شناسهٔ خبر: 39261104 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

صادقی: در بیوگرافی علمی و اجرایی وزیر پیشنهادی کشاورزی اغراق شده است

نماینده مردم تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت:‌در بیوگرافی عملی و اجرایی وی اغراق شده است؛ ضمن اینکه چگونگی چاپ 150 مقاله بعد از فارغ‌التحصیلی هم مشخص نیست؟

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه 20 فروردین) در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اظهار داشت:‌در بیوگرافی و اجرایی آقای خاوازی اغراق شده است به طوری که عنوان شده وی مجری و مشاور 100 طرح کشاورزی بوده است؛ فصول کشاورزی ما کوتاه است و وی هم فردی جوان بوده و مشخص نیست که چگونه وی در این طرح‌ها مشارکت کرده است.

وی افزود: چاپ 150 مقاله بعد از فارغ‌التحصیلی وی در بیوگرافی وزیر پیشنهادی وزیر کشاورزی عنوان شده که کار بسیار سختی است من دانشگاهی هستم و مشخص نیست وی چگونه این کار را کرده است؟

 صادقی گفت: مجلس این روزها از گردونه نظام تصمیم‌گیری و حکمرانی خارج شده است؛ خوب بود آقای خاوازی را هم از همان ساز و کارهای فوق العاده عبور می‌داد و نیازی به نشست رای اعتماد نداشت.

  وی اظهار داشت: حکم حکومتی و اختیارات رهبری ظرفیتی بسیار ارزشمند، بن بست گشا و راهگشا است اما نمی‌شود این ظرفیت را در اموری که از طریق ساز و کارهای عادی قابل انجام است هزینه کنیم.  نماینده اصلاح طلب مجلس تصریح کرد: فرایند پر از ایراد تصویب قانون بودجه ۹۹ که با استفاده از منابع صندوق توسعه است، نیاز به تصویب مجلس دارد. 

صادقی خاطرنشان کرد: در کلیات برنامه پیشنهادی وی به خوبی به پیشتازی اقتصاد دانش بنیان تاکید شده است خوب است اما شما در معاونت ترویج وزارت جهاد، طرح پهنه بندی را با مجری گری خود اجرا کردید به گواه کارشناسان، از متخصصان استفاده نشده است.

  وی گفت: طرز نگرش به تفکر دانش بنیان در این طرح اصلا لحاظ نشده است و باید از همه گرایش‌های کشاورزی استفاده می‌کردید که به دلیل عدم تسلط بر موضوع چنین نشد. 

 صادقی افزود: در این طرح ساز و کار روشنی برای سهم بری  عوامل در زنجیره تولید تا مصرف ارائه نشده است و چون متضمنی در سهم بری عادلانه وجود ندارد این قسمت از کار ایشان هم بیشتر جنبه شعاری دارد.صرفا با راه اندازی یک سامانه ارتباط بین بخش خصوصی و دولتی نمی‌توان چنین هدفی را  محقق کرد.

این نماینده تهران خاطرنشان کرد: در برنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اغلب به قانون برنامه ششم تاکید شده است و یک سال و نیم با پایان این برنامه فاصله داریم و به نظر می‌رسد با توجه به اینکه فرصت به دستیابی اهداف برنامه ششم ندارید، این قسمت از برنامه شما هم شعاری است. 

وی گفت: در آسیب شناسی عدم تحقق اسناد بالادستی به اجرای قوانین مهم در بخش کشاورزی و به مواردی مانند فقدان همکاری موثر بین دستگاه‌های دولتی، ابهام برخی مواد قانونی، عدم تخصیص اعتبارات لازم و برخی موارد دیگر از جمله عوامل آب و هوایی اشاره کردید؛ این عوامل هم وجود دارد و برطرف نشده است و ساز و کاری برای فائق آمدن برآن ارائه نکردید. 

صادقی خاطرنشان کرد: در مورد افزایش عملکرد دانه‌های روغنی مطابق نظر کارشناسان باید از سال 97 تا 1400 جهشی 50 درصدی داشته باشیم با توجه به مکانیزم‌های ارائه شده در برنامه شما جهش ما اتفاق نمی‌افتد. 

صادقی تصریح کرد: متصدی صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت است، در حالی که سیاست گذاری تولید در وزارت خانه جهاد کشاورزی انجام می‌شود؛ این تعارض معضلی است که هیچ راه حلی برای برون رفت از آن ارائه نشده است. 

وی گفت: در برنامه‌های پیشنهادی وزیر جهاد کشاورزی برنامه‌هایی وجود دارد که برای نیل به آن اهداف به زمانی بیشتر از یک سال و نیم نیاز دارد. مثلا برای توسعه و اصلاح نژاد گاومیش، شتر مرغ و توسعه اکولوژیک و اصلاح نژاد شتر به سال‌ها وقت و انرژی نیاز دارید.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: راهکارهای آقای خاوازی برای تعامل با مراکز دانشگاهی به اندازه کافی نیست. من از همکاران دانشگاهی برای نقد برنامه شما درخواست کردم به نظر می‌رسد که جامعه علمی شما را شایسته تصدی گری وزارتخانه جهاد کشاورزی نمی‌دانند؛ چرا که شما تجربه کمی دارید مدت کوتاهی معاون وزیر بودید و مدت کوتاه دیگری رئیس موسسه تحقیقات آب و خاک. صرف این که مدیر گروه علمی بودید برای تصدی  وزارت خانه جهاد کشاورزی کافی نیست.

صادقی گفت: آقای خاوازی در برنامه خود به احیای توسعه و ذخایر گیاهی و دامی اشاره کردند در همین مجلس قانون حفاظت بهره برداری از ذخایر توارثی ژنتیک تصویب شده است که اتفاقا منطبق با دوره مسئولیت شما بود اما شما هیچ اقدامی برای اجرای این قانون و گرفتن ردیف بودجه برای آن نکردید.

وی اظهار داشت: من انتقادهایی به حجتی وزیر سابق جهاد کشاورزی داشتم که آنها در مورد شما هم صدق می‌کند. شما هم گرفتار همان گلوگاه‌های فسادی خواهید شد که در تشکیلات قبل وجود داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این که 40 سال است در بعضی از زمینه‌ها فقط شعار دادیم اظهار داشت: علیرغم احترامی که برای آقای خاوازی قائلم به نظرم ایشان از صلاحیت لازم برای تصدی وزارت کشاورزی برخوردار نیست و از همکاران می‌خواهم به ایشان رای عدم اعتماد بدهند.

انتهای پیام/ 

نظر شما