شناسهٔ خبر: 40536430 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

شناسایی خانه‌های خالی تبدیل به قانون شود

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره شناسایی خانه‌های خالی گفت: با وجود آنکه بانک املاک موجود است اما از بسیاری از نقل و انتقالاتی که با سند عادی انجام می‌شود بی‌خبر هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، ذبیح الله خداییان در حاشیه آیین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تاکید بر تثبیت اسناد رسمی افزود: در سال ۹۸ بیش از ۲۰۰ هزار پرونده با عنوان الزام به تنظیم سند رسمی اموال غیرمنقول و خودرو در کشور و مراجع قضایی تشکیل شد.

وی گفت:‌ جرایمی مانند فروش مال غیر و کلاهبرداری و پولشویی ناشی از نقل و انتقالات با اسناد عادی است. 

معاون رئیس قوه قضاییه ادامه داد: یک مشکلاتی که امروزه در کشور وجود دارد رواج بیش از اندازه اسناد عادی است و هر ساله درصد بالایی از پرونده هایی که در مراجع قضایی تشکیل می‌شود ناشی از اسناد عادی است که خوشبختانه با الزام به تنظیم سند رسمی این مشکل برطرف می‌شود. 

خداییان افزود: برای حل این مشکلات نمایندگان مجلس با کمک سازمان ثبت طرحی تهیه کردند و آن را به تصویب رساندند تا نقل و انتقالات هر گونه معامله به موجب سند رسمی انجام شود. 

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به معاملات وکالتی گفت: در حوزه املاکی که وکالتی فروخته می‌شود هم مشکلاتی وجود داشت اما در بستر این طرح چنانچه ملک به صورت وکالتی فروخته شود سابقه ثبتی آن باید درج شود. 

خداییان اظهار داشت: برای تسریع در صدور اسناد نقل و انتقالات و اجازه مقرر شده که همه دستگاههای استعلام دهنده باید بصورت بر خط به سازمان ثبت و اسناد کشور متصل شوند و وصول حقوق دولتی مانند مالیات باید به صورت الکترونیکی در دفاتر ثبت اسناد رسمی صورت گیرد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به پرسشی درباره اعتراض های شرکت کنندگان آزمون سردفتری گفت: هنگامی که این آزمون برگزار شد تعدادی از داوطلبان که مورد نیاز بودند و نمره حد نصاب لازم را به دست آوردند برای انجام مصاحبه دعوت شدند اما این دعوت به منزله قبولی آنها نبوده است. 

وی ادامه داد: به طور کلی در فرایند آزمون ها افرادی که به مصاحبه دعوت می‌شوند بیشتر از افراد قبول شده هستند و به موجب رأیی که از دیوان عدالت اداری صادر شد افراد مجاز دو شغله هم دعوت شدند و از کسانی که دعوت شدند مصاحبه به عمل آمد و آنهایی که بالاترین نمره را داشتند، قبول شدند.

خداییان با اشاره به افرادی که تجمع کرده اند، افزود: این دسته از افراد قبول شدگان نهایی نیستند بلکه آنهایی هستند که فقط دعوت به مصاحبه شده بودند و نتوانستند حد نصاب نمره قبولی نهایی را بیاورند. 
وی خاطرنشان کرد: کسانی که تجمع می کنند می‌گویند باید ظرفیت پذیرش بیشتر شود که ما طبق قانون این اجازه را نداریم بلکه بر اساس جمع نمره، پذیرش را انجام می‌دهیم و برای افزایش ظرفیت باید مجددا آزمون برگزار شود در غیر اینصورت اجازه افزایش ظرفیت وجود ندارد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوالی درباره جواب های مبهم این سازمان به مسکن مهر گفت: اگر استعلامی انجام شود و در بستر آن متوجه شویم که تشابه اسمی وجود دارد، همکاران ما با دقت بیشتری بررسی می کنند تا پاسخ دقیقی با توجه به کد ملی گرفته شود و از آنجایی که با سیستم ثبت احوال کشور ارتباط داریم سعی بر این است که پاسخ ها بدون ابهام و طبق کدملی انجام شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره شناسایی خانه های خالی گفت: با وجود آنکه بانک املاک موجود است اما از بسیاری از نقل و انتقالاتی که با سند عادی انجام می‌شود بی خبر هستیم و برای اطلاع از همین خانه های خالی است که می‌گوییم باید این طرح تبدیل به قانون شود. 

وی در پاسخ به این سوال که تکلیف مشاورین املاک و خودرو چه می‌شود، گفت: در این طرح آنها وظیفه واسطه گری خود را انجام می‌دهند و سامانه ای طراحی می‌شود و در اختیار همه بنگاه ها قرار می گیرد و بنگاه ها نسبت به درج اطلاعات اقدام می کنند تا سند رسمی ثبت شود.

انتهای پیام/

نظر شما