شناسهٔ خبر: 39235461 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ایلنا از دغدغه روزهای کرونایی گزارش می‌دهد؛

کارگرانی که نه بسته حمایتی می‌گیرند نه بیمه بیکاری/ پذیرش خطر کرونا برای یک لقمه نان/ نگرانی از تاخیر در کمک‌های دولت/ یک مسئول: هنوز هیچگونه دستورالعملی صادر نشده

با گذشت حدود 40 روز از شیوع بیماری کرونا در کشور و ایجاد قرنطینه و تعطیلی بسیاری از کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی هنوز تکلیف اقشاری مانند کارگران روزمزد، مسافرکشان و... مشخص نیست و در حال حاضر کف گیر این قشر به ته دیگ خورده بطوریکه نه راهی برای ادامه فعالیت دارند و نه امیدی به دریافت بسته های معیشتی و کمک های دولت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، گویا قرار نیست حالا حالاها کسی صدای این افراد را بشنود؛ البته دیگر صدایی نمانده است. مشاغلی مانند دستفروش ها، نظافتچی ها، کارگران ساختمانی و خدماتی،‌ مشاغل خانگی، مسافرکش‌ها، پیک‌های موتوری، رانندگان تاکسی، رانندگان آموزشگاه‌های رانندگی، تعمیرکاران لوازم خانگی، پیک رستوران‌ها، چرخی های بازار، کارگران کارگاه های کمتر از 10 نفر و.... به دلیل اینکه قراردادی بین آنها و کارفرما به صورت رسمی منعقد نمی شود، به نظر می رسد که مشمول بیمه بیکاری نمی شوند.

 این افراد در حالی نه بسته حمایتی می گیرند و نه بیمه بیکاری، که مجبور هستند برای تهیه لقمه نانی تلاش کنند و حتی خطر ابتلا به بیماری را به جان بخرند. 

خبری از حمایت دولت از کارگران روزمزد و ساختمانی نیست

در همین راستا رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی شیراز با بیان اینکه کارگران ساختمانی و روزمزد به دلیل نداشتن کارفرما نمی توانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند، گفت: اما دولت قول داده که جهت حمیت از این قشر مبلغ یک الی دو میلیون به حساب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واریز کند که متاسفانه هنوز خبری از این پول نیست.

سید محمد فرشیدیان در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه حدود 250 هزار کارگر ساختمانی و فصلی در شیراز و حومه فعالیت می کنند، افزود: در حال حاضر حدود 150 هزار نفر از این قشر به صورت رسمی در اتحادیه کارگران ساختمانی ثبت نام کرده اند؛ این در حالیست که مابقی این تعداد مدارک‌شان را در سامانه ثبت نکرده‌اند.

فرشیدیان ادامه داد: در صورتیکه دولت بتواند مبلغی به این بخش از کارگران روزمزد بپردازد آنها می توانند این بحران را با حداقل تبعات آن پشت سر بگذارند و در برابر فشارهای موجود طاقت بیاورند.

وی ادامه داد: در حال حاضر هیچ حمایتی از این قشر نشده است و طبق پیگیری هایی که از وزارتخانه انجام دادم معاون وزیر اذعان داشت که هنوز هیچگونه دستورالعملی مبنی بر حمایت از این قشر صادر نشده است.

رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی شیراز با بیان اینکه نیاز است تا دولت در این باره راه‌حل‌هایی اندیشیده شود، بیان کرد: در حال حاضر هیچ کاری از دست کسی بر نمی‌ آید و تنها سازمان تامین اجتماعی می تواند با تمدید بیمه این قشر مدت پرداخت بیمه کارگران را به تعویق بیندازند.

وی با اشاره به اینکه در این روزها کارگران زیادی به دلیل بیکاری ناشی از کرونا و نداشتن درآمد برای گذراندن امورات زندگی با ما تماس گرفته اند، افزود: بعضی از افراد هم جهت امرار معاش و گذراندن امورات زندگی خود ناچارا به سر کار می روند؛ این در حالیست که تعدادی از کارگران هم ناچارند برای پیدا کردن کار به شهرهای اطراف بروند.

کارگر ساختمانی

نمی توان بدون هیچ حمایتی به مردم بگوئیم در خانه بمانند

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس با بیان اینکه کرونا به عنوان یک ویروس به صورت ناخواسته مشکلاتی را برای تمام افراد در دنیا و کشور ایران ایجاد کرده است، گفت: شیوع ویروس کرونا تبعاتی هم برای کارگران در محیط کار ایجاد می کند.

علی راستگو در گفت و گو با ایلنا بیان کرد: در حال حاضر کارگاه هایی که محیط را برای کارگران ایمن و امن کنند می‌توانند فعالیت کنند.

راستگو در ادامه با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا سبب شده که بعضی از کارگران روز مزد و فصلی با مشکلاتی مواجه شوند، افزود: انتظار داریم مسئولان دولتی پس از شناسایی این افراد مبلغی را بابت حمایت به این قشر پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه کارگران زیادی جهت دریافت و بررسی وضعیت تعلق بسته های حمایتی به ما مراجعه می‌کنند، افزود: تامین نیازها و حمایت از کارگران موضوع مهمی است که مسئولان دولتی باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی افزود: اگرچه کارگران روزمزد، قالیبافان و .... بخشی از مبلغ حق بیمه را می پردازند و دولت هم به عنوان کارفرما بخشی از حق بیمه را تقبل می کند بنابراین دولت باید به عنوان کارفرمای این قشر تمهیداتی را جهت حمایت از آنها بیندیشد.

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس با اشاره به اینکه نمی توان به مردم بگوئیم در خانه بمانند و هیچ حمایتی از آنها انجام نداد گفت: اگرچه مردم همیشه نقش اصلی را در رفع مشکلات و بحران‌ها داشتند بنابراین در این موضوع نیاز است تا دولت به صورت مستقیم ورود و حمایت خود را از اقشار آسیب پذیر دریغ نکند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون هیچکدام از کارگران بسته‌های حمایتی و معیشتی دولت را دریافت نکرده اند، افزود: اگرچه حدود 45 روز است که موضع کرونا در کشور پیش آمده است اما تاکنون هیچ اقدامی جهت حمایت از کارگران انجام نگرفته است.

بحران پسا کرونا گریبان تمام اقشار ضعیف و متوسط به پائین جامعه را می گیرد

رئیس خانه صمت فارس هم با بیان اینکه در حال حاضر کندی و لختی در بدنه دولت باعث شده که در بسیاری از بخش ها نتوانیم موفق عمل کنیم، افزود: اگرچه تخصیص بیمه بیکاری به افراد واجد شرایط از اقدامات مناسب در حمایت از از اقشار کارگر است اما متاسفانه کندی دولت سبب شده که وعده ها در موعد مناسب عملیاتی نشود.

سهراب شرفی در گفت و گو با ایلنا افزود: اگرچه کرونا حدود بیست روز بعد از ایران وارد دیگر کشورها شد اما طبق اخبارها آن کشورها توانستند خیلی زود به قشر آسیب پذیر یارانه واریز اختصاص دهند.

این فعال اقتصادی در ادامه با بیان اینکه در شرایط فعلی سرعت در عملیاتی شدن تصمیمات یکی از الزامات مهم برای اقشار آسیب پذیر و کارگران به شمار می رود افزود: متاسفانه این اتفاق هنوز در بدنه هیات وزیران و دولت رخ نداده است چرا که این مهم می‌تواند باعث ایجاد بحران در آینده ای نه چندان دور شود.

وی با اشاره به اینکه بحران پسا کرونا گریبان تمام اقشار ضعیف و متوسط به پائین جامعه را می گیرد، ادامه داد: باید بپذیریم در حال حاضر بسیاری از افراد و مسافرکشان درآمد و خرج خانواده شان از ماحصل دسترنج و درآمد روزانه تامین می شود بنابراین چنین اتفاقاتی وضعیت زندگی بعضی از اقشار را با مشکل مواجه می‌کند.

تاخیر در واریز بسته های حمایتی و بیمه بیکاری مشکل در ساختار کشور ایجاد می کند

وی با اشاره به اینکه تعداد قشر آسیب پذیر در کشور ایران به مراتب بسیار بیشتر از قشر متوسط به بالا و متمکن است، ادامه داد: تاخیر در واریز یارانه و بسته های حمایتی به این اقشار نگرانی‌هایی را برای ما ایجاد کرده است چرا که این اتفاق می تواند ساختار کشور را با مشکل مواجه کند.

شرفی بیان کرد: اگر در دوره پسا کرونا به دلیل وضعیت اقتصادی افراد اقدام به اعتراض کردند هیچ کس نمی‌تواند آن را محکوم کند.

اخراج کارگران

بیمه بیکاری در اسرع وقت واریز شود

رئیس خانه صمت فارس با اشاره به اینکه گرسنگی باعث می شود که انسان ها ملاحظات‌شان را از دست بدهند ادامه داد: در نتیجه این مهم سبب بروز مشکلاتی در آینده ای نه چندان دور می شود.

وی با اشاره به اینکه دولت از هر راهی که می تواند باید مبلغ بیمه بیکاری را به قشر آسیب پذیر پرداخت کند، افزود: در حال حاضر دولت باید بدون فوت وقت مبلغ بیمه بیکاری را به کارگران و اقشاری که درآمد روزانه دارند، پرداخت کند.

شرفی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از بیمارانی که به عناوین مختلفی در منزل حضور دارند داروی مورد نظرشان از درآمد روزانه آنها تامین می‌شود که متاسفانه شیوع کرونا سبب شده که با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده اند.

از همین رو شرفی اعتقاد دارد که دولت باید بیمه بیکاری را قبل از اینکه بخواهد وام به کارفرماها بدهد به قشر آسیب پذیر کمک های ضروری و حمایت های معیشتی واریز کند.

به گزارش ایلنا؛ حال که ویروس کرونا شاهراه اصلی مشاغل کارگران روزمزد را قطع کرده است به صورت کاملا قانونی هیچ نهاد مشخصی برای حمایت این گروه وجود ندارد و نمی‌توان کسی را پاسخگو دانست. به نظر می‌رسد افرادی که در پرداخت بیمه بیکاری و حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه تعلل دارند هنوز درد گرسنگی و شرمنده شدن در مقابل خانواده را نکشیده‌اند بی‌شک تاخیر در پرداخت بسته های حمایتی مشکلات عدیده‌ای را برای تمام افراد ایجاد می کند.

گزارش: محمدرضا طاهری

نظر شما