شناسهٔ خبر: 39267676 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس دانشگاه فرهنگیان در گفت و گو با ایرنا:

ماموریت دانشگاه فرهنگیان در تربیت دانشجو معلمان نباید خدشه‌دار شود

تهران - ایرنا - رییس دانشگاه فرهنگیان برخی اخبار مبنی بر واگذاری وظایف این دانشگاه به دانشگاه پیام نور را نادرست دانست و گفت: نمی گذاریم به حیثیت و ماموریت خطیر دانشگاه فرهنگیان در امر ترتیب دانشجو معلمان خدشه وارد شود.

صاحب‌خبر -

حسین خنیفر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه مستقل و ماموریت گرا است و به طور قاطع واگذاری خدمات این دانشگاه به دانشگاه پیام نور را تکذیب می‌کنم و تمام دلسوزان نظام تعلیم و تربیت و دانشجو معلمان بدانند که دانشگاه فرهنگیان بدون تاریخ انقضا است و نمی تواند خدماتش را به پیام نور واگذار کند.

وی اظهار داشت: طرحی که دانشگاه پیام نور مطرح کرده است کمک به دانشگاه فرهنگیان است چون متقاضیان زیادی در پردیس ها و مراکز تربیت معلم دارد به همین خاطر دانشگاه فرهنگیان را با این پیشنهاد مواجه کردند.

رییس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: ما مستدل ضمن اعتراض شدید، تقاضای فوری کارگروهی در ریاست جمهوری برای حذف این تقاضا داشتیم که سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه نیز به شدت با این موضوع مخالفت کردند چون همه معتقدیم که دانشگاه فرهنگیان درس فیزیک و شیمی نمی دهد بلکه موضوع آموزش دروس را در برنامه خود دارد.

خنیفر اضافه کرد: بهترین نخبه ها و حتی رتبه های تک رقمی در دانشگاه های تربیت معلم در حال تحصیل هستند و اکنون حدود ۸۰ هزار دانشجو معلم در این دانشگاه ادامه تحصیل می دهند و دانشگاه فرهنگیان ۳۱ دانشگاه فاخر در ۳۱ استان دارد و خدمات این دانشگاه حتی برای ۱۰۰ سال آینده هم کفاف می دهد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه همه امکانات در دانشگاه فرهنگیان را داریم اما اگر قرار است کمکی از سوی برخی از دانشگاه ها از جمله پیام نور داشته باشیم فقط در حد فضای فیزیکی است. البته بعید است در این زمینه هم نیازی پیدا کنیم.

رییس دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشگاه فرهنگیان هیچ درخواستی برای برگزاری جلسه با دانشگاه پیام نور نداشته و این دانشگاه قانون را دور زده اند و ما این اقدام را دور از اخلاق می دانیم و اصلا قانونی نیست، نمی دانیم دانشگاهی که رونق دارد را چرا می خواهند با مشکل مواجه کنند.

تربیت معلم توسط دانشگاه پیام نور شدنی نیست

خنیفر ادامه داد: امر تربیت معلم خیلی حساس است و این کار توسط دانشگاه پیام نور شدنی نیست و در صورت دور زدن قانون توسط این دانشگاه دخسران عظیمی در امر آموزش به کشور وارد می شود.

وی خاطرنشان کرد: البته باید یادآوری شود که هرگونه اصلاح و تغییر در قوانین دانشگاه فرهنگیان توسط مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیات امنای این دانشگاه امکانپذیر است و توسط آنها تصمیم گیری می شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان بر موضع خودش پافشاری می کند و معتقدم از نظر خدمات نیازی به هیچ دانشگاهی نداریم اما اگر از نظر فضای فیزیکی نیازی باشد از دیگر دانشگاه ها دریافت خواهیم کرد.

رییس دانشگاه فرهنگیان افزود: تحت هیچ شرایطی آموزش را واگذار نمی‌کنیم به همین دلیل از رسانه ها می‌خواهیم اجازه ندهند با کیان نظام تعلیم و تربیت بازی شود.

وی ادامه داد: ممکن از استادان حق التدریس و فضای فیزیکی بخواهیم کمکی دریافت کنیم اما واگذاری‌ در خدمات را نخواهیم داشت حتی در این زمینه با سید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مکاتبه‌ای داشته‌ایم که قرار است این موضوع پیگیری شود.

به گزارش ایرنا، اخیرا نامه ای از طرف رییس دانشگاه پیام نور خطاب به دبیرخانه کمیسیون علمی، تحقیقاتی و فناوری ریاست جمهوری ارسال شد که در این نامه درخواست شد خدمات دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه پیام نور واگذار شود.

دانشگاه ماموریت گرا و متولی تربیت معلم فرهنگیان در اوایل آبان ماه سال گذشته از این پیشنهاد دانشگاه پیام نور مطلع شد. مدیریت دانشگاه فرهنگیان معتقد است: واگذاری وظایف ذاتی این دانشگاه به سایر دانشگاه ها امری غیر ممکن و منافی اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است و امر تربیت معلم امری بسیار حساس و خطیر بوده و بایستی از مسیر حرفه ای آن که همانادانشگاه فرهنگیان است دنبال شود و بنا به تفاوت های ماهوی که در این دو دانشگاه وجود دارد عملا این کار شدنی نبوده و در صورت اصرار بر چنین خطایی شاهد خسران بزرگی خواهیم بود.

نظر شما