شناسهٔ خبر: 39301113 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

هشدار نسبت به عواقب قوانین یک‌شبه و نادرست در بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از قانون جدید معاملات در بازار سهام تاکید کرد:‌ مطمئن باشید اگر تصویب و ابلاغ قوانین یک‌شبه و نادرست ادامه‌دار باشد، رفته رفته شاهد فروپاشی بازار سرمایه خواهیم بود.

صاحب‌خبر -

محسن عباسی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به تغییر دوباره و البته شبانه قوانین در بازار سرمایه گفت: بi غیر از بازار سهام در بازاهای مختلف کشور طی یک سال گذشته عمده قوانین به ندرت تغییر کرده‌اند و اگر هم تغییری در این بازارها رخ داده، با توجه به جلسات کارشناسی و اعلام قبلی بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: این در شرایطی است که متاسفانه در بازار سرمایه به طور مداوم قوانین و مقررات دستخوش تغییر می‌شوند که این موضوع با روح سرمایه‌گذاری در این بازار که ثبات در همه زمینه‌ها بویژه قوانین و مقررات می‌باشد، ناسازگار است.

وی در ادامه به مهمترین ایرادهای دستورالعمل جدید معاملات سهام در بازار سرمایه پرداخت و گفت: نخست این که این دستورالعمل باز هم در پایان هفته منتشر شده و به سرعت اجرا خواهد شد که این موضوع ناقض روح اعتماد در بازار سرمایه است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: علاوه بر این اصولا نوسان قیمت همیشه متاثر از عوامل بنیادین نیست، بلکه ممکن است انتظاراتی از آینده صنعت و یا سهم و یا حتی بازارهای سرمایه گذاری در سرمایه گذاران شکل گرفته باشد و سرمایه گذاران را به سمت بازار سوق داده باشد. همچنین ممکن است بازار در حال افزایش نسبت p.e باشد.

وی با بیان این که متاسفانه عدم ثبات در قوانین به باور سهامداران و سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه آسیب می‌زد، تصریح کرد: مطابق قانون جدید ناظر بازار اگر دلایل را قانع کننده نداند، حجم مبنا را افزایش می‌دهد، این کار دقیقا دخالت در روند بازار است و می‌تواند سلیقه افراد را در روند بازار دخیل کند. از همه مهمتر این که اینگونه قوانین و اقدامات در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد. ضمن این که متولیان بازار سرمایه از ابزارهایی چون حجم مبنا به عنوان یک اثر تنبیهی استفاده می‌کنند.

این استاد دانشگاه در ادامه با انتقاد از قانون جدید معاملات در بازار سهام تاکید کرد: توقف نمادهای معاملاتی به مدت یک روز و چهار روز چه کمکی به بازار سرمایه می‌کند؟ بر این اساس متولیان بازار سرمایه باید پاسخگوی این پرسش باشند که توقف یک ساعته نماد چه کمکی کرد که حالا مطابق قوانین جدید مدت زمان آن را افزایش داده‌اند و می‌خواهد با این کار جریان گردش نقدینگی را در بازار سرمایه کُند کنند؟

عباسی ادامه داد: علاوه بر این مطابق قانون جدید اگر ناظر بازار دلایل را در خصوص رشد نمادهای مختلف قانع‌کننده تشخیص نداند، حجم مبنا را افزایش می‌دهد که این کار  دقیقا دخالت در روند بازار است. ضمن این که این اتفاق بدعتی خطرناک در بازار بوده و سلیقه افراد را در روند بازار دخیل می‌کند، که البته این قبیل اقدامات در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد.

وی با بیان این که هدایت نقدینگی در بازار سرمایه به سمت درست خود، دارای سازوکار کارشناسی و تخصصی است، اظهار داشت: چنین قوانین غیرکارشناسی و یک‌شبه‌ای تداوم نخواهند داشت و افرادی که اقدام به تصویب قوانین یک‌شبه می‌کنند باید به این سوال جواب دهند که آیا به این موضوع فکر کرده‌اند که با تصویب و ابلاغ نادرست قوانین، اگر بازار سهام به سمت اصلاح و ریزش برود، چه صف فروش‌های پرحجمی تشکیل خواهد شد و منابع مردم در بازار سهام قفل خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود:‌ مطمئن باشید اگر تصویب و ابلاغ قوانین یک‌شبه و نادرست ادامه‌دار باشد، رفته رفته شاهد فروپاشی بازار سرمایه خواهیم بود.

انتهای پیام/

نظر شما