شناسهٔ خبر: 39039375 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سخنگوی وزارت بهداشت مطرح کرد؛

مهار ویروس کرونا با اعمال محدودیت جدید میسر می‌شود

جهانپور گفت: امیدواریم با اعمال محدودیت جدید به سمت مهار و کنترل بیماری کووید ۱۹ پیش برویم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: روند ابتلا و شیب بیماری، صعودی تدریجی است. روند مدیریت بیماری با همت و مشارکت مردم و اقدامات مداخله‌ای در بسیج ملی مقابله با کرونا و همراهی نیرو‌های مسلح و بسیج و سازمان‌های مردم نهاد و هلال احمر میسر شده است.

او ادامه داد: استمرار روند مدیریت بیماری با پرهیز از تردد و لغو سفر‌های غیرضروری میسر خواهد بود و به تدریج با طرح فاصله گذاری اجتماعی تردد‌ها کمتر خواهد شد. پرهیز از حضور در تفرجگاه‌ها باید مدنظر قرار گیرد تا در هفته‌های آینده بتوانیم خبر خوش کنترل بیماری را اعلام کنیم.

جهانپور با بیان اینکه تاکنون نفر در بسیج ملی مقابله با کرونا شرکت کرده اند، گفت: اگرمردم تاکنون به طرح بسیج ملی مقابله با کرونا به نشانی SALAMT.GOV.IR نپیوستند یا در روز‌های گذشته ثبت نام کرده و اکنون علامت شبه آنفلوانزا دارند، خود و خانواده در سامانه غربالگری کرونا ثبت نام کنند چرا که ما را به شناسایی و مداخله زودهنگام نزدیک خواهند کرد. با این روش در مسیر مدیریت بیماری کرونا قرار خواهیم گرفت.

جهانپور تصریح کرد: مشارکت مردم در طرح غربالگری کرونا از مرز ۵۰ میلیون نفر گذشت و به حدود ۵۰ میلیون و ۸۲۱ هزار نفر تا ظهر امروز رسید.

او گفت: امیدواریم با اعمال محدودیت جدید به سمت مهار و کنترل بیماری پیش برویم.

جهانپور در واکنش به ادعای وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا درباره عدم پذیرش کمک‌های پزشکان بدون مرز گفت: ما انتظار راست گویی از دولت آمریکا نداریم. این گروه تنها با یک پزشک به ایران آمد. با وجود اینکه کمک خیرخواهانه آن‌ها قابل تقدیر است، اما نیاز سنجی درستی صورت نگرفته است.

او ادامه داد: ما در اصفهان به ۴۸ تختخواب نیاز نداریم و آماده هستیم امکانات در مناطق مرزی به اتباع خارجی داده شود. هیچ کس اخراج نشده است؛ حرف‌های پمپئو دروغ و کذب بوده و برای لاپوشانی اقدام آمریکا علیه مردم ایران و بشریت گفته شده است. 

جهانپور درباره مطالعه اثربخشی پلاسما بر درمان کرونا گفت: این روند مطالعاتی از کمیته اخلاق در پژوهش مجوز گرفته است و در صورت تایید کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا در اختیار بیماران قرار خواهد گرفت. باید توجه داشت که هیچ کدام از مطالعات قطعی نشده، اما برخی مطالعات نتایج مثبتی داشته و حتی اگر اثربخش نباشند این مطالعات برای ما ارزشمند است.  هر مطالعه با هزینه اثربخشی به تایید برسد برای درمان بیماران استفاده خواهد شد.

انتقال ویروس هانتا، انسان به انسان نیست

سخنگوی وزارت بهداشت درباره خبر ابتلا به ویروس هانتا در چین گفت: هانتا جدید نیست؛ پیش از این گزارش شده بود. اکنون در چین و مناطق دیگر گزارش اپیدمی نداریم و بیشتر موضوع ژورنالیستی است چرا که به نظر می‌رسد روش سرایت آن مثل آنفلوانزا و کرونا از انسان به انسان نیست.

جهانپور در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره روند درمان اتباع خارجی به ویژه افغان‌ها در ایران گفت: هر ارزیابی که مبتنی بر شرح حال باشد، گزارش‌های متفاوتی دارد و این هنر پزشکان است که افراد را در ارزیابی دریابند. ما این مسائل را در بحث خوداظهاری در نظر گرفته ایم و تخمین ما این است که بیش از ۹۰ تا ۹۵ درصد افراد علائم خود را درست در سامانه غربالگری کرونا اعلام می‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: روند درمان اتباع خارجی در ایران هیچ تفاوتی با سایر افراد ندارد و اتباعی که بیمه هستند ۹۰ درصد هزینه را بیمه و ۱۰ درصد را فرد پرداخت می‌کند، اما تست کرونا و اقدامات اختصاصی برای ایرانیان و خارجی رایگان است و برای کسانی که بیمه نیستند تست و درمان رایگان است، اما هزینه بیمارستان با صورت حساب به فرد داده می‌شود.

جهانپور گفت: هیچ مشکلی در پذیرش، بستری اتباع خارجی در هیچ قوم و فرهنگ و ملیتی نداریم. تاکنون یک مورد هم گزارش نشده است، اما باید توجه داشت ظرفیتی برای درمان اتباعی که بخواهند امروز یا روز‌های آینده از کشور‌های اطراف به صورت غیر قانونی وارد شوند و بخواهند از امکانات درمانی ایران استفاده کنند، نداریم.

او ادامه داد: در کشور‌های اطراف ایران که آمار مبتلایان کرونا افزایش یافته است، چند هزار نفر درخواست ویزا و سفر به ایران حتی به صورت غیر قانونی برای درمان کرونا داشتند، اما این امکان برای پذیرش آن‌ها وجود ندارد. در صورتی که وارد فاز کنترل کووید ۱۹ شدیم می‌توانیم بخشی ا ز امکانات و کادر درمانی داوطلب و تجارب کسب شده را در اختیار کشور‌های همسایه قرار دهیم.

جهانپور درباره پیک ابتلا به کرونا اظهار کرد: برای هر بیماری سناریو‌های مختلف خوش بینانه، متعادل و بدبینانه در نظر گرفته می‌شود. باید توجه داشت که ما جزو معدود کشور‌هایی هستیم که آمار را شفاف و بدون ملاحظه سیاسی و اقتصادی اعلام کردیم و همه این‌ها برخلاف برخی کشور‌ها به ویژه کشور‌های همسایه ماست که برای سلامت مردم کشور خودشان و کشور‌های همسایه دردسر ساز بود و خواهد شد.

پیک ابتلا به کووید ۱۹  تا بعد از نیمه فروردین ادامه دارد

او ادامه داد: با توجه به مدیریت خوب و بر اساس شواهد موجود، خیز و نمودار هیجانی نداریم  چراکه روند ابتلای نرمال و مدیریت شده داریم و فکر می‌کنیم با اقدامات و مشارکت مردم پیک ابتلا به کووید ۱۹ را تا بعد از نیمه فروردین داشته باشیم.

جهانپور گفت:‌ اکنون سناریو بین خوش بینانه و میانه وجود دارد و بعد از آن وارد روند مهار می‌شویم البته روند ابتلا تحت تاثیر مراوادت با کشور‌های آلوده هم خواهم بود. امروز چین با زنگ هشدار جدیدی رو به رو است و سایر کشور‌ها می‌توانند موجب آلودگی و طغیان دوباره در چین شوند و این خطر برای ما هم وجود دارد و اگر نا همزمانی طغیان بیماری بین ایران و کشور‌های همسایه ما وجود داشته باشد ممکن است با مکانیسم برگشت دوباره طغیان بیماری رو به رو باشیم البته همه موارد را لحاظ کرده ایم و فکر می‌کنیم حداقل تا ۱۵ فروردین صحبت از پیک و کنترل بیماری دشوار است. با مشارکت مردم و محدودیت تردد‌ها انتظار داریم تا پایان فروردین به توانیم به مهار بیماری برسیم.

محدودیت تردد بین شهری از امروز اعمال خواهد شد

او با اشاره به طرح تصویب فاصله گذاری اجتماعی گفت: محدودیت تردد بین شهری از امروز اعمال خواهد شد و مسافران نوروزی بدون ورد به شهر دیگری در مسیر می‌توانند به شهر و دیار خود بازگردند. امکان تردد خانوادگی با خودرو شخصی میسر نیست و از این سفر‌ها جلوگیری خواهد شد و تنها سفر ضروری و حمل و نقل مایحتاج عمومی مردم ممکن خواهد بود؛ همچنین محدودیت در تجمع در مراکز فرهنگی و هنری و مذهبی تا نیمه فروردین ادامه خواهد داشت.

جهانپور گفت:‌ تصور می‌کنیم با اقناع مردم توانستیم مشارکت اجتماعی و بین بخشی را جلب کنیم تا جایی که اعمال محدودیت‌ها خواسته مردم بود. با پیشنهاد وزارت بهداشت محدودیت‌ها در تردد اعمال شد؛ با این روند مسیر کنترل بیماری را پیش خواهیم برد.

او یادآوری کرد: هیچ کشوری نمی‌تواند از آلوده شدن در امان بماند و ما کمترین مقاومت‌ها در بین مردم برای اعمال محدودیت را شاهد بودیم و جرائم برای اندک موارد متخلف اعمال خواهد شد.

جهانپور ادامه داد: تا زمانیکه که واکسن و درمان اثربخش نداریم باید فاصله گذاری را مدنظر قرار دهیم. انتظار داریم با دانش و فناوری با ویروس مقابله کنیم. با فاصله گذاری اجتماعی می‌توان برای نظام سلامت زمان خرید، اما باید توجه داشت که فاصله گذاری اجتماعی زمان محدودی خواهد داشت.

او با بیان اینکه آمار مبتلایان در ایران دیگر فقط منوط به تست کرونا نیست، بیان کرد: بیش از ۱۸ درصد مبتلایان ممکن است علامت ابتلا حتی ناچشایی و نابویایی نداشته باشند؛ باید توجه داشت که امروز آمار ما مبتنی بر تست PCR نیست و اگر در ایتالیا ۱۰ درصد موارد قطعی فوت کرده اند بگوییم آمار مرگ و میر ۱۰ درصد است، درست نیست. در شرایط بحران فقط افراد دارای علائم در آمار محسوب می‌شوند، ما در روز‌های آینده با تست سرپایی وارد روند شناسایی موارد خفیف و کنترل بیماری خواهیم شد.

جهانپور درباره پاسخگو نبودن مراکز بهداشتی برای شرکت کنندگان در بسیج ملی مقابله با کرونا گفت: در صورتی که تلفن مراکز بهداشتی پاسخگو نیستند موارد به ۱۹۰ و ۴۰۳۰ اطلاع داده شود.

انتهای پیام/

نظر شما