شناسهٔ خبر: 39114884 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روز طبیعت با ماندن در خانه نحسی کرونا را به‌در کنیم

زنجان - ایرنا - مردم ایران هر سال روز ۱۳ فروردین / روز طبیعت/ از منزل خارج شده و با گذراندن یک روز کامل در دشت و صحرا، سیزده خود را به اصطلاح بدر می‌کنند اما امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا و برای قطع زنجیره انتقال این بیماری، مردم با سپری کردن روز طبیعت در خانه و کنار خانواده به کاهش مبتلایان همچنین محو شدن هرچه سریعتر ویروس کرونا کمک خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

روز ۱۳ فروردین، پایان‌بخش جشن نوروز بوده و ایرانیان باستان اعتقاد داشتند که عدد ۱۳ نحس است و بر اساس این اعتقاد، سیزدهمین روز سال را با حضور در طبیعت به جشن و شادی می‌پردازند تا با این کار خود، نحسی سیزده را بدر کنند. از برنامه‌های معمول مردم ایران در این روز می‌توان کنار هم بودن چندین خانواده در یک محل، پختن آش، بازی‌های گروهی، سرگرمی و گره زدن سبزه به امید ازدواج پسران و دختران دم بخت را نام برد ضمن اینکه در پایان و هنگام برگشت به منزل نیز سبزه را به آب می‌اندازند و به دور انداختن سبزه‌ها هم به این دلیل است که این کار به عقیده ایرانیان باستان، نحسی‌ها، بدی‌ها و بیماری‌ها را از بین می‌برد.

گذشته از اینکه این موضوع تا چه اندازه صحت داشته و خرافات است یا خیر، شهروندان در ادامه روش گذشتگان، دل به دامان طبیعت می‌زدند اما امسال شرایط کشور و استان متفاوت‌تر از سال‌های گذشته است زیرا بیماری بسیار مسری کرونا در سطح استان و کشور شیوع پیدا کرده و خروج مردم از منزل ممکن است شادی یک روز را به یک عمر حسرت و پشیمانی تبدیل کند.

یکی از مهمترین راه‌های کنترل بیماری کرونا، پرهیز از تجمعات است و در این راستا از ابتدای اسفندماه سال گذشته تمام برنامه‌های عمومی از جمله نمازهای جمعه و جماعت، اعتکاف، هیات‌های مذهبی، مدارس، دانشگاه‌ها، اصناف، مسابقات ورزشی و حتی برنامه‌های ویژه تحویل سال و جشن‌های اعیاد رجبیه و شعبانیه تعطیل شده و با تاکید ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا شمار مسافرت‌ها و دید و بازدیدهای نوروزی نسبت به سال‌های گذشته بسیار کاهش یافته و حضور کارمندان در ادارات نیز به یک‌سوم رسیده و بسیاری از امور به صورت دورکاری انجام می‌شود.

در ادامه تدبیر مسؤولان برای پیشگیری از شیوع گسترده و کنترل بیماری کرونا، طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از بامداد جمعه / هشتم فروردین/ در کل کشور به اجرا درآمده و از ورود خودروهای غیربومی به شهرها جلوگیری می‌شود و تاکید شده که مردم از تجمعات خودداری کرده و جز در موارد خیلی ضروری از منزل خارج نشوند. از این رو انتظار می‌رود تمام شهروندان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی امسال سیزده خود را در زیر سقف خانه خود بدر کنند و پس از فروکش کردن بیماری با خیلی آسوده و ماه‌های آتی از طبیعت بهره‌مند شوند.

پارک‌های جنگلی زنجان در روز طبیعت، میهمان نمی‌پذیرند

مسؤول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: با توجه به اینکه به علت شیوع ویروس کرونا و به منظور قطع زنجیره انتقال این بیماری، مردم باید در خانه بمانند لذا بوستان‌ها و پارک‌های جنگلی این استان امسال در روز ۱۳ فروردین، تعطیل بوده و هیچ میهمان و گردشگری را نمی‌پذیرند.

مهدی نوربخش اظهار داشت: از تمام شهروندان به طور جدی درخواست می‌شود از مراجعه به دامان طبیعت، پرهیز نموده و از هرگونه تجمع انسانی در محیط‌های اشاره شده، خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: تدابیر و تمهیدات لازم برای جلوگیری از حضور مردم در طبیعت اندیشیده شده است.

نوربخش افزود: بر اساس تاکید ستاد ملی مبارزه با کرونا برای جلوگیری از شیوع گسترده این بیماری، درب بوستان‌ها و پارک‌های جنگلی نه تنها در استان زنجان بلکه به صورت سراسری در تمام استان‌های کشور بسته خواهد شد.

تفرجگاه‌های شهر زنجان در روز طبیعت، تعطیل است

سرپرست شهرداری زنجان نیز گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا، تفرجگاه‌های این شهر در ایام نوروز به‌ویژه روز طبیعت، تعطیل بوده و اجازه ورود هیچ فردی به پارک‌ها، بوستان‌ها و فضاهای سبز شهر داده نخواهد شد.

حبیب ملایی یگانه افزود: بر این اساس، همشهریان برای استفاده از فضای سبز و پارک‌ها محدودیت دارند ضمن ایمنکه طبق دستورالعمل‌های ابلاغی، شهر زنجان هیچ میهمانی را از سایر استان‌ها نمی‌پذیرد و حتی از نصب المان‌هایی که موجب جذب گردشگر و میهمان می‌شود نیز جلوگیری شده است.

ملایی یگانه اظهار داشت: همه مکلف به جلوگیری از حضور مردم در معابر عمومی هستند و شهرداری نیز طبق مصوبه، بنرهایی را با همین مضمون در سطح شهر نصب کرده است.

سرپرست شهرداری زنجان خاطرنشان کرد: بهترین همراهی مردم در شرایط کنونی برای مقابله با ویروس کرونا، ماندن در خانه و اجتناب از اجتماعات است و اگر به هر دلیلی برای تهیه اقلام ضروری از خانه خارج شدند، فاصله‌ اعلام شده را رعایت کنند و در این  شرایط می‌توان به کسانی که نسبت به این موضوع بی‌تفاوت هستند، تذکر داد.

هدف طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، قطع زنجیره انتقال بیماری است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان نیز گفت: در راستای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، برنامه‌ای در سطح کشور و استان تهیه شده که تمام پارک‌ها، تفرجگاه‌ها، نقاط تفریحی و سیاحتی در روز طبیعت (۱۳ فروردین) تعطیل خواهند بود و شهروندان از مراجعه به این مکان‌ها خودداری کنند.

خدابخش مرادی نافچی اظهار داشت: هدف مهم در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، کاهش تماس‌ها و قطع زنجیره انتقال است تا بتوانیم پیشگیری را سرعت داده و مخاطرات بیماری را کاهش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: جلوگیری از برگزاری اجتماعات در حوزه‌های مختلف، عدم خروج مردم از منزل به‌ویژه در روز طبیعت، حذف ترددهای غیرضروری درون استانی و بین استانی در اجرای این طرح از مردم مورد انتظار است.

مرادی نافچی، رویکرد اصلی طرح را حذف ترددهای غیرضروری خواند و تصریح کرد: توصیه‌ها در راستای حفظ سلامت شهروندان است.

وی افزود: طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به چند دستگاه، محدود نمی‌شود و از مدیران تمام دستگاه‌های اجرایی انتظار می‌رود با نهایت توان، همراهی لازم و کافی را با مجریان طرح داشته باشند.

همه باید به فاصله‌گذاری اجتماعی عمل کنیم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز گفت: برای کنترل بیماری باید همه به فاصله‌گذاری اجتماعی عمل کنیم و همچنین عدم حضور عموم در خارج از خانه به‌خصوص در روز طبیعت / ۱۳ فروردین/ مد نظر قرار گیرد که در صورت بی‌توجهی و بروز اتفاقات، احتمال خطر بروز بیماری بیشتر از گذشته خواهد شد.

دکتر محمدرضا صائینی اظهار داشت: به طور قطع، اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از جمله راه‌های بسیار موثر در کنترل بیماری کرونا محسوب می‌شود و در این میان باید از اوج گرفتن بیماری در استان جلوگیری کرد.

وی افزود: رعایت مردم مبنی بر عدم تجمع در مکان‌های مختلف و دیگر نکات بهداشتی اعلام شده از سوی متخصصان امر می‌تواند به قطع زنجیره بیماری کمک کند که فاصله‌گذاری اجتماعی از جمله مسائل مهم بوده و همه باید به آن اعتقاد داشته باشند.

صائینی اضافه کرد: در تمام کشورهای جهان با توجه به شیوع بیماری کرونا به موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی، توجه جدی شده و اجرای سرسختانه این طرح در کشورمان می‌تواند به کنترل بیماری طی چند هفته آینده منجر شود.

این مسؤول خاطرنشان کرد: انجام ندادن این امر مهم می‌تواند پیک بیماری را به مراتب افزایش دهد البته با اقدامات انجام گرفته در سطح این استان و همانند سطح کشور از قبیل تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات، فروشگاه‌ها و اماکن تجاری غیرضروری وضعیت قابل قبولی در زمینه کنترل بیماری کرونا را ترسیم کرده است.

جلوگیری از همه‌گیری کرونا در گرو همراهی مردم با طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است

جانشین رییس دانشگاه در امور اجرایی و معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز گفت: پیشگیری به مراتب بهتر از درمان و ورود به فاز شیوع گسترده بیماری کرونا بوده و جلوگیری از اپیدمی (همه‌گیری) آن در گرو همراهی مردم با طرح فاصله‌گیری اجتماعی و رعایت اصول اولیه بهداشتی است.

دکتر سعید سرداری اظهار داشت: همه مردم باید اصول اولیه بهداشتی را رعایت کنند تا به سرنوشت استان‌هایی که کرونا در آن‌ها شعله‌ور است دچار نشویم.

وی با بیان اینکه موضوع بیماری کرونا را باید جدی بگیریم، تاکید کرد: برای کنترل و جلوگیری از مواجهه با شیوع گسترده بیماری کرونا، رعایت اصول اولیه بهداشت فردی، در خانه ماندن، غربالگری و فاصله‌گذاری اجتماعی باید رعایت شود.

کرونا شوخی‌بردار نیست در خانه بمانید

استاندار زنجان نیز گفت: کرونا شوخی‌بردار نیست و عموم مردم باید به هشدارها در این خصوص توجه کنند و برای قطع زنجیره انتقال در خانه بمانند.

فتح‌الله حقیقی با بیان اینکه کرونا با هیچکس شوخی ندارد، تاکید کرد: سختگیری‌هایی که در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، اعمال می‌شود فقط برای سلامتی مردم است.

وی، هدف از اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را کاهش تماس‌ها و مخاطرات ناشی از آن خواند و اظهار داشت: بر اساس رصد دستگاه‌های ترددشمار که در ورودی و خروجی شهرهای استان به ثبت رسیده، آمد و شد خودروها در چند روز گذشته از سال جدید حدود ۷۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

حقیقی خاطرنشان کرد: در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، ساکنان بومی هر شهر مجاز به ورود به آن شهر هستند و برای شناسایی افراد بومی، ارائه کارت ملی، بیمه‌نامه و پلاک خودرو ملاک است.

مقام عالی دولت در استان زنجان گفت: هماهنگی دستگاه‌ها با یکدیگر و حمایت دستگاه قضا به عنوان ضمانت اجرای این طرح است.

نظر شما