شناسهٔ خبر: 39138932 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر بررسی کرد؛

سال پرفروغ کاراته ایران با چهار سهمیه المپیک/ امید ورزش زنده شد

کاراته ایران با کسب چهار مجوز حضور در بازیهای المپیک مسیر سخت و دشوار کسب سهمیه را به سلامت پشت سر گذاشت و در مجموع عملکرد خوبی را در سال ۹۸ به ثبت رساند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، فدراسیون جهانی کاراته با ملاک قراردادن رقابت‌های کاراته وان، مسیر سختی را برای کسب سهمیه المپیک ترسیم کرده است. کاراته کاها باید در این مسابقات شرکت کرده و کسب امتیاز کنند تا در نهایت چهار نفر برتر هر وزن المپیکی جواز حضور در المپیک را از طریق رنکینگ به دست آورند.

به گواه کارشناسان WKF بیشتر از آنکه به فکر المپیک و کسب سهمیه‌ها باشد، بخش مالی آن نظر داشت و وضع قوانین جدید نیز بیشتر در همین رابطه بود. در واقع هیچ رشته‌ای را نمی‌توان یافت که اینقدر برنامه فشرده‌ای را برای حضور ورزشکاران خود در این بزرگترین رویداد ورزشی طراحی و اجرا کند. هر چند تعویق یک ساله المپیک به سود کاراته کاهاست تا برخی بتوانند در زمان لازم خستگی و آسیب‌های ناشی از سفرها و مبارزات متوالی را از تن به در کنند.

اما کاراته ایران در این مسیر سخت عملکرد فوق العاده ای داشت. بعد از لغو مسابقات قهرمانی اروپا و تورنمنت‌های کاراته وان مراکش و مادرید، فدراسیون جهانی تصمیم به بستن رنکینگ و اعلام مسافران توکیو کنند.

در این بخش گفته می‌شود که بعد از آنکه IOC تصمیم به لغو بازی‌های توکیو در تاریخ مقرر کرد و برگزاری را به تابستان ۲۰۲۱ موکول کرد، این احتمال وجود دارد که رقابتهای لغو شده، مجدداً برگزار و امتیاز آن محاسبه گردد. در این مورد باید منتظر اظهار نظر رسمی WK باشیم.

کاراته ایران در میان مدعیان
اما از سیستم رنکینگ در سه وزن و کاتای انفرادی مردان، سه وزن و کاتای انفرادی بانوان در مجموع ۳۲ کاراته کا از ۱۹ کشور جواز حضور در المپیک را کسب کردند. ترکیه با ۵ سهمیه بهترین عملکرد را داشت. ترک‌ها در بخش زنان در هر سه وزن کومیته سهمیه کسب کرده‌اند و در بخش مردان نیز یک سهمیه کاتای انفرادی و یک سهمیه هم در وزن ۷۵+ کیلوگرم به دست آوردند.

کاراته کاهای کشورمان به همراه ایتالیا چهار سهمیه به دست آوردند و سه کشور اکراین، اسپانیا و آذربایجان نیز هر کدام، ۲ سهمیه، هنگ کنگ، مصر، صربستان، ونزوئلا، قزاقستان، برزیل، آلمان، کرواسی، امریکا، چین تایپه، چین، فرانسه و سوئیس هم با یک سهمیه به توکیو می‌روند.

۶۸ مدال رنگارنگ از ۱۳ رویداد رسمی
کاراته کاهای ایران در سال ۹۸ در ۱۳ رویداد بین المللی شرکت کردند که رقابتهای قهرمانی آسیا، چهار مرحله لیگ جهانی SERIES A و ۸ مرحله از Premier League را پشت سر گذاشتند که در مجموع ۲۹ طلا، ۱۲ نقره و ۲۷ برنز در هر دو بخش مردان و زنان کسب کردند. البته کاراته کاها برخی از این تورنمنت‌ها مانند کانادا و شیلی را با هزینه شخصی و کمک حامیان مالی شرکت کردند.

از این تعداد ۱۷ طلا، ۹ نقره و۱۱ برنز سهم مردان، ۱۲ طلا، ۳ نقره و ۱۶ برنز هم سهم بانوان کشورمان است. ۳۳ کاراته کا در مجموع به این ۱۳ رویداد رسمی اعزام شدند که این تعداد مدال توسط ۱۸ نفر کسب شده است. البته که کاتای تیمی زنان با ترکیب رحمانی، نصیری و یزدانی طلای با ارزش کاراته وان استانبول را کسب کردند. تیم کاتای زنان کشورمان نیز در مسابقات قهرمانی آسیا با ترکیب قاضی زاده، تقی پور و نجفی زاده به نشان نقره و تیم مردان هم با ترکیب شهرجردی، فراز مهر و زند به نشان برنز دست پیدا کردند.

پورشیب و عباسعلی بهترین‌های ایران
به لحاظ انفرادی اگر طلای کومیته تیمی قهرمانی آسیا را در هر دو بخش مردان و زنان محاسبه نکنیم، ذبیح الله پورشیب با چهار مدال طلا و دو نقره بهترین عملکرد را در سال ۱۳۹۸ به نام خود ثبت کرد. عملکرد که شاید در ابتدای سال کسی از او انتظار نداشت، ولی پورشیب سختی‌های زیادی را تحمل کرد و فاصله خود را به صدر رنکینگ کم و کمتر کرد و با لغو مسابقات مراکش و قهرمانی اروپا، در واقع ویروس کرونا اجازه نداد رقابت سالم او به پایان برسد و پرونده سهمیه المپیک برای او بسته شد.

بعد از کاپیتان پرتلاش تیم ملی، بهمن عسگری با چهار طلا، یک نقره و چهار برنز و سجاد گنج زاده هم با چهار طلا، یک نقره و دو برنز در رتبه دوم و سوم قرار گرفتند و سهمیه المپیک را نیز به نام این دو دوست ثبت شد.

آسیب دیدگی بانوی المپیکی
در تیم بانوان حمیده عباسعلی با ۵ طلا و چهار برنز نیز در بخش بانوان عملکرد ستودنی داشت و موفق شد با رسیدن به رتبه یک رنکینگ ۶۸+ کیلوگرم به سهمیه المپیک دست پیدا کند. حمیده در دیدار نهایی مسابقات کاراته وان اتریش آسیب دید و بلافاصله راهی هانوفر آلمان شد و پای آسیب دیده را به تیغ جراحی دکتر امینی سپرد و به زودی تمرینات خود را آغاز خواهد کرد.

رزیتا علیپور با کسب ۲ مدال طلا، یک نقره و یک برنز د، مکان دوم ایستاد و طراوت خاکسار با ۲ مدال طلا و ۲ مدال برنز و سارا بهمنیار با ۲ مدال طلا و یک برنز در این رده بندی سوم و چهارم شدند.

صادقی و فرصت حضور در المپیک
البته نباید از طلای با ارزش فاطمه صادقی در بازی‌های ساحلی جهان به سادگی گذشت. دختر ۱۹ ساله کاتای ایران در قطر کاتاهای زیبایی را به نمایش گذاشت و در فینال برابر «ساندرا سانچز» نفر یک رنکینگ جهانی و یکی از بهترین‌های جهان نتیجه را واگذار کرد و نقره گرفت. صادقی در مسابقات مختلف رفته رفته شناخته شد و بهتر امتیاز گرفت، این شانس را دارد که در صورت برگزاری مسابقات انتخابی المپیک، جواز سفر به توکیو را کسب کند.

خروج آشوری اتفاق بزرگ سال
در کنار موفقیت‌های بزرگ کاراته در سال گذشته، محسن آشوری دبیر دیرپای فدراسیون مدت کوتاهی بعد از برگزاریی مجمع فدراسیون و انتخاب سید حسن طباطبایی، تصمیم گرفت از فدراسیون خارج شود. مردی که سال‌ها در سمت‌های مختلف از مدیر روابط عمومی گرفته تا دبیر و رئیس سازمان تیم‌های ملی در کاراته ایران کار کرده بود، صندلی دبیری را ترک کرد و وحید مؤمنی جای او را گرفت.

حادثه تلخ درگذشت محمدی
پنجشنبه ۱۶ خردادماه انتشار یک خبر جامعه کاراته را به شوک فرو برد. «نوید محمدی» نوجوان شایسته و با آتیه کاراته در سانحه رانندگی در بولوار کوهسار شیراز جان باخت. محمدی با در اختیار داشتن، مدال طلای المپیک نوجوانان، طلای نوجوانان آسیا، نقره جوانان آسیا، نقره جوانان جهان، طلای کاپ آزاد جهانی رومانی یکی از سرمایه‌های کاراته ایران بود که متأسفانه بر اثر یک حادثه به دیار باقی شتافت.

غیبت رده‌های سنی پایه در مسابقات قاره‌ای
فدراسیون کاراته پس از تغییر و تحول در روزهای پایانی سال ۹۷ و بازگشت سید حسن طباطبایی به این فدراسیون، با مشکلات مالی سنگین و برنامه‌های فشرده پیش رو در مسیر کسب سهمیه مواجه بود که در نهایت تیم‌های نوجوانان و جوانان که مدت‌ها برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا تمرین کرده بودند از اعزام به این رقابت‌ها بازماندند. همین مشکل این تیم‌ها را از مسابقات قهرمانی جهان محروم کرد تا یکی از معدود سال‌هایی باشد که رده‌های سنی به دست فراموشی سپرده می‌شوند. شنیده‌ها حاکی از آن است که طباطبایی برای سال جدید با چند قهرمان خوش نام سال‌های گذشته برای اداره تیم‌های رده سنی مذاکره کرده که امیدوارم بیش از گذشته به آینده سازان کاراته توجه کند.

نظر شما