شناسهٔ خبر: 39213566 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

جمالی نوبندگانی در گفت وگو با ایلنا مطرح کرد؛

اطفال و نوزادان هم در شهرستان فسا به کرونا مبتلا شده‌اند/ حفظ جان مردم نسبت به کسب و کارشان باید در اولویت باشد/ ابتلای رئیس دانشگاه علوم پزشکی فسا به ویروس

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه نه حاکمیت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را به خوبی اعمال کرد و نه برخی مردم آن را رعایت کردند.

صاحب‌خبر -

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره شیوع «کووید-۱۹» در کشور و اقدامات صورت گرفته در خصوص کنترل این ویروس گفت: مانند بسیاری از کشورهای جهان ما هم در ابتدای ورود «کرونا ویروس» غافلگیر شدیم اما به تدریج توانستیم بر شیوع بیماری کرونا مسلط شویم و آن را به کنترل درآوریم.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در آحاد جامعه یک  همبستگی و همگرایی در مبارزه با کرونا در کشور به وجود آمد، عنوان کرد: کادر بهداشت و درمان، دانشگاه‌های علوم پزشکی، نیروهای مسلح و افراد دیگری که داوطلبانه آمدند کمک کردند تا بیماری کنترل شود که این اقدامات کمک بسیاری در کنترل بیماری کرد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در کشور اظهار کرد: خوشبختانه هیچ‌گونه کمبود تخت یا نقاهتگاه نداشتیم، اطلاع دارم پژوهش‌ها برای واکسن و دارو با وجود این‌که زمان‌بر است آغاز شده که این کار جای تقدیر دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، بیان کرد: مطلبی که مورد اختلاف‌نظر واقع شد نوع فاصله اجتماعی و یا قرنطینه بود. معتقدم متاسفانه به هر دلیلی این موضوع را نه حاکمیت به طور جدی اعمال کرد و نه برخی مردم آن را رعایت کردند.

وی ادامه داد: حتما مشاهده کردید بخشی از جامعه فاصله‌گذاری اجتماعی را به خوبی رعایت کردند و در خانه‌های خودشان بودند اما بخشی دیگر را باید به زور از سفر منصرف می‌کردیم تا این طرح را رعایت کنند.

جمالی نوبندگانی ادامه داد: متاسفانه بعد از پایان یافتن تعطیلات مشاهده کردیم ترافیک سنگینی در شهر اتفاق افتاد و یا برخی از کسبه به محل‌های کار خودشان بازگشتند که باید تاکید کنم این کار در بدترین زمان ممکن صورت گرفت، زیرا بسیاری از افراد از سفرهای خودشان به تهران بازگشته بودند که ممکن بود در طول سفر ناقل این بیماری شده باشند.

وی با اشاره به این‌که یک ناهماهنگی بین وزارت بهداشت و صمت صورت گرفت، عنوان کرد: درست است که در روزهای اول شیوع کرونا قرار نداریم اما این بیماری قابل برگشت است. باید  مدنظر باشد که جان مردم در اولویت قرار دارد و بعد کسب و کارشان؛ گرچه دولت برای جبران ضررهایی که کرونا به کسب و کار مردم زد فکری می‌کند.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که گفته می‌شود ایران برای کشف داروی «کرونا ویروس» اقدام کرده است، آیا ما می‌توانیم به داروی این بیماری دست یابیم، گفت: بسیاری از ویروس‌ها دارو ندارند و ویروس‌هایی که مربوط به خانواده آنفولانزا هستند متاسفانه بسیار سریع تغییر هویت و نوع عملکرد می‌دهند که ممکن است سال دیگر به شکل دیگری بروز پیدا کنند به همین خاطر تاکنون نتوانستیم یک واکنشی برای «سوش‌هایی» که بتواند  ویروس‌ها را تحت پوشش قرار دهد، پیدا کنیم.

وی با تاکید بر این‌که درمان سخت است، اظهار کرد: معمولاً گفته می‌شود بهترین درمان رعایت بهداشت است که در این مورد کاملا صدق می‌کند.

جمالی نوبندگانی خاطرنشان کرد: می‌دانید ساخت دارو مراحلی دارد؛ باید کارهای آزمایشگاهی صورت گیرد. باید تائید‌ها را بگیرند و بعد کمیته اخلاق اجازه دهد بر روی افراد داوطلب چک شود و سپس تائید جهانی بگیرد.

وی در خصوص وضعیت شیوع ویروس کرونا در شهرستان فسا، عنوان کرد: در شهرستان فسا تا به حال بالاتر از ۸۰ الی ۹۰ مورد تست مثبت کرونا ثبت شده است، متاسفانه رئیس دانشگاه علوم پزشکی و مدیر بیمارستان این شهر درگیر کرونا شدند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مشخصه شهر فسا در خصوص شیوع بیماری «کووید-۱۹» این است که اطفال و کودکان هم درگیر شده‌اند. خوشبختانه تلاش‌های خوبی توسط مسئولان اجرایی شهرستان انجام شده است؛ عدم استفاده از ماشین‌های غیر بومی در ایام عید بسیار موثر بود.

جمالی نوبندگانی ادامه داد: تلاشهای عزیزان ما در دانشگاه علوم پزشکی شهرستان بسیار خوب بوده است به طوری که تعداد مرگ و میر در شهر به انگشتان دست هم نمی‌رسد.

وی در پایان با بیان این‌که امیدواریم مردم فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند، گفت: باید همه فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند؛ چراکه نه تنها فرد در مقابل خودش مسئول است بلکه در مقابل افراد جامعه هم مسئول است.

نظر شما