شناسهٔ خبر: 39120566 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روز طبیعت را با کرونا گره نزنیم

خرم آباد - ایرنا - ویروس بدون مرز کرونا مهمان ناخوانده تعطیلات نوروزی مردم ایران به نحوی تمامی ابعاد زندگی را تحت تاثیر قرار داد که امسال تجربه ای تازه و ناخوشایند برای گذران این ایام به مردم داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، نوروز ۹۹ از همان روزهای پایانی سال گذشته برخلاف رسوم و آئین هرساله در ایران برگزار شد و سایه هول انگیز ویروس کرونا برجسته تر از هر آئین و نمادی در زندگی مردم چتر خود را برافراشت و چشم پوشی از بسیاری از آدب و رسوم به منظور پرهیز از ابتلای به این بیماری اولویت نخست خانوداه های ایرانی قرار گرفت.

بسیاری از خانواده ها نوروز ۹۹ را به دور از خریدهای نوروزی، دیدو بازدیدها و دست بوسی بزرگترهای فامیل، مسافرت ها به منظور حفظ سلامت خود و دیگران برگزار کردند و با احترام به حقوق سلامتی همه افراد جامعه به تنها نسخه مقابله با کرونا یعنی فاصله گذاری اجتماعی و درخانه ماندن پایبند ماندند.

 فردا ۱۳ فروردین در فرهنگ کهن ایرانیان روز سیزده بدر و انس با طبیعت است که هر ساله مردم این روز را به دامن طبیعت رفتند و پایان تعطیلات نوروزی خود را در دشت و کوه ها سپری کردند اما بازهم ویروس کرونا مانند دیگر روزهای تعطیلات نوروزی در کمین قربانیان تازه نفس است تاموج گسترده تری از شیوع بیماری را جاری کند.

در روزهای گذشته مسوولان و متخصصان بر ضرورت پرهیز از برگزاری سیزده بدر توسط مردم تاکید کردند و عقیده دارند  اگر این همراهی مردم ادامه نداشته باشد و در سیزده‌به‌در ،مردم خانه‌نشینی خود را کنار بگذارند و به طبیعت بروند، شیوع ویروس کرونا اوج بیشتری می‌گیرد و مهار و کنترل آن بسیار سخت می‎شود از همین رو متخصصان همچنان با دعوت مردم به تداوم خانه‌نشینی، نسبت به رفتن به طبیعت در روز سیزده به در هشدار می‌دهند.

در این راستا شایسته است با احترام به حق سلامتی خود و دیگران و روزهای سخت سپری شده در خانه به دور از برگزاری سنت های نوروزی با تداوم در خانه ماندن ویروس کرونا را در طبیعت منتشر نکنیم  و با سهل انگاری روزهای پشیمانی را برای خود و خانواده هایمان رقم نزنیم.

 دوری از حضور در طبیعت و گره زدن سبزه های بهاری تضمین سلامت همگان است و امید است که همگان با درک عمیق شرایط موجود در جامعه سلامت افراد جامعه و فرزندانمان را تضمین کنیم.

توقیف یک ماهه و جریمه ۵۰۰ هزار تومانی خودروها در روز ۱۳ فروردین در لرستان

استاندار لرستان با تاکید بر ضرورت در خانه ماندن مردم در روز سیزده بدر گفت: اگر  ما در روز سیزدهم و روز طبیعت رعایت نکنیم و در خانه نمانیم تمامی زحمات و سختی هایی که همه مردم متحمل شده اند بی فایده خواهد ماند.
سید موسی خادمی با بیان اینکه از مردم درخواست می کنم فردا را در خانه بمانند و به طبیعت نروند اظهار داشت:تمامی بوستان‌ها، پارکها و مراکز تفریحی شهری بسته شده و مسیر تفرجگاهای استان مسدود شده و همچنین دستور قطع آب، برق و همه امکانات زیربنایی صادر شده و هیچ گونه خدماتی در این اماکن ارائه نمی شود.
 استاندار لرستان همچنین به خودروهایی که به این اماکن وارد می‌شوند هشدار داد ،طبق مصوبه  در صورت ورود به اماکن ممنوعه مشمول جریمه ۵۰۰ هزار تومانی شده و خودروی آنها سی روز توقیف خواهد شد.
 خادمی بر تعطیلی بازار، کنترل خروجی و ورودی شهرها ،تعطیلی مدارس و دانشگاه ها تا پایان بیستم فروردین ماه جاری تاکید کرد.

مردم از تردد در اماکن تفریحی لرستان خودداری کنند

 معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان گفت: به منظور مقابله با شیوع کرونا و قطع زنجیره انتقال این ویروس مردم از تردد در اماکن تفریحی استان جدا خودداری کنند.

محمود ثمینی  اظهار داشت:  لرستان در زمینه کرونا به مرحله هشدار رسیده و  همه باید تلاش کنیم که روند افزایش بیماری را کنترل کنیم که بخش اعظمی از این فرایند به دست مردم است.

وی با اشاره به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: این طرح از هشتم فروردین ماه شروع شده که بر اساس آن از ورود افراد غیر بومی به شهرهای مختلف جلوگیری می‌شود.

وی اظهار داشت: برای اجرای این طرح در استان لرستان ۲۱ نقطه شناسایی شده که با تعداد ۱۲۰ نیروی پلیس در سه شیفت موضوع کنترل می شود.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان گفت: با توجه به افزایش خطر و اپیدمی شدن ویروس  کرونا، بر اساس تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا و ستاد استانی، تمامی تفرجگاه‌ها، پارک‌ها و اماکن تفریحی تعطیل می‌باشد و مردم در ۱۳ فروردین به این اماکن مراجعه نکنند.

وی ادامه داد: خودروهایی که در اماکن تفریحی پارک کنند، طبق قانون اعمال جریمه خواهند شد.

گردش روز طبیعت را به بعد از ریشه کنی کرونا موکول کنیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: جهت قطع زنجیره ویروس کرونا و حفظ سلامتی هم استانی ها گردش روز انس با طبیعت امسال را به بعد از ریشه کنی این بیماری موکول کنیم.

مهرداد فتحی بیرانوند  بیان کرد: با توجه به شرایط خاص کشور و انتشار ویروس کرونا،لازم است که تمام هم استانی ها روز انس با طبیعت امسال را در کنار خانواده و در منزل سپری کنند.
وی با بیان اینکه با توجه به انتشار سریع این ویروس، بهترین راه مقابله با آن حضور در خانه و قطع زنجیره آن است که امیدواریم مردم با ماندن در منزل به خصوص در روز انس طبیعت به تسریع این امر کمک کنند، اظهار داشت: فرصت بهرمندی از مواهب طبیعت همیشه وجود دارد و در این  ایام حساس جهت حفظ سلامتی جامعه و حمایت از کادر زحمتکش درمانی، روز انس با طبیعت امسال از حضور در دامان طبیعت پرهیز شود.
مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان لرستان با اشاره به جلوگیری از ورود گردشگران احتمالی در روز انس با طبیعت به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: تمام ورودی های این مناطق در سطح استان مسدود شده و نیروهای یگان حفاظت محیط زیست با متخلفین ورود به این مناطق به شدت برخورد خواهند کرد.

براساس تصمیمات اتخاذ شده در ستاد مدیریت بیماری کرونا، با هدف جلوگیری از ازدحام شهروندان در مناطق تحت مدیریت و تفرجگاههای درون مناطق حفاظت شده و به منظور قطع زنجیره انتقال ویروس کووید ۱۹، از ورود افراد به مناطق حفاظت شده، پناهگاههای حیات وحش، اثرهای طبیعی ملی و تالابها  تا اطلاع ثانوی جلوگیری می شود.

لزوم رعایت فاصله اجتماعی در روز طبیعت

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: رعایت فاصله اجتماعی در روز طبیعت با جدیت در استان پیگیری می شود.

دکتر علی اکبر یاراحمدی  بیان کرد: همکاری های ستاد مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی لرستان،نیروی انتظامی استان لرستان،شورای تامین استان ، در بالاترین سطح برای ایجاد فاصله اجتماعی در جهت عدم گسترش و شیوع ویروس کرونا همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه با همکاری چند جانبه تمامی ورودی های تفرجگاه ها در روز طبیعت مسدود می باشند و از ورود افراد و وسایل نقلیه جلوگیری به عمل می آید، ادامه داد: با شدت بیشتر ،در بحث فاصله گذاری اجتماعی فعال هستیم و مردم باید با مسئولیت پذیری بالا و حس نوع دوستی  به دستورات بهداشتی عمل کنند و در خانه بمانند.

یاراحمدی با بیان اینکه تعداد از مراکز غربالگری استان از ۲ مرکز به چهار مرکز افزایش یافته است، عنوان کرد: اطلاع رسانی و غربالگری در خرم آباد گسترده تر شده ات و در این راستا ۲۰ بیلبرد دیگر در سطح شهر نصب شده است.

یاراحمدی ادامه داد: همچنین ۲ هزار برگ اطلاعیه معرفی مراکز ۱۶ ساعته، خدمات و آدرس آنها چاپ و در بین شهروندان توزیع شد.

ورود به تفرجگاه‌های روستایی لرستان در روز طبیعت ممنوع شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: ورود به تفرجگاه‌های روستایی استان باهدف پیشگیری از انتقال ویروس کرونا در روز طبیعت ممنوع است.

شیرزاد نجفی  اظهار داشت: ورود به پارک‌های جنگلی، مراتع، تفرجگاه‌ها، بوستان‌های روستایی تردد و نشستن در مسیر جاده‌های جنگلی و مرتعی در روز طبیعت ممنوع می باشد.

وی با بیان اینکه برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و حفظ سلامت عمومی ، مردم از مسافرت به دامان طبیعت خودداری کنند، افزود:  پرسنل یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان و شهرستان ها با افرادی که از قوانین تخطی کنند برخورد خواهند کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان همچنین بیان کرد: مردم محلی نیز باید با مشاهده تخلف و ورود افراد در روز طبیعت به تفرجگاهها و یا قطع درخت، زغال گیری، تخریب اراضی ملی مراتب را با تلفن رایگان ۱۵۰۴ یگان امداد جنگل و مرتع اطلاع رسانی نمایند.

نظر شما