شناسهٔ خبر: 39127410 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کُشتی در سالی که گذشت

تهران- ایرنا- کشتی ایران سال پرحاشیه‌ای را پشت‌سر گذاشت با این وجود برگزاری انتخابات فدراسیون و حضور «علیرضا دبیر» به عنوان سکاندار و همچنین جهش تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی در پیکارهای قهرمانی سال ۲۰۱۹ جهان، نقطه امید را در دل کشتی‌دوستان در آستانه بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو روشن کرد.

صاحب‌خبر -

سال ۹۸ به طور حتم یکی از پرحاشیه‌ترین سال‌های ورزش ملی، یعنی کشتی بود. سالی که بعد از چندین ماه کشمکش و بعضا بی‌اخلاقی سرانجام با برگزاری انتخابات فدراسیون کشتی و انتخاب «علیرضا دبیر» در ۲۶ تیر سال ۱۳۹۸ به نوعی به ساحل آرامش رسید.

به طور حتم «علیرضا دبیر» در دوره بعد از قهرمانی و بعد از سال‌ها حضور در ارگان‌ها و مشاغل مختلف از جمله شورای شهر تهران، دوران بسیار سخت و حساسی را در فدراسیون کشتی پیشروی خود می‌دید. مشکلات مالی و بدهی ۵۰ میلیارد تومانی بخش از مشکلاتی است که دغدغه رییس فدراسیون طی این مدت بود.

از سوی دیگر کسب عنوان سومی تیم ملی کشتی آزاد و چهارمی تیم ملی کشتی فرنگی بعد از پشت سر گذاشتن ۲ سال کابوس‌وار، امید را برای حضور موفق در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو در دل همه روشن ساخت.

به هر حال سال ۹۸ در حالی به پایان رسید که شیوع ویروس کرونا بسیاری از برنامه‌های ورزشی در سراسر جهان را تحت تاثیر خود قرار داده و در حالی که تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی خود را برای حضور در پیکارهای گزینشی المپیک در قاره آسیا آماده می‌کردند این مسابقات اکنون به تعویق افتاده و اتحادیه جهانی کشتی اعلام کرده که به احتمال فراوان در خرداد ماه برگزار می‌شود.

در زیر  عملکرد تیم‌های کشتی ایران و همچنین برخی اتفاقات در سال ۹۸ را مرور می‌کنیم:

کشتی فرنگی زیر ۲۳ سال آسیا: قهرمان

رقابت‌های کشتی فرنگی زیر ۲۳ سال قهرمانی آسیا روزهای اول و دوم فروردین در شهر اولان‌باتور مغولستان برگزار شد که تیم ایران با ۴ مدال طلای میثم دلخانی، امین کاویانی‌نژاد، مهدی ابراهیمی و محمدهادی ساروی در اوزان ۶۳، ۷۲، ۸۲ و ۸۷ کیلوگرم، ۳ مدال نقره پویا دادمرز، محمدرضا گرایی و علی‌اکبر یوسیفی در اوزان ۵۵، ۷۷ و ۱۳۰ کیلوگرم و ۲ مدال برنز مهدی محسن‌نژاد و حسن آریانژاد در اوزان ۶۰ و ۹۷ کیلوگرم و عنوان چهارمی محمد الیاسی در وزن ۶۷ کیلوگرم و کسب ۲۰۲ امتیاز با اقتدار قهرمان شد. پس از تیم ایران تیم های قرقیزستان، قزاقستان، هند و مغولستان به ترتیب با ۱۸۲، ۱۶۷، ۱۲۸ و ۱۲۰ امتیاز در جایگاه های دوم تا پنجم قرار گرفتند

کشتی آزاد زیر ۲۳ سال آسیا: قهرمان

 رقابت‌های کشتی آزاد زیر ۲۳ سال آسیا روزهای ۲ تا ۴ فروردین ماه در شهر اولان‌باتور مغولستان برگزار شد و در پایان تیم کشتی آزاد امید کشورمان با کسب چهار مدال طلای علی سوادکوهی، احمد بذری، ارشک محبی و عباس فروتن در اوزان ۷۹، ۸۶، ۹۲ و ۹۷ کیلوگرم، سه مدال نقره امیرمحمد یزدانی، فرهاد نوری و نوید زنگنه در اوزان ۶۵، ۷۰ و ۷۴ کیلوگرم و ۲ مدال برنز محمد نامجومطلق و محمد مرادی در اوزان ۶۱ و ۱۲۵ کیلوگرم و کسب ۲۰۰ امتیاز به عنوان قهرمانی دست یافت. پس از تیم ایران تیم‌های مغولستان و قزاقستان به ترتیب با ۱۷۷ و ۱۴۶ امتیاز دوم و سوم شدند.

کشتی فرنگی بزرگسالان سال ۲۰۱۹ آسیا: قهرمان

رقابت های کشتی فرنگی قهرمانی آسیا روزهای ۷ و ۸ اردیبهشت ماه در شهر شی‌آن چین برگزار شد که در پایان تیم ایران با ۴ مدال طلای محمدرضا گرایی در وزن ۷۲ کیلوگرم، سعید عبدولی در وزن ۸۲ کیلوگرم، حسین نوری در وزن ۸۷ کیلوگرم و امیر قاسمی منجزی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم و ۳ مدال برنز سامان عبدولی در وزن ۶۳ کیلوگرم، محمدعلی گرایی در وزن ۷۷ کیلوگرم و مهدی علیاری در وزن ۹۷ کیلوگرم با کسب ۱۶۵ امتیاز بعنوان قهرمانی دست یافت. پس از تیم ایران ازبکستان با ۱۶۳ امتیاز دوم شد و قزاقستان با ۱۳۴ امتیاز در جایگاه سوم ایستاد.

کشتی آزاد بزرگسالان سال ۲۰۱۹ آسیا: قهرمان

رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی آسیا روزهای ۳ و ۴ اردیبهشت ماه در شهر شی‌آن کشور چین برگزار شد و در پایان تیم ایران با ۷ مدال طلای رضا اطری در وزن ۵۷ کیلوگرم، بهنام احسان‌پور در وزن ۶۱ کیلوگرم، بهمن تیموری در وزن ۷۹ کیلوگرم، کامران قاسم پور در وزن ۸۶ کیلوگرم، علیرضا کریمی در وزن ۹۲ کیلوگرم، رضا یزدانی در وزن ۹۷ کیلوگرم و یدالله محبی در وزن ۱۲۵ کیلوگرم و ۳ مدال برنز پیمان بیابانی در وزن ۶۵ کیلوگرم، یونس امامی در وزن ۷۰ کیلوگرم و محمد نخودی در وزن ۷۴ کیلوگرم و کسب ۲۲۰ امتیاز با اقتدار بعنوان قهرمانی دست یافت.

فرنگی نوجوانان آسیا: قهرمان

رقابت‌های کشتی فرنگی نوجوانان قهرمانی آسیا روزهای ۱۳ و ۱۴ تیر ماه در شهر نورسلطان کشور قزاقستان برگزار شد که در پایان تیم ایران با چهار مدال طلای امیررضا ده‌بزرگی در وزن ۴۸ کیلوگرم، سعید اسماعیلی در وزن ۵۱ کیلوگرم، حجت رضایی در وزن ۶۵ کیلوگرم و سعید کریمی‌زاده در وزن ۹۲ کیلوگرم، ۲ مدال نقره دانیال سهرابی در وزن ۶۰ کیلوگرم و رضا ساکی در وزن ۷۱ کیلوگرم و یک مدال برنز شاهرخ میکائیلی‌زاده در وزن ۱۱۰ کیلوگرم و کسب ۱۸۱ امتیاز بعنوان قهرمانی رسید. پس از تیم ایران تیم قزاقستان با ۱۷۵ امتیاز در جایگاه دوم ایستاد.

آزاد نوجوانان آسیا: قهرمان

رقابت‌های کشتی آزاد نوجوانان قهرمانی آسیا روزهای ۱۵ و ۱۶ تیرماه در شهر نورسلطان کشور قزاقستان برگزار شد و در پایان تیم ایران توسط علی عرب در وزن ۴۵ کیلوگرم، رحمان عموزادخلیلی در وزن ۴۸ کیلوگرم، علی قلی‌زادگان در وزن ۵۱ کیلوگرم، امیرحسین متقی در وزن ۶۰ کیلوگرم، امیرحسین فیروزپور در وزن ۸۰ کیلوگرم، سهیل یوسفی در وزن ۹۲ کیلوگرم و سالار حبیبی در وزن ۱۱۰ کیلوگرم به مدال طلا، در وزن ۶۰ کیلوگرم توسط عرفان الهی به مدال نقره و در وزن ۶۰ کیلوگرم توسط مهدی ویسی در وزن ۵۵ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت و با کسب ۲۱۲ امتیاز با اقتدار قهرمان قاره کهن شد. پس از تیم ایران تیم‌های هند و قزاقستان به ترتیب با ۱۵۷ و ۱۴۵ امتیاز دوم و سوم شدند.

فرنگی جوانان آسیا: قهرمان
رقابت‌های کشتی فرنگی جوانان قهرمانی آسیا روزهای ۱۸ و ۱۹ تیرماه در شهر چونبوری تایلند برگزار شد که در پایان تیم ایران با ۷ مدال طلای بهرام معروف‌خانی در وزن ۶۷ کیلوگرم، محمدرضا رستمی در وزن ۷۲ کیلوگرم، محمد ناقوسی در وزن ۷۷ کیلوگرم، حسین فروزنده در وزن ۸۲ کیلوگرم، حسن فروزنده در وزن ۸۷ کیلوگرم، حامد عبدولی در وزن ۹۷ کیلوگرم و علی‌اکبر یوسفی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم، یک مدال نقره سعید ارجمندی در وزن ۶۳ کیلوگرم و یک مدال برنز میلاد رضانژاد در وزن ۶۰ کیلوگرم و با کسب ۲۱۸ امتیاز با اقتدار قهرمان شد و تیم‌های قزاقستان و هند به ترتیب با ۱۴۶ و ۱۴۵ امتیاز دوم و سوم شدند.

آزاد جوانان آسیا: قهرمان

رقابت‌های کشتی آزاد جوانان قهرمانی آسیا روزهای ۲۲ و ۲۳ تیرماه در شهر چونبوری تایلند برگزار شد و در پایان تیم ایران با ۶ مدال طلای مهدی شیرازی در وزن ۶۱ کیلوگرم، محمدصادق فیروزپور در وزن ۷۰ کیلوگرم، عبدالله شیخ‌اعظمی در وزن ۷۹ کیلوگرم، علیرضا عبدالهی در وزن ۹۲ کیلوگرم، علیرضا رکابی در وزن ۹۷ کیلوگرم و امیرحسین زارع در وزن ۱۲۵ کیلوگرم، یک مدال نقره علیرضا اشکیور در وزن ۶۵ کیلوگرم و یک مدال برنز امیرحسین کاووسی در وزن ۷۴ کیلوگرم و با کسب ۲۰۱ امتیاز بعنوان قهرمانی رسید. پس از تیم ایران تیم‌های ژاپن و هند به ترتیب با ۱۴۹ و ۱۲۹ امتیاز دوم و سوم شدند.

آزاد نوجوانان جهان: نایب قهرمان

رقابت‌های کشتی آزاد نوجوانان قهرمانی جهان روزهای ۷ تا ۹ مرداد در شهر صوفیه بلغارستان برگزار شد و در پایان تیم ایران با ۳ مدال طلای رحمان عموزاد در وزن ۴۸ کیلوگرم، امیرحسین فیروزپور در وزن ۸۰ کیلوگرم و سهیل یوسفی در وزن ۹۲ کیلوگرم، ۳ مدال نقره علی عرب در وزن ۴۵ کیلوگرم، مهدی ویسی در وزن ۵۵ کیلوگرم و عرفان الهی در وزن ۶۰ کیلوگرم و کسب ۱۶۶ امتیاز بعنوان نایب قهرمانی رسید. تیم روسیه نیز با ۱۶۸ امتیاز قهرمان شد.

در وزن ۵۱ کیلوگرم این مسابقات علی قلی‌زادگان در حالی که در دیدار رده‌بندی مقابل حریف اوکراینی ضربه شده بود از سوی داوران دیسکالیفه شد و تیم ایران امتیاز این وزن و عنوان تیمی قهرمانی جهان را از دست داد.  

فرنگی نوجوانان جهان: قهرمان

رقابت‌های کشتی فرنگی نوجوانان جهان روزهای ۱۱ تا ۱۳ مرداد در شهر صوفیه بلغارستان برگزار شد و در پایان تیم ایران با ۴ مدال طلای امیررضا ده‌بزرگی در وزن ۴۸ کیلوگرم، سعید اسماعیلی در وزن ۵۱ کیلوگرم، رضا ساکی در وزن ۷۱ کیلوگرم و شاهرخ میکائیلی در وزن ۱۱۰ کیلوگرم و با کسب ۱۴۸ امتیاز با اقتدار و برای چهارمین بار و دومین بار پیاپی بعنوان قهرمانی دست یافت.  پس از تیم ایران تیم‌های جمهوری آذربایجان و روسیه به ترتیب با ۱۲۳ و ۹۹ امتیاز دوم و سوم شدند.

آزاد جوانان جهان: سوم

رقابت‌های کشتی آزاد جوانان قهرمانی جهان روزهای ۲۱ تا ۲۳ مرداد در شهر تالین استونی برگزار شد و در پایان تیم ایران با ۲ مدال طلای امیرحسین مقصودی در وزن ۶۵ کیلوگرم و عباس فروتن در وزن ۹۷ کیلوگرم، یک مدال نقره امیرحسین زارع در وزن ۱۲۵ کیلوگرم، یک مدال برنز محمدصادق فیروزپور در وزن ۷۰ کیلوگرم و کسب ۱۱۹ امتیاز بعنوان سوم رسید. تیم روسیه با ۱۶۱ امتیاز قهرمان این مسابقات شد و آمریکا با ۱۲۰ امتیاز در جایگاه دوم قرار گرفت.

فرنگی جوانان جهان: نایب قهرمان

رقابت‌های کشتی فرنگی جوانان قهرمانی جهان روزهای ۲۵ تا ۲۷ مردادماه در شهر تالین استونی برگزار شد و در پایان تیم ایران با ۲ مدال طلای محمد ناقوسی و علی‌اکبر یوسفی در اوزان ۷۷ و ۱۳۰ کیلوگرم و۳ مدال برنز  پویا دادمرز، شاهین بداغی و محمدرضا رستمی در اوزان ۵۵، ۶۳ و ۷۲ کیلوگرم و کسب ۱۲۱ امتیاز بعنوان نایب قهرمانی دست یافت. تیم‌های روسیه و ترکیه نیز به ترتیب با ۱۵۷ و ۱۱۷ امتیاز اول و سوم شدند.

فرنگی بزرگسالان جهان: چهارم

رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان و گزینشی المپیک روزهای ۲۳ تا ۲۶ شهریورماه در سالن باریس شهر نورسلطان قزاقستان برگزار شد و در پایان تیم ایران با کسب ۳ مدال برنز علیرضا نجاتی در وزن ۶۰ کیلوگرم، محمدعلی گرایی در وزن ۷۷ کیلوگرم و سعید عبدولی در وزن ۸۲ کیلوگرم و کسب ۷۵ امتیاز در جایگاه چهارم قرار گرفت. تیم‌های روسیه، ازبکستان و گرجستان به ترتیب با ۱۳۲، ۸۰ و ۷۹ امتیاز اول تا سوم شدند.

تیم ایران در رقابت‌های جهانی سال ۲۰۱۸ در کشور مجارستان با یک مدال برنز و ۳۹ امتیاز در جایگاه یازدهم ایستاده بود.

تیم ایران همچنین توسط علیرضا نجاتی، محمدعلی گرایی و امیر قاسمی منجزی در اوزان ۶۰، ۷۷ و ۱۳۰ کیلوگرم ۳ سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو را کسب کرد و در رقابت‌های گزینشی المپیک باید برای کسب سهمیه در وزن‌های ۶۷، ۸۷ و ۹۷ کیلوگرم نمایندگان کشورمان باید حضور یابند.

آزاد بزرگسالان جهان: سوم

رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان و گزینشی المپیک روزهای ۲۸ تا ۳۱ شهریورماه در سالن باریس شهر نورسلطان قزاقستان برگزار شد و در پایان تیم ایران با یک مدال طلای حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم، یک مدال نقره علیرضا کریمی در وزن ۹۲ کیلوگرم و ۲ مدال برنز بهنام احسان پور و یونس امامی در اوزان ۶۱ و ۷۰ کیلوگرم و تنها با یک امتیاز اختلاف با تیم سوم، با ۹۶ امتیاز بعنوان سوم. تیم های روسیه و قزاقستان در این مسابقات به ترتیب با ۱۹۴ و ۱۰۸ امتیاز اول و دوم شدند.  تیم ایران در پیکارهای جهانی سال ۲۰۱۸ مجارستان با ۳ مدال برنز و ۶۵ امتیاز ششم شده بود.

البته چند ماه بعد از این پیکارها آزمایش دوپینگ کشتی‌گیران ازبکستان و سوریه در وزن ۱۲۵ کیلوگرم در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۹ قزاقستان مثبت اعلام شد و سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو به یدالله محبی نماینده کشورمان در این رقابت ها داده شد و همچنین با توجه به اینکه محبی از رده‌ی هشتم جهان به رده‌ی ششم صعود کرد، ۳ امتیاز به امتیازات تیم ایران اضافه شد و ایران که پیش از این در رده چهارم جهان قرار گرفته بود به جای تیم آمریکا در جایگاه سوم ایستاد.

به این ترتیب تیم ملی کشتی آزاد ایران ۳ سهمیه المپیک توسط رضا اطری در وزن ۵۷ کیلوگرم، حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم و یدالله محبی در وزن ۱۲۵ کیلوگرم کسب کرد و در رقابت‌های گزینشی باید برای کسب سهمیه در وزن‌های ۶۵، ۷۴ و ۹۷ کیلوگرم نمایندگان کشورمان برای کسب سهمیه تلاش کنند.

کشتی آزاد امیدهای جهان: نایب قهرمان

رقابت‌های کشتی آزاد زیر ۲۳ سال قهرمانی جهان روزهای ۶ تا ۸ آبان ماه در شهر بوداپست مجارستان برگزار شد که در پایان تیم ایران با ۳ مدال طلای کامران قاسم‌پور، مجتبی گلیج و امیرحسین زارع در اوزان ۸۶، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم، یک مدال نقره محمد نخودی در وزن ۷۴ کیلوگرم و ۲ مدال برنز علیرضا سرلک و حسین شهبازی در اوزان ۵۷ و ۹۲ کیلوگرم و کسب ۱۳۹ امتیاز بعنوان نایب قهرمانی دست یافت. تیم‌های روسیه با ۱۴۵ امتیاز و جمهوری آذربایجان با ۱۱۱ امتیاز عنوان‌های اول و سوم را از آن خود کردند.

تیم ایران در این رقابت‌ها بیشترین مدال طلا (۳ مدال) را در بین تیم‌های شرکت کننده بدست آورد.

کشتی فرنگی امیدهای جهان: قهرمان جهان

رقابت‌های کشتی فرنگی زیر ۲۳ سال (امیدها) قهرمانی جهان روزهای ۱۰ تا ۱۲ آبان ماه در شهر بوداپست برگزار شد و در پایان تیم ایران با ۳ مدال طلای میثم دلخانی، محمدرضا گرایی و علی‌اکبر یوسفی در اوزان ۶۳، ۷۲ و ۱۳۰ کیلوگرم و ۳ مدال برنز مهدی محسن‌نژاد، سجاد ایمن‌طلب و محمدهادی ساروی در اوزان ۶۰، ۶۷ و ۹۷ کیلوگرم و کسب ۱۲۲ امتیاز بعنوان قهرمانی دست یافت.

طلای رحمانی در بازی‌های ساحلی

رقابت‌های وزن به اضافه ۹۰ کیلوگرم کشتی ساحلی بازی‌های ساحلی جهان در شهر دوحه قطر برگزار شد و» پویا رحمانی» نماینده کشورمان تنها مدال طلای کاروان ایران را کسب کرد.

کشتی ایران در بازی‌های نظامیان جهان

رقابت‌های کشتی آزاد هفتمین دوره بازی‌های نظامیان جهان روزهای ۲۹ و ۳۰ مهرماه در شهر ووهان چین برگزار شد که در پایان تیم ایران توسط محمدحسین محمدیان در وزن ۹۷ کیلوگرم صاحب مدال طلا، یدالله محبی در وزن ۱۲۵ کیلوگرم صاحب مدال نقره و احمد بذری در وزن ۸۶ کیلوگرم صاحب مدال برنز شد.

در رقابت‌های چهار وزن مسابقات کشتی فرنگی بازی‌های نظامیان جهان،  نمایندگان کشورمان در این مسابقات به یک مدال طلا توسط پژمان پشتام در وزن ۷۷ کیلوگرم و یک مدال برنز توسط امین میرزازاده در وزن ۱۳۰ کیلوگرم دست یافتند.

لغو جام جهانی کشتی فرنگی

جام جهانی سال ۲۰۱۹ قرار بود آذر ماه سال ۹۸ به میزبانی کشورمان برگزار شود که بنا به دلایلی اتحادیه جهانی کشتی آنرا لغو کرد. بعد از آن و جلسه کمیسیون فنی اتحادیه جهانی کشتی در مورد اینکه رقابت‌های جام جهانی در سال های غیر المپیکی و در روزهای جمعه و شنبه ماه های نوامبر و اوایل دسامبر میلادی (آبان و آذرماه) برگزار شود، مورد بررسی قرار گرفت. همچنین مقرر شد که جام جهانی از ۸ تیم به ۶ تیم کاهش یابد و این مسابقات با حضور ۵ تیم برتر رقابت‌های جهانی آن سال و همچنین یک تیم بعنوان ستارگان با حضور قهرمانانی که کشورهای آن ها جزء پنج تیم برتر قرار نگرفتند، برگزار شود.

برگزاری رقابت‌های بین‌المللی جام کودک

رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد و فرنگی نونهالان جام روز جهانی کودک از روزهای ۲۰، ۲۱ و ۲۲ آذرماه  با حضور تیم‌های ارمنستان، قرقیزستان، آذربایجان و ترکمنستان در ۲ رشته آزاد و فرنگی به همراه تیم‌های ملی کشورمان (در قالب چند تیم) در سالن یادگار امام (ره) شهر الوند استان قزوین برگزار شد.

در پایان این مسابقات در کشتی آزاد تیم ایران با ۲۴۵ امتیاز به عنوان نخست رسید و تیم های قرقیزستان و آذربایجان به ترتیب با ۹۷ و ۷۳ امتیاز درجایگاه های دوم و سوم قرار گرفتند و در کشتی فرنگی تیم ایران با ۲۳۵ امتیاز قهرمان شد و تیم های قرقیزستان و ارمنستان به ترتیب با ۱۳۷ و ۱۰۱ امتیاز بعنوان های دوم و سوم دست یافتند.

برگزاری ششمین دوره جام باشگاه‌های جهان

ششمین دوره رقابت‌های کشتی فرنگی و آزاد جام باشگاه‌های جهان با حضور ۶ تیم روزهای ۲۷ تا ۲۹ آذرماه در شهر بجنورد استان خراسان شمالی برگزار شد و در پایان تیم بازار بزرگ ایران بعنوان قهرمانی دست یافت.

قهرمانی بانوان آلیش‌کار در پیکارهای جهانی

رقابت‌های آلیش قهرمانی جهان روزهای ۱ و ۲ دی ماه با حضور ۱۵ کشور جهان در شهر نورسلطان قزاقستان برگزار شد و در پایان تیم ایران با یک مدال طلای هانیه عاشوری در وزن به اضافه ۷۵ کیلوگرم، یک مدال نقره فاطمه فتاحی جویباری در وزن ۶۰ کیلوگرم و یک مدال برنز زهرا یزدانی در وزن ۵۵ کیلوگرم و کسب ۹۳ امتیاز بعنوان قهرمانی دست یافت. پس از تیم ایران تیم های قرقیزستان با ۸۹ و قزاقستان با ۶۹ امتیاز به ترتیب دوم و سوم شدند.

رقابت‌های آلیش مردان قهرمانی جهان نیز حضور ۲۳ کشور جهان برگزار شد و در پایان تیم ایران با ۲ مدال نقره محمد نبی‌زاده و پوریا رمضانی در اوزان ۷۰ و به اضافه یکصد کیلوگرم و یک مدال برنز روح‌الله نعمتیان در وزن ۶۰ کیلوگرم و کسب ۸۵ امتیاز بعنوان نایب قهرمانی دست یافت. تیم‌های قرقیزستان و مغولستان نیز به ترتیب با کسب ۹۶ و ۷۶ امتیاز اول و سوم شدند.

محمدی و بنا برترین مربیان سال آسیا

براساس اعلام شورای کشتی آسیا،  برترین کشتی‌گیران و مربیان سال ۲۰۱۹ آسیا معرفی شدند که در بخش مربیگری تیم‌های ملی، محمد بنا و غلامرضا محمدی سرمربیان تیم‌های ملی کشتی فرنگی و آزاد کشورمان بعنوان بهترین مربی انتخاب شدند. عملکرد تیم‌های ملی کشورمان در رقابت‌های آسیایی و جهانی و کسب سهمیه‌های المپیک از جمله ملاک انتخاب این ۲ مربی ارزشمند کشورمان بود.

کشتی فرنگی قهرمانی ۲۰۲۰ آسیا: قهرمان

سی‌امین دوره رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی آسیا روزهای ۲۹ و ۳۰ بهمن ماه در شهر دهلی‌نو کشور هندوستان برگزار شد که در پایان تیم ایران با ۵ مدال طلای پویا ناصرپور در وزن ۵۵ کیلوگرم، امین کاویانی‌نژاد در وزن ۷۲ کیلوگرم، مهدی ابراهیمی در وزن ۸۲ کیلوگرم، محمدهادی ساروی در وزن ۹۷ کیلوگرم و امین میرزازاده در وزن ۱۳۰ کیلوگرم، یک مدال نقره پژمان پشتام در وزن ۷۷ کیلوگرم و ۳ مدال برنز مهدی محسن‌نژاد در وزن ۶۰ کیلوگرم، میثم دلخانی در وزن ۶۳ کیلوگرم و حسین اسدی در وزن ۶۷ کیلوگرم و کسب ۱۹۰ امتیاز مقتدرانه بعنوان قهرمانی دست یافت.

این قهرمانی در حالی بدست آمد که تیم ایران در مسابقات سال گذشته با ۱۶۵ امتیاز و اختلاف ۲ امتیاز نسبت به تیم ازبکستان قهرمان شد اما امسال با ترکیبی جوان که ۹ نفر آن برای اولین بار راهی این مسابقات می شدند با ۱۹۰ امتیاز و  ۴۴ امتیاز اختلاف امتیاز نسبت به تیم دوم مقتدرانه بعنوان قهرمانی رسید.

کشتی آزاد قهرمانی ۲۰۲۰ آسیا: قهرمان

همچنین در پیکارهای کشتی آزاد بزرگسالان قهرمانی آسیا که روزهای ۳ و ۴ اسفند در شهر دهلی‌نو  برگزار شد،  تیم ایران با ۲ مدال طلای محمدجواد ابراهیمی و مجتبی گلیج در وزن ۹۲ و ۹۷ کیلوگرم، ۲ مدال نقره امیرحسین حسینی و احمد بذری در اوزان ۷۰ و ۸۶ کیلوگرم و ۴ مدال برنز امیرحسین مقصودی، مصطفی حسین‌خانی، علی سوادکوهی و پرویز هادی در اوزان ۶۵، ۷۴، ۷۹ و ۱۲۵ کیلوگرم و کسب ۱۶۸ امتیاز بعنوان قهرمانی دست یافت. پس از تیم ایران تیم‌های هند و قزاقستان به ترتیب با ۱۵۹ و ۱۴۶ امتیاز دوم و سوم شدند.

مزین شدن خانه‌های کشتی به نام شهدا

طی مراسمی خانه‌های کشتی تهران به نام شهیدان «مصطفی صدرزاده» و «ابراهیم هادی» مزین شد. همچنین در مراسمی که ۸ بهمن ماه برگزار شد، تشیع و خاکسپاری شهید گمنام، ‌ در آستانه شهادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه (س) در مجموعه ورزشی آزادی و خانه کشتی شد.

فدراسیون کشتی همچنین برای آماده سازی تیمهای ملی اقدام به بازسازی خانه کشتی شهید ابراهیم هادی کرد. برای انجام بازسازی خانه کشتی از طریق حامیان مالی و بخش خصوصی بیش از ۱۵ میلیارد تومان هزینه شد.

خداحافظی کمیل قاسمی

در پایان رقابت‌های انتخابی تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان که تابستان در سالن دوازده هزار نفری آزادی تهران برگزار شد، کمیل قاسمی دارنده مدال های نقره المپیک ۲۱۰۶ ریو برزیل و برنز المپیک ۲۰۱۲ لندن انگلیس و همچنین مدال نقره رقابت‌های جهانی ۲۰۱۴ ازبکستان در سنگین وزن کشتی آزاد، با بوسیدن تشک کشتی و در حالی که بر شانه‌های پرویز هادی رقیب خود قرار گرفته بود و مورد تشویق تماشاگران پرشور حاضر در سالن مسابقات قرار گرفته بود، از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد.

نقره قاسمی، طلا شد

کمیسیون انضباطی کمیته بین‌المللی المپیک نظرش را در مورد «آرتور تایمازوف» ازبکستانی ارائه کرد و اعلام داشت که او در تست مجدد نمونه دوپینگ مربوط به المپیک ۲۰۱۲ لندن مردود شده است. تایمازوف به دلیل استفاده از ماده ممنوعه دهیدروکلرمتیل تستوسترون، دوپینگش مثبت شده است.

کشتی‌گیر ازبک در مسابقات وزن ۱۲۰ کیلوگرم کشتی آزاد به مدال طلا دست یافته بود و با حذف او از جدول مدال‌ها، کمیل قاسمی از ایران برنده جدید مدال طلا خواهد بود، بلال ماخوف از روسیه نیز به عنوان برنده مدال نقره باقی ماند و ترول دلاگنف از آمریکا نیز جدیدا صاحب مدال برنز می شود.  

کمیته ملی المپیک و فدراسیون کشتی با ارسال نامه به کمیته بین‌المللی المپیک و اتحادیه جهانی، پیگیر رسمی شدن مدال طلای قاسمی در بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن هستند.

حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی 

تیمهای ملی کشتی آزاد و فرنگی در ردههای مختلف سنی، سال گذشته در تورنمنتهای مختلف بینالمللی شامل جام آلانز روسیه (روزهای ۱۶ و ۱۷ آذرماه در شهر ولادی قفقاز روسیه)، جام کشتی فرنگی جام بولات تورلیخانوف (مربی اسبق تیم قزاقستان - روزهای ۴ و ۵ خرداد در آلماتی)، جام ساساری ایتالیا (خرداد ماه در جزیره ساساری)، جام یاشاردغو ترکیه (۲۰ تا ۲۳ تیر در شهر استانبول)، رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی جوانان جام موخران واختانگادزه ( ۹ و ۱۰ فروردین ماه در شهر باتومی گرجستان)  و رقابت‌های جایزه بزرگ گرجستان جام بالاوادزه و کارتوزیا (۱۷ و ۱۸ مردادماه در شهر تفلیس گرجستان) حضور یافتند.

نظر شما