شناسهٔ خبر: 39064670 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

صدای طبیعت، در ساعت زمین، از اصفهان

پرستو حسنی

ما اولین نسلی هستیم که می دانیم در حال ویران کردن زمین هستیم و شاید آخرین نسل هم باشیم که می توانیم برای زمین کاری کنیم.

صاحب‌خبر -

"ساعت زمین" یک رویداد جهانی زیست محیطی است که نخستین بار در سال ۲۰۰۷ میلادی (۱۳۸۶ شمسی) در کشور استرالیا، برای ایجاد حساسیت نسبت به پدیده گرمایش جهانی شکل گرفت و فعالان این رخداد، هر سال با هدف جلب توجه جمعیت عظیمی از مردم جهان، در زمانی مشخص، زمین را تاریک می کنند.

شنبه آخر ماه مارچ میلادی از ساعت ۸:۳۰ شب به وقت محلی در شهرهای مختلف جهان، تمام وسایل برقی غیرضروری و لامپ‌ها به مدت یک ساعت، برای توجه به زمین و حفظ محیط زیست خاموش می‌شوند، این روز امسال، مصادف است با ۹ فرودین ماه.

نشان این روز محیط زیستی، +۶۰ است؛ معنی این نشان، ۶۰ دقیقه خاموشی لامپ‌ها، به اضافه‌ (+) هزار کار و ایده دیگر است که در هر کجای جهان، به حفظ محیط زیست کمک می‌کند.

در حال حاضر، صندوق جهانی طبیعت (WWF) به عنوان بزرگترین سازمان غیردولتی زیست محیطی جهان، مجری اصلی این برنامه است و این رخداد، در انحصار هیچ گروهی نیست و هر شخص و سازمانی می تواند در این برنامه مشارکت داشته باشد.

سپهر سلیمی، فعال محیط ­زیست در گفت­ و­ گو با ایسنا، اظهار کرد: در واقع این کار، به طور نمادین بهانه ای است برای جلب توجه مردم جهان به وضعیت محیط زیست و هر سال برنامه‌های بیشتری در دستور کار مجریان ساعت زمین در شهرهای مختلف قرار می گیرد، از جمله این برنامه‌ها، آموزش جوامع محلی، کودکان، اجرای مسابقات زیست محیطی، درختکاری و جلب توجه مقامات سیاسی هستند که هر ساله به مناسبت ساعت زمین در شهرهای مختلف برگزار می شود.

یک ساعت توجه مردم به محیط زیست

این فعال محیط زیست گفت: «ساعت زمین» در حال حاضر بزرگترین کمپین زیست محیطی جهان است و براساس پیش‌بینی انجام شده، امسال حدود ۱۸۵ کشور دنیا در این طرح مشارکت خواهند داشت.

وی در توضیح بیشتر این رویداد اجتماعی در اصفهان گفت: اصفهان از پیشگامان شرکت در این کمپین جهانی بوده است و در دو سال اخیر، این رخداد در چهل ستون و پل خواجوی اصفهان خاطره‌انگیز شد و بنابر تصمیمات اتخاذ شده در اواخر سال ۹۸، امسال عمارت عالی‌قاپو خاموش خواهد شد.

عالی قاپو یک ساعت خاموش می شود

سلیمی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا، امسال بدون حضور مردمی، برنامه ساعت زمین اجرا می‌شود و عالی قاپو، بدون حضور مردم، به مدت یک ساعت، خاموش خواهد شد.

این فعال محیط زیست با تاکید بر اینکه هدف این حرکت نمادین، «جلب توجه مردم، نسبت به وضعیت زمین است» ایده آغاز این رخداد جهانی را «یک ساعت توجه مردم به محیط زیست» عنوان کرد و لازم دانست تا با اجرای این برنامه جهانی، عموم مردم به بلاهایی که انسان بر سر زمین آورده است، فکر کنند.

وی افزود: در "رخداد +۶۰"، هدف ۶۰ دقیقه خاموشی و فکر کردن به هزاران کار دیگر است که مردم می توانند برای نجات زمینی که روز به روز حال بدتری پیدا می کند، انجام دهند.

سلیمی با اشاره به این که «بزرگترین معضل محیط زیستی، در حال حاضر گرمایش زمین است»، اضافه کرد: در یک سال گذشته، دیدیم که زمین گرمترین روزهای خود را در طول تاریخ تجربه کرد و به سبب این گرما، آتش‌سوزی و سیل‌های ویرانگری، جهان را از آمریکا تا استرالیا، شرق و غرب آسیا درگیر کرد.

این فعال محیط زیست افزود: این حوادث طبیعی نشانه این است که «حال زمین خوب نیست» و اگر امروز، کاری برای نجات زمین انجام ندهیم، شاید دیگر آنقدر دیر شود که هیچوقت نتوانیم زمین را نجات دهیم، همانطور که در سایت جهانی «ساعت زمین» نیز گفته شده، ما اولین نسلی خواهیم بود که می دانیم در حال ویران کردن زمین هستیم و شاید آخرین نسل هم باشیم که می توانیم برای زمین کاری کنیم.

انتهای پیام

نظر شما