شناسهٔ خبر: 39150650 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چند پیام تسلیت برای درگذشت ثریا قزل‌ایاغ

ندا ولی‌پور

انجمن تصویرگران ایران، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، کانون توسعه فرهنگی کودکان، موسسه پژوهشی کودکان دنیا و موسسه و نشر مادران امروز در پیام‌هایی درگذشت ثریا قزل‌ایاغ را تسلیت گفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در پیام انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، آمده است: «خاموشی ثریای آسمان ادبیات کودک و نوجوان ایران را به اهالی فرهنگ و ادب سرزمین‌مان تسلیت می‌گوییم و از درگاه خداوند بزرگ برای همگان، به ویژه خانواده بزرگوار خانم ثریا قزل‌ایاغ صبر و شکیبایی آرزومندیم.»

 همچنین در پیام انجمن تصویرگران ایران عنوان شده است: «با نهایت تاسف به اطلاع می‌رساند که صبح امروز ۱۴ فروردین ماه ۱۳۹۹ استاد پیش‌کسوت، ثریا قزل‌ایاغ (بهروزی) ما را ترک کرد.

ثریا قزل ایاغ، عضو هیات داوران جایزه اندرسن ۱۹۹۰-۱۹۹۲، عضو هیات مدیره شورای کتاب کودک، عضو هیات داوران بنیال تصویرگران کتاب کودک ۱۳۸۱، عضو هیات داوران کتاب سال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۳۷۷، عضو هیات داوران انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ۱۳۷۸ و ... بوده‌ است.
همچنین، تالیف کتاب‌های زیادی در حوزه ادبیات کودکان از ایشان به یادگار مانده است.»

هیئت مدیره کانون توسعه فرهنگی کودکان نیز در پیام تسلیت خود آورده است: «حیف و صد حیف از رفتن بانوی بزرگوار

با کمال تاسف و در بهت و ناباوری خبر درگذشت بانو ثریا قزل ایاغ(بهروزی) را شنیدیم.
برای بیان ابراز تاسف نمی‌دانیم از چه واژه‌ای استفاده کنیم.
غروب ناباورانه بانو قزل ایاغ را به  دختر عزیزش خانم یکتا بهروزی وهمه مردم ایران،  هئیت مدیره و اعضای شورای کتاب کودک، فعالان حوزه ادبیات کودک، کتا بداران و همه و همه تسلیت می گوییم.
یادشان گرامی، نامشان ماندگار»

موسسه پژوهشی کودکان دنیا هم در پیام تسلیت خود نوشت: «درگذشت خانم ثریا قزل ایاغ از پیشکسوتان ادبیات کودک را به جامعه دوستداران کودک و به ویژه به هیات مدیره شورای کتاب کودک تسلیت می‌گوییم.
امید  داریم که رویاها و آرزوهای وی برای  زندگی با کیفیت  کودکان روزی به سرانجام برسد.

 همچین موسسه و نشر مادران امروز در پی درگذشت این نویسنده و پژوهشگر در پایامی نوشته است: «باورمان نمی‌شود.
نه می‌پرسیم چرا؟ نه کسی پاسخمان را می‌دهد.
ساکت و خاموش لب فرو می‌بندیم و در سوگ استاد پیشکسوت ادبیات کودک، سرکار خانم ثریا قزل ایاغ، در دل می‌گرییم. تا کی باز مادر روزگار چنین فرزندی به بار آورد.»

ثریا قزل ایاغ (بهروزی) - نویسنده ادبیات کودک و نوجوان، پژوهشگر و مترجم - زاده ۵ دیماه ۱۳۲۲ در محله دولت تهران بود که روز صبح روز چهاردهم فروردین ماه از دنیا رفت.
 از آثار او می‌توان به «ادبیات کودکان: تولد تا سه سالگی (خواندن و کتاب ...)» تهران، ، «ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن»، «پرنیان و آب: با لالایی‌ها تا سرزمین خواب»، «خواندن با کودک از تولد تا سه‌ سالگی»،« راهنمای بازی‌های ایران» با همکاری شهلا افتخاری. «لالایی‌ها و ترانه‌های نوازشی از تولد تا سه سالگی»، «شناخت ادبیات کودکان: گونه‌ها و کاربردها از منظر چشم کودک» اثر دانا نورتون و ساندار نورتون، «قصه‌گویی و نمایش خلاق» از  دیویی دبلیو چیمبرز، «نقش کتاب‌های کودکان در همسان‌سازی کودکان معلول» از توردیس اورجایستر. «نوادرالمشاغل» از چستون،  «نوشتن برای کودکان: کتاب دستی نویسنده» از مارگرت کلارک،  «آتش یخ‌زده: قصه‌ای از پایداری» از جیمز هوستون، «موج بزرگ: زندگی از مرگ قوی تر است» از  پرل س. باک و «فریاد مرا بشنو» از میلررد  تایلور اشاره کرد.
انتهای پیام

نظر شما