شناسهٔ خبر: 39246273 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

گزارش شبکه العالم از آخرین تحولات عراق؛

تلاش براي معرفي نامزد نخست وزيري به جاي الزرفي

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- در نشست فراکسیون‌های اصلی پارلمان عراق ، برای معرفی کردن مصطفی الکاظمی، رئیس دستگاه اطلاعات عراق به عنوان نامزد ی نخست وزیری توافق حاصل شد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از العالم، فراکسیون‌های پارلمانی عراقی در ساعات پایانی روز گذشته گفتگو‌های فشرده‌ای برای معرفی نامزد نخست وزیری این کشور به جای عدنان الزرفی انجام دادند.
منابع محلی اشاره کردند نشستی در بغداد، پایتخت عراق با حضور فراکسیون‌های اصلی پارلمان این کشور برگزار شد و در آن برای معرفی کردن مصطفی الکاظمی، رئیس دستگاه اطلاعات عراق به عنوان نامزد خود برای نخست وزیری توافق حاصل شد.
معتز العبودی خبرنگار شبکه العالم در گزارشی گفت: دالان‌های سیاسی عراق در ساعات گذشته، شاهد تحرکات گسترده‌ای بین فراکسیون‌های پارلمانی بود تا نامزدی برای نخست وزیری به جای عدنان الزرفی معرفی شود.
حسین السلطانی، از رهبران ائتلاف الفتح در این باره گفت: «با توافق گروه‌های سیاسی شیعی، قرار شد فرد دیگری به جای الزرفی به عنوان نامزد نخست وزیری معرفی شود و فکر می‌کنم این مسئله امروز مشخص شود و یکی از نمایندگان گروه‌های سیاسی شیعی نزد ریاست جمهوری خواهد رفت تا این مسئله را به صورت رسمی به وی ابلاغ کند. شخص مورد نظر، الکاظمی، رئیس دستگاه اطلاعات است»
گروه‌های سیاسی از جمله ائتلاف سائرون بر سر یافتن جایگزینی برای الزرفی و ابلاغ این مسئله به رئیس جمهور توافق کردند تا برهم صالح، الزرفی را از تشکیل کابینه معاف و نامزد جریان بزرگتر در پارلمان عراق را بر اساس قانون اساسی مامور تشکیل کابینه کند.
احمد العنزی، مدیر مرکز توسعه قانونی عراق در این رابطه به العالم گفت: «گروه‌های شیعی مخالف نامزدی الزرفی، همچنان مذاکرات و گفتگو‌های خود را برای یافتن جایگزین دنبال می‌کنند. نام‌هایی نیز مطرح شده است و به زودی نام شخص مورد نظر به رئیس جمهور اعلام خواهد شد».
پیش از این، ائتلاف الفتح و دولت قانون و همچنین تشکل العقد الوطنی، النهج الوطنی و جریان حکمت با اقدام برهم صالح در مامور کردن عدنان الزرفی برای تشکیل دولت مخالفت کرده و آن را نقض قانون اساسی و عرف سیاسی بر شمرده بودند.

نظر شما