شناسهٔ خبر: 39211440 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

منابع عراقی: جریان‌های شیعی بر سر جایگزین الزرفی به توافق رسیدند

صاحب‌خبر -

رسانه‌های منطقه به نقل از منابع عراقی از توافق میان جریان‌های شیعی عراق بر سر جایگزین عدنان الزرفی نامزد تشکیل کابینه عراق خبر دادند.

منابع عراقی: جریان‌های شیعی بر سر جایگزین الزرفی به توافق رسیدند
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «حمید المعله» یکی از رهبران جریان حکمت عراق از نتایج دیدار عصر روز یکشنبه رهبران جریان‌های سیاسی شیعه در منزل «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح خبر داد.

المعله که به نزدیکی به عمار الحکیم شناخته شده است، گفت:« در این نشست که عمار الحکیم، نوری المالکی(رئیس ائتلاف دوله القانون) و هادی العامری حضور داشتند درباره حمایت از نامزدی مصطفی الکاظمی رئیس دستگاه اطلاعات مصر برای تشکیل کابینه عراق به جای عدنان الزرفی توافق حاصل شد».

پایگاه خبری موازین نیوز نیز به نقل از منابع سیاسی عراق گفت که پیشنهاد نامزدی الکاظمی از سوی مقتدی الصدر رهبر جریان صدر مطرح شده است.

این منابع گفتند که طی ساعات آتی الزرفی کنار خواهد رفت و نامزد جدید نخست وزیری معرفی خواهد شد.

رسانه‌های الجزیره و المیادین نیز به نقل از منابع خود توافق میان جریان‌های اصلی شیعه در عراق بر سر جایگزین الزرفی را تایید کردند.

برهم صالح رئیس جمهور عراق،‌ اواخر اسفند ماه بدون رعایت قانون اساس عراق، «عدنان الزُرفی»، نامزد فراکسیون النصر به رهبری «حیدر العبادی»، نخست وزیر سابق عراق را به نامزدی سمت نخست‌وزیری معرفی کرد. قرار بود الزرفی دیروز شنبه اسامی وزرای کابینه پیشنهادی خود را تقدیم پارلمان کند.

احزاب سیاسی شیعه عراق از زمان معرفی الزرفی برای تصدی پست نخست‌وزیری این کشور به این مسئله حساسیت نشان داده‌ و او را فردی نزدیک به آمریکا و مخالف گروه‌های مقاومت و الحشد الشعبی می‌دانند که داشتن تابعیت آمریکایی و اتخاذ برخی مواضع در دوران استانداری نجف اشرف در این بین، مزید بر علت شده و مخالفت‌ها با نخست‌وزیری عدنان الزرفی را بیشتر کرده است.

 براساس قانون اساسی عراق، رئیس جمهور (برهم صالح) موظف است برای تعیین نخست‌وزیر، نامزد فراکسیون اکثریت را به پارلمان معرفی کند. فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق هم اکنون ائتلاف البناء به رهبری هادی العامری است و ائتلاف الفتح به همراه چند حزب دیگر، جزو این فراکسیون می‌باشد.

انتهای پیام/م

برچسب‌ها:

نظر شما