شناسهٔ خبر: 40506224 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو شورای سیاسی حزب‌الله: پیروزی برصهیونیستها بشارت امام خمینی (ره) بود

تهران - ایرنا - عضو شورای سیاسی حزب‌الله لبنان می‌گوید، پیروزی برصهیونیستها بشارت امام خمینی (ره) بود که بر مبارزان راه مقاومت وعده داده شد و امروز تحقق مرحله به مرحله آن را در منطقه شاهد هستیم.

صاحب‌خبر -

"محمد سعید الخنساء" روز پنجشنبه در همایش مجازی "دیداری با زائران خورشید" در بیروت به مناسبت سی و یکمین سالگرد رحلت امام خمینی(قدس سره) افزود، امام خمینی (ره) نعمت بزرگ الهی برای تمام بشریت و به ویژه مسلمانان بود، او در سال ۱۹۸۲ میلادی ما را به پیروزی بشارت داد و گفت: شما حتما بر اسرائیل پیروز خواهید شد و اسرائیل در تله گیر افتاده است، برخی از شما به شهادت خواهند رسید و برخی دیگر پیروزی را با چشمان خود خواهند دید.

این مقام جنبش حزب‌الله خاطر نشان کرد، از آن زمان تاکنون ما شاهد پیروزی‌های زیادی علیه دشمن صهیونیستی هستیم و این همان بشارت بزرگی است که امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی داده بودند.

** حسن قناعتلی استاد جامعة المصطفی(ص) از استانبول یکی دیگر از میهمانان شرکت کننده در این همایش، امام خمینی را رهبری توصیف کرد که با تقوا، تدبیر و مقبولیت جهانی، اهداف والای جهان اسلام و مسلمانان را محقق کرد.

این محقق اسلامی خاطر نشان کرد، پیش از امام راحل ممکن بود تمام عوامل برای پیروزی مسلمانان در ایران و جهان فراهم بوده باشد اما فقدان رهبری در قامت وی تحقق این هدف را ممکن نساخت.

وی افزود:هنگامی که ما درباره ترکیه و اوضاع این کشور سخن می‌گفتیم امام رحمت‌الله علیه می‌گفتند شما باید بر مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و حوزوی جدید آشنا شوید چون مسائل موجود در جهان اسلام برای امروز قدیمی است و نمی‌تواند مشکلات امور مسلمانان را حل کند، ایشان با چنین موضعی این حرکت را در درون ما ایجاد کرد. 

** شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت در لبنان نیز در این همایش گفت: بدون تردید مهمترین صفت اصلی امام خمینی این بود که توانست با قدرت ویژه خود نظریه اسلام سیاسی را به واقعیت برساند و فراتر از گرایش‌های مذهبی و حزبی آن را عمل کند.

شیخ ماهر محمود افزود: امام خمینی (ره) با تیزبینی، درایت و اشرافی که بر مسایل جهان اسلام داشتند مساله فلسطین را به عنوان مهمترین مساله جهان اسلام اعلام و آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس تعیین کردند تا این موضوع همواره در میان مسلمانان به عنوان مهمترین موضوع باقی بماند تا آنکه رژیم جعلی اسراییل از بین برود و ملت فلسطین پیروز شوند و برای اثبات عقیده و جدی بودن خود در این زمینه سفارت اسراییل غاصب در تهران را به سفارت فلسطین تغییر داد. 

رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت در لبنان خاطر نشان کرد: ما خوشحالیم از اینکه پس از چهار دهه فلسطین همچنان به عنوان یکی از مهمترین اهداف متعالی جمهوری اسلامی، رهبر معظم انقلاب و ملت بزرگ ایران است و ایرانی‌ها برای این هدف هزینه‌های زیادی در دنیا می‌پردازند.

** شیخ حسین شحاده دبیرکل نشست توسعه و گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها در لبنان هم در این همایش اظهار کرد، امام خمینی تنها رهبری در جهان بود که به فکر احیای ارزش‌های اسلامی در جهان، مبارزه با ظلم علیه مسلمانان و سربلندی آنان در جهان افتادند و از تمام توان خود ملت بزرگ ایران و ظرفیت توان جهان اسلام در این راه استفاده کردند.

وی افزود : ایشان به حقوق بشر در جهان معنای دیگری بخشیدند و حقوق به غارت رفته مستضعفان در جهان را به عنوان آرمان ملت‌های مسلمان مطرح کردند.

مهندس مصطفی غلوم عباس؛ عضو انجمن دوستی ایران و کویت:

امروز شاهد آنیم که تمام نقاط کره زمین از ثمرات انقلاب اسلامی بهره می برند که از برکات و تلاش های امام بوده است.

در اسپانیا شاهد تفسیر و روشنگری در برابر اسلام هستیم و در فرانسه و اروپا و آسیا  و در هر خانه ای، همین کافی است که پیرزنی در روستایی در هندوستان نماز می خواند و برای امام خمینی دعا می کند.

بسیاری هستند و حتی راهبان و هندوها و بودائیان؛ با یکی از بودائیان برخورد کردم به من می گفت: ما انسان های معنوی هستیم،اندیشه معنوی و روحانی را از شخصیت امام خمینی دریافت می کنیم. سال ۱۹۸۳ در تهران با ایشان دیدار داشتم و امانتی نزد من بود لذا به خانه امام رفتم و بر روی زمین نشستیم و امام در اتاقی نشسته بود که همه آن را می دیدند و با مردم دیدار داشتند. مرحوم سید احمد برای ما چایی آورد و با بیسکویت خوردیم، دوست داشتم امام را ببینم، او گفت امام بیانیه ای را صادر کردند که مثل همیشه با مسئولان دیدار نخواهند کرد، به ایشان گفتم بنده مسئول ایرانی نیستم، بنده عاشق امام هستم، و اگر با او دیدار نکنم و بیرون بروم سکته خواهم کرد. و خواهم گفت که سید احمد قاتل من بود. پس از آن سید احمد عبای خود را بر روی دوش خود انداخت و وارد اتاق امام شد، و به ایشان گفت که سه نفر از کویت آمده اند، ایشان فرمودند اجازه دهید وارد شوند،لذا به محضر و دیدار ایشان شرفیاب شدیم،و امانتی نزد خود داشتم که به ایشان دادم. اما جمله ای که همه وجودم را به لرزه درآورد این بود که ایشان نگفتند از شما تشکر می کنم،فرمودند اسلام از شما تشکر می کند. یعنی من در مقابل اسلام چیزی نیستم، مسئله شرعی ضروری وجود داشت که پرسیدم و پاسخ دادند. این همان امام خمینی است.درحقیقت نگاه کردن به او این احساس را به شما می دهد که گویی در برابر خورشید قرار گرفته ای. همان گونه که در مناجات شعبانیه آمده: نوری که دیدگان دلها را  پشت سر می گذارد و از آن عبور می کند و به معدن عظمت در قلب انسان می رسد. ما نور ایشان را در هر روستایی در آسیا و آمریکای لاتین می بینیم. امروز می بینیم که چگونه نور او در نیجریه و شیلی و فرانسه و آلمان و تمام نقاط کره زمین گسترده شده است، آن نور را در دلهای مؤمنان و عاشقان می بینیم. نوری که اطراف آنها را فرا گرفته و این همان مصداق نور الهی است که آن را می بینیم.

یکی از موفقیت های ایشان در خارج از ایران این است که می بینیم چطور نماز جماعت از یک نماز مقدس به نمازی تبدیل شده که در تمام جهان هم اکنون در خطبه های نماز جمعه درباره مسائل سیاسی و غیر سیاسی سخن می گویند، می بینیم که چگونه گروههای اسلامی در پارلمان های کشورها حضور می یابند و برخی از آنها حتی پست های بالاتری را نیز به دست آوردند.

هم اکنون گاهی شاهد فریضه حجاب در جهان هستیم، زمانی که در انگلیس در شهر منچستر با همسرم بودم، او تنها فرد محجبه بود، اما هم اکنون اکثر آنها مسلمان هستند یعنی بیش از هفتاد درصد زنان مسلمان در انگلستان محجبه هستند.

همچنین توجه ایشان به مقاومت منجر به پیروزهای الهی و بزرگ مقاومت شد. نیز ایشان بر تقریب بین مذاهب اسلامی تأکید نمودند و امروز و در زمان ما شاهدیم که مذاهب اسلامی نسبت به گذشته به هم نزدیکتر شده اند.

ایشان به مردم و ملتها آموخت که حقوق خود را مطالبه کننند، و در هفته گذشته دیدیم که در شبکه سی ان ان چگونه ملت مستضعف آمریکا حقوق خود را از نظام دیکتاتوری کاخ سفید و پنتاگون و «سی آی آ» مطالبه  کردند. امام به تمام معنا به نمادی برای بخشندگی تبدیل شده است. نکته پایانی درباره دیدارم در پاریس با امام این بود که زمانی که در سفر دوم خود به آنجا رفتم،هفته اول ژانویه بود، فرودگاه ها پر از برف بود. همین که به فرودگاه پاریس آمدم گفتند که برای لندن پرواز نداریم،و از همسرم اجازه گرفته بودم که صبح نزد امام بروم  و امانت را به ایشان بدهم و شب به لندن نزد همسر و فرزندم باز گردم. او در آن زمان شیرخواره بود، گفتند که پرواز نداریم و نمی دانند چه زمانی پرواز برقرار خواهد شد. شروع کردنم در اتاق انتظار به دعا خواندن، گفتم خدایا من نزد این پیرمرد آمدم که نزد تو آبرو دارد اگر تو او را دوست داری برای من هواپیمایی بفرست، حدود یکساعت بعد هواپیمایی آمد، اعلام کردند که پرواز به فرودگاه(جاتویک)در غرب لندن برقرار شده است، و زیبایی داستان اینجاست که  ما در صف بودیم و پر شده بود، جلوی من یک زن و شوهر ایستاده بودند و به آنها گفتند که تنها یک نفر جا بیشتر نمانده است. یا شما یا همسرت می توانید بروید، او گفت من با همسرم می روم، لذا جای خود را به من دادند و نام خود را نوشتم و سوار هواپیما شدم و نیمه شب رسیدم و به فرودگاه هیترو و از آنجا به منزل رفتم. برکات امام  تمام کره زمین را فرا گرفته است. من جهان را گشته ام، اندونزی، بنگلادش و .. رفته ام، همین بس که تصویر امام را در اردوگاههای پناهندگان بنگلادشی می بینیم. چه ارتباطی آنها دارند؟ جز آن که نور درون دلهای آنان وارد شده و به مذهب امام نیز گرایش ندارند. اما عاشق او هستند. اوست که دلهای آنها را نورانی کرد. روستایی در شیلی وجود دارد و فردی مسیحی یک کلیسای کوچکی را آنجا اداره می کند، به خانه اش رفتم، عکس مسیح و درکنارش امام خمینی را گذاشته بود. فلاسفه تمام دنیا بیایند، و برای من تفسیر کنند که چگونه این امر امکان پذیر می شود، جز این که عشق درون قلب عاشق وارد شود و نمی توان هیچ تفسیر مادی دیگری برای این پدیده ارائه نمود.

رشید بن عیسی؛ کارشناس سابق در یونسکو و زبان‌شناس از الجزایر:

غربی ها بسیار درباره اصولگرایی اسلامی سخن می گویند، برخی فلاسفه می گویند که چرا با اصولگرایی اسلامی مخالفت کنیم؟ زیرا جز اصولگرایی تهی و خالی چیزی نداریم، ما چیزی برای عرضه کردن به غرب نداریم، بنابراین انقلاب اسلامی نخست «لا اله» بوده یعنی باطل کردن معبود ها و شعارهای بزرگ و باطل کردن مشروعیت غلبه فرهنگ غرب، از سوی شخصیتی که فرهنگی رقیب در برابر فرهنگ غربی همراه خود داشت، رقیب به این معنا که هیچ گونه احتمالی برای یهودیت وجود ندارد که بخواهد پیروز شود و یا برای مسیحیت که بخواهد ادامه یابد آن هم پس از رها کردن و متروکه گذاشتن کلیساها؛ تنها جایگزین امروز برای غرب این است که مسلمان شوند.

بنابراین، این همان چیزی است که ایجاد کرد. به معنای ایجاد و به معنای انقلاب اسلامی، لذا جایگزین چیست؟ زمانی که انقلابی رخ دهد سخن از جایگزین به میان می آید، امام به بی طرفی مثبتی که عبدالناصر به آن تکیه زد، دعوت نکرد، یعنی نه شرقی و نه غربی، مرگ بر آمریکا و مرگ بر شوروی، یعنی ما جایگزین کمونیست ها نیستیم و جمهوری های دموکرات تأسیس نمی کنیم.

پیش از پنجاه سال جمهوری های دموکرات شرق از روسیه پیروی می کردند که همگی کمونیست بودند. جایگزین نه شرقی و نه غربی،همان جمهوری اسلامی است. یعنی نه گفتن به غرب و نه گفتن به مارکسیسم، جز خداوند که جمهوری اسلامی است. نه جمهوری ایرانی، و نفرمود شیعی بلکه جمهوری اسلامی، اینجا بود که درون فرهنگ اسلامی زلزله به پا کرد، نمی خواست که اختلافهای تاریخی ادامه پیدا کند، جمهوری اسلامی.

بنابراین امام از انقسام تاریخی عبور کرد و امام خمینی موفق شد زمانی که افراد پیش از او شکست خوردند. امام خمینی موفق شد در حالی که اصلاح طلبان شکست خوردند، زیرا او روح الله بود که در جهان طوفان به پا کرد و کسی را رها نکرد مگر آن که به آن توجه کند از شرق تا غرب و از مسلمان تا کافر؛ .

خداوند انقلاب اسلامی را پیروز می کند، عزت و کرامتی که امروز داریم بخاطر وجود نظام ایران که ساخته امام خمینی و شاگردانش در یمن است می باشد و عزت و کرامت و افتخاری جز آن نداریم.

خداوند آن فقید را رحمت کند، ایشان فقید نیست بلکه در دلهای ما زنده است، و به اذن خداوند جمهوری های اسلامی گسترش پیدا خواهند کرد، و نخستین آن که خواهانش هستم الجزایر است البته اگر از جمهوری دموکراتیک مردمی خارج شویم، این عنوان تا پیش از پنجاه سال گذشته جایز بود، آن زمانی که جزو کشورهای متعهد به روسیه بودیم، اما امروز جهان تغییر کرده است، ما عنوان فرهنگی جدیدی را باز می یابیم و همان جمهوری اسلامی است، جمهوری اسلامی الجزایر. والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته.

طونی الحاج؛ رئیس سابق دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لبنان شعبه الفنار:

برای نخستین بار بود که به ایران دعوت شده بودم و به دیدار امام خمینی رحمت الله رفتیم، وارد حسینیه ای که به منزل ایشان چسبیده بود رفتیم، زمانی که به حسینیه و خانه می نگریستی می دیدی که مکانی بسیار ساده و به دور از هرگونه آرایش و امور زوال پذیر بود. با خود می گفتیم که آیا می توانیم این مرد بزرگی که جهان را فرا گرفته و مشغول خود کرده آیا می توانیم او را ببینیم؟

وارد حسینیه که می شوی، زهد و تواضع را در آن می بینی، علم را می بینی، نگاه تیزبینانه و محبت و لبخند را می بینی، همیشه در سفرهای متعددی که به ایران داشتم و با دوستان ایرانی خود روبرو می شدم با خود می گفتم که این صفات نیکو برای ملت ایران یکی از صفات فرهنگی بزرگ به شمار می رود، صفاتی ایمانی و زیبا، صفاتی که از ملتی باهوش، متمدن و دارای جایگاه بالایی از زهد و درستکاری صادر می شود. از آنجا که خود مدتهای طولانی استاد زبان فارسی هستم اگر به ادبیات فارسی بنگری خواهی گفت که من ادبیات فارسی و زیبایی ها و شفافیت و لطافت آن را می بینم، نوشته جات زیبای ایرانی را می بینم.

این باعث شد تا این سفرم به این پرسش ها پاسخ دهد، دریافتم که ملت چه در نوشته جات ادبی، فرهنگی و جهانی و اجتماعی خود و چه در امور دیگر تلاش می کند تا خود را شبیه این شخصیت بزرگ کند. با شخصیت امام.  بگویم زمانی که در سخنرانی او حاضر بودیم و نگاه او ما را از علم و نور و فرهنگ پر ساخته بود. نگاهش به همه جا بود تا تمام دوستدارانش و کسانی که او را می شناسند برسد و تمام صفات بزرگواری و کرامت و پاکی و هوش ویژه اش را نشان می داد.

ملتی که به این صفات ها متصف شده باشد. و به صفات امام مباهات کند، بگویم که انسان های بزرگ با دیگر انسانها تفاوت دارند. و با رفتن بدنهایشان از این دنیای فانی برکات آنها از بین نمی رود و در رأس این بزرگان جناب امام خمینی رحمت الله علیه است. او که زندگی اش سرشار از خیر و برکات برای تمام انسانیت و تمام مستضعفان جهان بود. این خیر و برکت پس از رحلت ایشان ادامه یافت حتی تاکنون دولت اسلامی او که در ایران برپا کرد همچنان استوار و سربلند در برابر طوفانهایی که از هر طرف می وزد ایستاده است.

همان گونه که سخنان جاودانی که در وصیت نامه ایشان آمده، چراغی برای هدایت راه تمام عاشقان حقیقت و آزادی در تمام جهان شده است. امام خمینی چه زنده و چه مرده تاریخ ساز شده است. این سخن را بگویم که خداوند اراده کرد تا ده دیگر به امام عمر دهد تا ریشه انقلاب اسلامی را بر پایه های استواری بنا کند. شخصیت امام خمینی الهام بخش قدرتی برای دهه های آینده خواهد بود. برای این شخصیت این گونه تقدیر شده بود که چه زنده و چه مرده تاریخ ساز باشد. تشکر می کنم.

نظر شما