شناسهٔ خبر: 40514840 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سناتورهای آمریکایی به دنبال اعمال تحریم بیشتر علیه خط لوله گاز روسیه ـ آلمان

شب گذشته سناتورهای آمریکایی طرحی را ارائه دادند که در قالب آن تحریم‌های بیشتری علیه خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان اعمال خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، به نقل از رویترز، سناتورهای آمریکایی شب گذشته طرح جدیدی را برای تحریم خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان موسوم به نورد استریم 2 ارائه داده‌اند.

این طرح بر مبنای ادعای واشنگتن که می‌گوید اجرای این خط لوله نفوذ اقتصادی و سیاسی روسیه بر آلمان و دیگر کشورهای اروپایی را افزایش خواهد داد، ارائه شده است.

این طرح بر اساس قانون حفاظت از امنیت انرژی اروپا ارائه شده است. قانون مذکور سال گذشته به امضای رئیس‌جمهور آمریکا رسید و با عث شد تا شرکت سوئیسی آلسیز اجرای این خط لوله را در دقیقه 90 و تنها چند کیلومتر مانده به تکمیل این پروژه چند هزار کیلومتری متوقف کند.

قرار است دو کشتی لوله‌گذار روسی 160 کیلومتر باقیمانده این پروژه را به اتمام برسانند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، گفت: انتظار می‌رود اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده میلادی این خط لوله به بهره‌برداری برسد.

طرح جدید تحریم خط لوله روسیه به اروپا از سوی دو سناتور پت‌کروز جمهوریخواه و جیم‌شاهین دموکرات ارائه شده که شامل اعمال تحریم‌ها و جریمه‌های بیشتر بر شرکت‌های دخیل در تکمیل پروژه، بیمه‌گذار، و ارائه‌دهنده خدمات به آن باشد.

کروز در این باره می‌گوید: این طرح حجت را بر کشتی‌هایی که قرار است لوله‌گذاری این خط لوله را ادامه دهند تمام می‌کند و به آنها می‌گوید که با تحریم‌های سریع و شدیدی روبه‌رو خواهند شد.

شاهین هم در این باره می‌گوید: اجرای این خط لوله استقلال انرژی اروپا و اوکراین را تهدید کرده و باعث می‌شود روسیه بتواند متحدان ما را استثمار کند.

البته این طرح باید هم از سوی سنا و هم از سوی مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده و به امضای ترامپ هم برسد.

بسیاری از سیاست‌مداران و شرکت‌های فعال در حوزه انرژی در آلمان از اجرای این خط لوله حمایت می‌کنند چرا که آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا به دنبال پایان دادن از استفاده از ذغال‌سنگ و انرژی هسته‌ای در تأمین نیازهای خود است.

دولت ترامپ می‌گوید: واردات ال‌ان‌جی از آمریکا یکی از گزینه‌های اروپا برای جایگزین کردن گاز روسیه است و به ال‌ان‌جی خود لقب گاز آزادی داده است.

البته صادرکنندگان گاز آمریکا به خاطر کاهش تقاضا در بازار جهانی در سایه شیوع کرونا به شدت با کمبود فروش مواجه هستند.

جنز مولر، سخنگوی پروژه نورداستریم 2 می‌گوید: خانوارها و صنایع اروپایی در صورتی که این پروژه تکمیل نشود مجبور خواهند شد میلیاردها دلار بیشتر هزینه کنند. تصمیم درباره سیاست‌های انرژی اتحادیه اروپا باید به خود اروپایی‌ها واگذار شود.

پیتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان، هفته گذشته نسبت به اینگونه سیاست‌های واشنگتن و تشدید تهدید تحریم علیه این پروژه به شدت انتقاد کرد. آلمانی‌ها معتقدند اعمال اینگونه تحریم‌ها تحلیل فرامرزی سیاست‌های دولتی است و بنابر این بر خلاف قوانین بین‌المللی به شمار می‌رود.

کشتی لوله‌گذار آکادمیک چرسکی که قرار است ادامه خط لوله نورداستریم 2 را تکمیل کند، این هفته مالکیتش را از شرکت گازپروم به یک شرکت دیگر روسی تغییر داد.

سخنگوی گازپروم می‌گوید: شرکت جدید تا روز یک آوریل متعلق به گازپروم بود اما از آن زمان به بعد اطلاعاتی نسبت به مالکیت آن در دست نیست.

کشتی چرسکی حالا به نزدیک سواحل آلمان در دریای بالتیک رسیده و بنا به اعلام مؤسسه رفینیتیو اکون در حال رسیدن به محل لوله‌گذاری است.

انتهای پیام/
 

نظر شما