شناسهٔ خبر: 40377274 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

تلاش برای مهار آتش در جنگل‌های خائیز

رئیس اداره محیط زیست شهرستان کهگیلویه از مسئولان استانی و مردم خواست برای مهار آتش سوزی منطقه حفاظت شده خائیز کمک کنند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
رئیس اداره محیط زیست کهگیلویه با اشاره به اینکه این آتش سوزی در منطقه حفاظت شده خائیز در حال شعله ور شدن است گفت: گونه‌های جانوری این منطقه در حال نابودی هستند.

آقای عزیزی افزود: بهترین و مهمترین زمان مهار آتش ساعات اولیه است و باید هرچه سریعتر این آتش سوزی مهار شود.

وی از مردم و مسئولان برای مهار هرچه سریع‌تر آتش و تلاش برای به حداقل رساندن خسارت‌ها در خواست کمک کرد.

رئیس اداره محیط زیست کهگیلویه ادامه داد: جنگل‌ها و مراتع حوالی روستای آب کاسه هم اکنون در آتش می‌سوزد.

عزیزی بیان کرد: با توجه به سخت گذر بودن منطقه از مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد تقاضای نیرو، تجهیزات و امداد رسانی داریم.

منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی افزون بر ۳۳ هزار هکتار در کهگیلویه از جمله مناطق زیست حیات وحش در جنوب کشور است که می‌تواند به رونق گردشگری شهرستان کهگیلویه کمک شایانی بکند.

منطقه حفاظت شده خائیز در فاصله ۱۵ کیلومتری دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد از جنوب به بهبهان، ازشرق به پل پادوک در خیرآباد گچساران و از غرب به سد مارون وصل می‌شود.

این منطقه دارای طبیعت گرمسیری بوده و از مهم‌ترین زیستگا‌های حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود.

آب دریاچه سد مارون، قلعه‌های متعدد، پوشش گیاهی مناسب، گونه‌های متفاوت درختان با گونه غالب بلوط، جلوه زیبا و توریستی به این منطقه بکر داده است.

وجود گونه‌هایی مانند خارشتر، یونجه وحشی، گون، اسپند، شیرین بیان، آویشن و گل‌های زرد و سرخ بهاری چشم انداز‌های دلنشینی برای حضور گردشگران در فصل‌های مختلف سال در این منطقه ایجاد می‌کند.

عبور رودخانه مارون از این منطقه، وجود غارها، چشمه سار‌های فراوان، پوشش گیاهی و جانوری متنوع و چشم انداز‌های طبیعی تنوع خاصی را برای حضور طبیعت دوستان و علاقه‌مندان به حیات وحش بوجود آورده است.

این منطقه تپه ماهوری، کوهستانی و صخره‌ای با برخورداری از ریزش‌های جوی بین ۲۵۰ تا ۶۷۰ میلی متر در سال و ارتفاع مطلوب از سطح دریا زمینه تولید مثل بسیاری از گونه‌های نادر حیات وحش را نیز فراهم کرده است.

شاخص‌ترین گونه جانوری منطقه حفاظت شده خائیز کل و بز است به طوری که براساس بررسی سازمان حفاظت محیط زیست، این منطقه از مطلوب‌ترین زیستگاه‌های کل و بز در کشور است.
 
<div id="video-display-embed-code_290132" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/795751/290132?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما