شناسهٔ خبر: 38745096 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

برگزاری جلسه فوق‌العاده کمیسیون بهداشت با حضور رئیس مجلس و وزیر بهداشت

پیگیری لاریجانی برای دریافت منابعی از صندوق توسعه ملی با اذن رهبری

صاحب‌خبر -


جلسه فوق‌العاده کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دیروز با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس، سعید نمکی وزیر بهداشت و جمعی از نمایندگان برگزار شد. جلسه‌ای که طی آن علی لاریجانی گزارشی از تصمیمات اخیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص مهار کرونا بیان کرد و وزیر بهداشت هم درباره اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته توضیح داد. آن‌طور که برخی از نمایندگان حاضر در این جلسه روایت کرده‌اند مهم‌ترین تصمیم دیروز در کمیسیون بهداشت این بوده که رئیس مجلس برای گرفتن اذن رهبری جهت اختصاص منابعی از صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا پیگیری‌هایی را انجام دهد.
لاریجانی: ستاد مقابله با کرونا باید از قدرت کافی برخوردار باشد
به‌گزارش ایرنا، در این جلسه رئیس مجلس از مصوبات جدید شورای عالی امنیت ملی مبنی بر لزوم تبعیت همه دستگاه‌ها از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا و نحوه همکاری بخش‌های مختلف کشور با این ستاد خبر داد. علی لاریجانی گفت: مسأله کرونا در کشور ما ابعاد گسترده‌ای پیدا کرد و با‌وجود آنکه تمهیداتی در مقابله با شیوع آن صورت گرفته بود، ولی متأسفانه از یکی دو استان فراتر رفت. رئیس مجلس افزود: البته ریشه‌های موضوع و اینکه این بیماری چگونه به بخش‌های مختلف تسری یافته است، از سوی وزیر بهداشت شناسایی شد، لذا تدابیری اندیشیدند و ستاد اصلی این کار در وزارت بهداشت نیز مسئولیت مدیریت این موضوع را به عهده گرفت. لاریجانی با بیان اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا باید از قدرت کافی برخوردار باشد، ادامه داد: بر همین اساس در شورای عالی امنیت ملی تصویب شد که تمام بخش‌ها از تصمیم این ستاد ملی تبعیت کنند. وی با بیان اینکه اقدامات گسترده‌ای در مقابله با شیوع این بیماری انجام شد، گفت: بیش از ۱۰۰ کشور درگیر موضوع ویروس کرونا شده‌اند که هم تبعات بهداشتی و هم مسائل اقتصادی دارد و تمام تلاش بر این است که ستاد ملی مقابله با کرونا توفیق پیدا کند. رئیس مجلس تأکید کرد: روز یکشنبه مجدداً در شورای عالی امنیت ملی گزارشی مبنی بر این ارائه شد که دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف چه کمک‌هایی باید داشته باشند تا مردم کمتر متضرر شوند و مصوباتی نیز در خصوص نحوه همکاری دستگاه‌ها با ستاد مبارزه با کرونا به تصویب رسید. لاریجانی درباره عدم برگزاری جلسات صحن علنی مجلس در این روزها نیز توضیح داد: به‌دلیل مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، نتوانستیم جلسات مجلس را برگزار کنیم. وی توضیح داد: جلسه مشترک با وزیر بهداشت با این هدف تشکیل شد که نمایندگان متخصص در حوزه بهداشت و درمان و سایر نمایندگانی که از شهرهای مختلف اطلاعات میدانی دارند، در رایزنی با این ستاد قرار گیرند و تصمیماتی اتخاذ شود. در ابتدای این جلسه، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا گزارشی از اقدامات انجام شده را به سمع و نظر نمایندگان رساند.
استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در مبارزه با کرونا
اما درباره جزئیات این جلسه برخی از نمایندگان توضیحاتی را مطرح کرده‌اند. منوچهر جمالی سوسفی یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس به «ایلنا» گفته است که در این جلسه «قرار شد تأمین منابع مالی از طرق مختلف صورت پذیرد که یکی از آنها استفاده از صندوق توسعه ملی بود که بتوانند با اذن رهبری این کار را انجام دهند.» به گفته جمالی سوسفی مقرر شده تا علی لاریجانی مسئولیت پیگیری اخذ منابع مالی از صندوق توسعه ملی و گرفتن اذن رهبری برای این کار را بر عهده بگیرد. مشکل جذب نیرو برای وزارت بهداشت در شرایط فعلی و همین‌طور کمبود تجهیزات و دارو نیز به گفته نماینده رودبار از جمله مسائل دیگری بود که در این نشست مطرح شد. به گفته جمالی سوسفی «همچنین مطرح شد که رسیدگی به موضوع کرونا در جلسه سران قوا جدی گرفته شود، به این معنا که همه مسئولان کشور پای کار باشند و این کار فقط به عهده وزیر بهداشت گذاشته نشود چون ممکن است از توان وزارت بهداشت یا مسئولان یک استان خارج باشد. در نتیجه مطرح شد که از توانمندی‌های بخش‌های مختلف در امر پیشگیری استفاده شود.»
شورای پشتیبانی از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکیل شود
رئیس مجلس همچنین پس‌از این جلسه در جمع خبرنگاران با تشریح موضوعات مطرح شده گفت: موضوع مهمی که در این جلسه مطرح شد این بود که رئیس‌جمهوری یک شورای پشتیبانی برای حمایت از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکیل دهد که مستقیماً اداره شود و همه بخش‌های کشور با آن همکاری کنند. لاریجانی با بیان اینکه در حال حاضر، نیروهای مسلح همکاری‌های لازم را با ستاد مبارزه با کرونا دارند، افزود: این نیروها در حمایت از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز به کمک خواهند آمد. علی لاریجانی افزود: در موضوع سفرها تأکید شد ستاد ملی مبارزه با کرونا که از پشتوانه شورای عالی امنیت ملی برخوردار است، برای استان‌ها و شهرستان‌هایی که در حال حاضر سالم هستند، دستورالعمل‌هایی مشخص کند و برای شهرها و استان‌های درگیر با این بیماری دستورالعمل دیگری داشته باشد و حتماً از سفرهای شیوع دهنده بیماری کرونا جلوگیری شود. رئیس مجلس درخصوص تأمین نیازهای مردم مانند ماسک، لباس‌های پرستاران و پزشکان هم گفت: در کمترین زمان ممکن باید نسبت به تولید این اقلام اقدام شود و حتی با استفاده از گروه‌های جهادی، نیازهایی همچون ماسک تأمین شود و وزارت خارجه نیز با استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور در این عرصه به کمک بیاید. لاریجانی توضیح داد: مهم‌ترین نیازها در این عرصه نیاز کادر درمانی چه از نظر مالی و چه از حیث تأمین پروژه‌ها به‌صورت ارزی و ریالی است که سازمان برنامه و بودجه باید در این خصوص ورود کند و در صورتی که ستاد ملی مبارزه با کرونا تشخیص دهد، این تصمیم قابل طرح در جلسه سران قواست.

برش
تعادل وضعیت ویروس کرونا در برخی از استان‌ها

وزیر بهداشت اعلام کرد: وضعیت ویروس کرونا همان گونه که پیش‌بینی می‌کردیم، در بعضی از استان‌ها تقریباً به حالت تعادل رسیده است. دکتر سعید نمکی در حاشیه نشست کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با  خبرگزاری صدا و سیما درباره آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور، افزود: وضعیت کرونا همان گونه که پیش‌بینی می‌کردیم و در حالی که در ایام حالت فزونی و پیک آن در کشور هستیم، در بعضی از استان‌ها تقریباً به حالت تعادل رسیده و در برخی از استان‌های جدید، خیز بیماری به دلیل جابه‌جایی موارد آلوده در حال شکل‌گیری است. وی ادامه داد: همکاران ما در قالب بسیج ملی مبارزه با کرونا از جمله در بیماریابی و هدایت آنان به مراکز بهداشتی، درمانی و جداکردن آنها از بخش‌های بستری و اعزام موارد بستری اگر نیاز به بیمارستان‌های خاص بود را آغاز کردند. او  با اشاره به اینکه اگر وضعیت بیماری روی جمعیت خاصی برنامه‌ریزی شود قابل کنترل است، گفت: تنها چیزی که کنترل را از دست همکاران ما خارج خواهد کرد، توجه نکردن مردم به توصیه‌های بهداشتی و بخصوص نماندن در منزل و سفر‌هایی است که در حال حاضر برای ما به یک مشکل بزرگ سلامت تبدیل شده است.
نمکی  همچنین گفت: متأسفانه افراد از نقاط غیر آلوده به نقاط آلوده و از نقاط آلوده به نقاط غیر آلوده سفر می‌کنند و دائم این ویروس را در نقاط مختلف کشور منتشر می‌کنند و این حرکتِ بشدت غیر بهداشتی دو پدیده بزرگ را به همراه خواهد داشت. وزیر بهداشت افزود: اولین پدیده اینکه ما هرگز نمی‌توانیم برای جمعیت خاصی خدمات ارائه کنیم.
وی در ادامه گفت: مثلاً وقتی برای مرکز استان مازندران محاسبه‌ای برای تخمین انجام شده، می‌توان آن ویروس را کنترل کرد، اما زمانی که دو میلیون نفر چیزی حدود ۱۰۰ درصد جمعیت استان اضافه شد، امکانات فنی، تخصصی و درمانی و به همان میزان مردم بومی هم دچار مشکل می‌شوند. او تصریح کرد: ​زمانی که این اتفاق بیفتد، ویروس‌های جدید شکل می‌گیرد که این موضوع می‌تواند جمعیت زیادی را دچار یک عارضه جدید و غیر قابل کنترل کند. نمکی افزود: به همین دلیل بزرگ‌ترین خطر امروز برای مجموعه نظام سلامت، تردد‌ها و جابجایی موارد آلوده و غیر آلوده در سراسر کشور است که کار را برای تمامی همکاران ما سخت می‌کند. وزیر بهداشت همچنین احتمال قرنطینه برخی از شهر‌ها را رد کرد و گفت: کمیته سه نفره‌ای روی آن کار می‌کنند که پیشنهادات آنها بررسی خواهد شد.




برچسب‌ها:

نظر شما