شناسهٔ خبر: 66712367 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

چرا شخصیت مارلون براندو در فیلم «پدرخوانده» نام دارد؟ چرا شخصیت مارلون براندو در فیلم «پدرخوانده» نام دارد؟

فیلم پدرخوانده مخاطب را با ویتو کورلئونه، صاحب عنوان «پدرخوانده» آشنا می‌کند، اما در عین حال این سوال را مطرح می‌کند که چرا او را به این نام می‌خوانند و نام فیلم واقعاً به چه کسی اشاره دارد. ژانر جنایی این فیلم سرچشمه شکل‌گیری برخی از بهترین فیلم‌هایی است که تاکنون در تاریخ سینما ساخته‌ شده‌اند.

صاحب‌خبر -

فیلم پدرخوانده مخاطب را با ویتو کورلئونه، صاحب عنوان «پدرخوانده» آشنا می‌کند، اما در عین حال این سوال را مطرح می‌کند که چرا او را به این نام می‌خوانند و نام فیلم واقعاً به چه کسی اشاره دارد.

ژانر جنایی این فیلم سرچشمه شکل‌گیری برخی از بهترین فیلم‌هایی است که تاکنون در تاریخ سینما ساخته‌ شده‌اند. یکی از بهترین‌ نمونه‌های آن، «پدرخوانده» فرانسیس فورد کاپولا است که در سال ۱۹۷۲ منتشر شد.

پدرخوانده که بر اساس رمانی به همین نام از ماریو پوزو ساخته شد به موفقیت بزرگی دست یافت و راه را برای یک سه‌گانه محبوب باز کرد.

دلیل نامگذاری «پدرخوانده» بر شخصیت مارلون براندو در فیلم چیست؟

پدرخوانده داستان خانواده کورلئونه به رهبری ویتو کورلئونه (با بازی مارلون براندو) را در شهر نیویورک دنبال می‌کند؛ زمانی که ویتو تصمیم می‌گیرد امپراتوری خود را به کوچک‌ترین پسرش، مایکل (با بازی آل پاچینو) واگذار کند. اما سوالی که برای بسیاری مطرح است این است که چرا ویتو و در ادامه مایکل کورلئونه «پدرخوانده» نامیده شده‌اند؟

اصطلاح «پدرخوانده» در دهه ۱۹۶۰ در محافل مافیایی استفاده می‌شد

دلیل نامگذاری «پدرخوانده» بر شخصیت مارلون براندو در فیلم چیست؟

با آنکه «پدرخوانده» داستانی واقعی نداشت و ویتو کورلئونه شخصیتی واقعی نبود، اما از خانواده‌های مافیایی واقعی و رهبران آنها الهام گرفته شد. مافیا سازمانی تبهکارانه است و از همین رو سلسله مراتب خاص و هر نقش در آن نامی دارد.

در راس هرم مافیای سیسیل و آمریکا، رئیس تمام رؤسا قرار دارد که به آن «capo dei capi» یا «godfather» نیز می‌گویند که از واژه ایتالیایی «padrino» وام گرفته شده است. با این حال این اصطلاح را رسانه‌ها برای اشاره به رهبران مافیا در نظر گرفته‌اند و خود مافیا هرگز چنین مقامی را به رسمیت نشناخته است.

پدرخوانده‌ی یک خانواده جنایتکار کنترل مطلق بر اعضای سازمان دارد و از این رو شخصیتی مورد احترام و ترسناک است. پدرخوانده می‌تواند به میل خود اعضای خانواده را ارتقا یا تنزل دهد و دستور قتل را در داخل و خارج از خانواده صادر کند. هنگامی که «کاپو» خانواده می‌میرد، اعضای خانواده تبهکار رئیس جدیدی را از داخل سازمان انتخاب می‌کنند، همانطور که در پایان اولین قسمت پدرخوانده برای مایکل اتفاق می‌افتد.

دلیل نامگذاری «پدرخوانده» بر شخصیت مارلون براندو در فیلم چیست؟

این ساختار توسط جوزف والاچی، یکی از اعضای خانواده تبهکار جینوویسه، در دهه ۱۹۶۰ فاش شد. او که تصور می‌کرد اطرافیانش اشتباهاً به این باور رسیده‌اند که او خبرچین است، برای نجات جان خود درآخر واقعاً تبدیل به یک جاسوس شد.

والاچی اولین عضو مافیای ایتالیایی-آمریکایی بود که به طور علنی وجود این سازمان جنایی را تایید کرد و به لطف او، امروز اصطلاحاتی مانند «کوزا نوسترا» و رتبه‌بندی‌های مختلف، مانند کاپو یا پدرخوانده، به همراه جزئیات مربوط به آن، تاریخچه مافیا، تشریفات و نحوه عملکرد آن برای عموم شناخته شده است.

 «پدرخوانده» در فیلم و کتاب معنای متفاوتی دارد

دلیل نامگذاری «پدرخوانده» بر شخصیت مارلون براندو در فیلم چیست؟

اگرچه در فیلم و کتاب از ویتو کورلئونه به عنوان «پدرخوانده» یاد می‌شود و با وجود آنکه در هسته هر دوی آنها نامی بلندپایه است، اما در معنای متفاوتی به کار رفته‌اند.

در رمان پوزو، «پدرخوانده» اصطلاحی است که بیشتر به خانواده و مذهب مرتبط است. در آیین کاتولیک، پدرخوانده کسی است که شاهد غسل تعمید کودک است و مسئولیت تربیت مذهبی و شکل‌گیری معنوی کودک را بر عهده دارد. پدرخوانده‌ توسط والدین کودک انتخاب می‌شود و اگر اتفاقی برای والدین بیفتد، او به قیم قانونی تبدیل خواهد شد.

دلیل نامگذاری «پدرخوانده» بر شخصیت مارلون براندو در فیلم چیست؟

پدرخوانده بودن ویتو تنها به معنای تحت‌اللفظی پدرخوانده بودن یک کودک نیست، بلکه ویتو برای افراد جامعه خود شخصیتی پدرخوانده‌وار دارد که می‌توانند برای کمک‌گرفتن به او مراجعه کنند.

در فیلم ارتباط مذهبی و خانوادگی با اصطلاح «پدرخوانده» چندان قوی نیست و در عوض پدرخوانده نامی است که برای احترام به ویتو و معرفی او (و بعداً مایکل) به عنوان رئیس خانواده استفاده می‌شود.

پدرخوانده به ویتو اشاره دارد یا مایکل؟

دلیل نامگذاری «پدرخوانده» بر شخصیت مارلون براندو در فیلم چیست؟

در فیلم پدرخوانده دو عضو خانواده کورلئونه عنوان پدرخوانده را یدک می‌کشند. در طول بخش عمده فیلم ویتو پدرخوانده است اما کسی که آرام آرام به شخصیت اصلی تبدیل می‌شود مایکل است.

پدرخوانده داستان افول ویتو و ظهور مایکل را دنبال می‌کند که در پایان فیلم تبدیل به پدرخوانده می‌شود. درنتیجه عنوان فیلم به ویتو اشاه دارد اما در قسمت‌های بعدی مایکل مورد بحث است.

منبع: روزیاتو

منبع: faradeed-189015

نظر شما