شناسهٔ خبر: 40448318 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

سایه سنگین کرونا بر فراغت تابستانی

تهران (پانا) - تابستان و زمان تفریح و رهایی از گرما فرا رسید ولی انگار ویروس کرونا قصد دارد این فصل را نیز همانند بهار در خموشی نگه دارد و قدرت درک و لذت را از مردم بگیرد.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش ایرنا، اوقات فراغت تابستانه همواره بهترین فرصت و زمان برای مسافرت‌ها، تفریح‌های گروهی و حضور در کلاس‌های ورزشی، هنری و کسب مهارت‌های لازم است در حالی که با شیوع ویروس کرونا از اواخر فصل زمستان به نوعی تمامی برنامه‌های تفریحی و گروهی مردم دستخوش نگرانی‌های ناشی از ابتلا به این بیماری شد.

از سویی در آستانه فصل تابستان، بسیاری از دستگاه‌های متولی اوقات فراغت همانند آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز تاکنون برنامه خاصی برای فراغت تابستانه نوجوانان و جوانان ارائه نکرده اند و به نوعی بسیار درگیر موضوع کرونا هستند.

بنا به گفته مسوول یکی از نهادهای متولی اوقات فراغت در اصفهان، شرایط لازم برای برپایی کلاس‌های اوقات فراغت با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به لحاظ فضا و امکانات وجود ندارد.

وی که حاضر به ذکر نامش نبود افزود: بر این اساس هنوز دستگاه‌های مسوول در این امر نتوانستند تصمیم‌گیری لازمی برای برنامه‌های اوقات فراغت نوجوانان و جوانان داشته باشند.

این مسوول اضافه کرد: از سویی بازگشایی و به روال عادی برگشتن کسب و کار و مشاغل مختلف و به نوعی پرخطر با وجود رفع نشدن این بیماری، تهدیدی برای بازگشت موج جدید این بیماری است که این امر می‌طلبد که در حوزه فراغت تابستانه نوجوانان و جوانان قدری با تامل وارد عمل شد.

بر این اساس بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که به دلیل شرایط ناسالم جامعه به لحاظ بهداشتی، فرزندانشان را به جای اصرار برای کلاس‌های حضوری به استفاده از فضای مجازی وادارند.

مادر یک نوجوان ۱۳ ساله در این زمینه گفت: امسال بچه‌ها علاوه‌بر اینکه دوران تحصیل خود را بصورت عادی و همانند سال‌های قبل نگذراندند برای اوقات فراغت تابستانه نیز به دلیل شیوع بیماری کرونا با محدودیت مواجه شدند.

آزاده کرمی افزود: بسیاری از خانواده‌ها در این شرایط از دو جنبه نگران هستند یکی از حضور فرزندانشان در محیط‌های عمومی برای تفریح و فعالیت‌های ورزشی و هنری و دیگری برای حضور در منزل و استفاده بیش از حد از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی که علاوه بر سلامت جسمانی برای روح و روان آنها نیز مضر است.

وی ادامه داد: در هر صورت نبود امکان فراغت تابستانی ایمن شرایط را برای خانواده‌ها و به‌ویژه نوجوانان و جوانان بسیار سخت می‌کند.

به گفته وی بهتر است که متولیان حوزه اوقات فراغت در شرایطی که چاره‌ای جز استفاده از فضای مجازی نیست از این فرصت برای ارائه آموزش‌های هنری و فرهنگی و تاحدودی ورزشی به دانش آموزان بپردازند.

پدر یک نوجوان ۱۵ ساله نیز در این ارتباط گفت: با توجه به ادامه‌دار بودن شیوع بیماری کرونا در فصل تابستان باید برای نوجوانان و جوانان برنامه‌ریزی‌های مناسب همراه با رعایت موارد بهداشتی و ایمنی صورت گیرد.

علی صبوری افزود: به هر حال بنا به تاکید مسوولان که باید با کرونا زندگی کنیم و آن را برای مدت طولانی در کنار خود بپذیریم باید متولیان امر نوجوانان و جوانان نیز برنامه‌های آموزشی و فرهنگی خود را متناسب با این شرایط برنامه‌ریزی کنند.

مدیرکل کانون پرورشی کودکان و نوجوانان اصفهان در این راستا با تاکید بر اهمیت برنامه‌های اوقات فراغت در رشد و شکوفایی کودکان و نوجوانان گفت: بر این اساس به دنبال هم‌افزایی و جلوگیری از فعالیت‌های موازی با رویکرد استفاده از ظرفیت‌های موجود بین کانون و آموزش و پرورش هستیم.

محمد قلمکاریان با اشاره به آغاز فعالیت مراکز کانون پرورش فکری از روز ۶ خرداد ماه با رعایت تمامی شیوه‌نامه‌های بهداشتی افزود: همچنان آموزش‌های مجازی در کنار برنامه‌های حضوری ادامه دارد.

وی ادامه داد: بر این اساس برنامه‌هایی از جمله اعزام نمایشگاه سیار کانون پرورش فکری با محوریت کتاب در کانون‌های فرهنگی تربیتی و مدارس، استفاده از مربیان مشترک در فضای دو کانون و بهره مندی اعضای کانون‌های فرهنگی تربیتی و دانش‌آموزان از طرح مکاتبه ادبی کانون پرورش فکری و همکاری در اجرای ویژه برنامه‌های اوقات فراغت تابستان در دستور کار قرار گرفته است.

قلمکاریان افزود: در این راستا باید از ظرفیت افراد جهادگر و داوطلب برای اجرای برنامه‌ها در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مناطق مختلف به‌ویژه مناطق روستایی بهره برد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان در ادامه به دیگر طرح‌هایی که از تابستان قرار است به صورت ویژه در مراکز کانون اجرا و پیگیری شوند گفت: طرح تربیت نخبگان فرهنگی و هنری در حوزه کودکان و نوجوانان با هدف شناسایی کودکان و نوجوانان نخبه و ایجاد فضایی به صورت ویژه برای رشد و شکوفایی استعدادهای آنان و همچنین اجرای طرح تربیت مربیان فرهنگی، هنری و ادبی نیز از جمله طرح‌هایی هستند که باید در تمامی مراکز به صورت جدی و قوی پیگیری و اجرا شود.

وی با بیان اینکه سبک زندگی، برخورد اجتماعی، عاطفی، روش برخورد با مردم، تلاش در رشد و شکوفایی جامعه، رونق بخشیدن به مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مسائلی است که در برنامه‌ریزی اوقات و فراغت کودکان و نوجوانان باید بطور جدی لحاظ شود گفت: اوقات فراغت دانش‌آموزان نباید با کلاس‌های مختلف، گوناگون و بدون خروجی مفید پر شود بلکه باید شرایطی برای کسب تجارب تربیتی، اجتماعی و اخلاقی صحیح برای فرزندان فراهم کرد.

نظر شما