به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پیش از ظهر امروز علیرضا کمرئی در دومین گردهمایی مشترک مدیران و معاونان ادارات کل آموزش و پرورش استانها و اعضای شورای معاونان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزارشد، با قدردانی از تلاش آموزش و پرورش استانهای کشور با وجود تنگناها، اظهار کرد: هدف این است که در پایان این دوره، اطمینان حاصل کنیم که آنچه در حوزه آموزش میتوانستیم، را انجام داده ایم.
وی افزود: گاهی اوقات در حوزه آموزشی ممکن است نیاز به یادآوریهایی برای اهمیت این موضوع باشد و در برنامههای آموزشی پخش شده از رسانه ملی فرض ما بر این است که حدود ٧٠درصد آموزشها تا کنون انجام شده است و البته به خاطر تعطیلات مدارس در برخی از استانها این امکان وجود دارد که مدارس به این مقدار از آموزش نرسیده باشند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در ادامه خاطرنشان کرد: از گروههای درسی نظرات را خواستیم و توافق بر انجام ٧٠درصد آموزش گذاشته شد.
کمرئی تصریح کرد: در دوره متوسطه اول ٣۶ ماده درسی داریم که تاکنون ٢٨ ماده را در برنامههای آموزشی از شبکه آموزش هدفگذاری شده و اگر ظرفیت جدیدی ایجاد شود دیگر مواد درسی را نیز هم پوشش خواهیم داد .
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: در دوره دوم متوسطه ١٨٢ماده درسی و ٩۵عنوان درسی داریم که این آموزشها باید انجام شود و تاکنون با هماهنگیهای انجام شده است حدود ٨۴ برنامه داشتیم و در هفته آینده به ١۵٠برنامه افزایش خواهد یافت.
وی افزود: با هماهنگیهای انجام شده در هفته آینده ٩٠درس مورد آموزش قرار خواهد گرفت و شبکه چهار در مرحله بعدی به فرایند آموزش در رسانه ملی اضافه خواهدشد.
کمرئی با بیان اینکه در هدفگذاری هفته اول در دروس پایه دوازدهم که امتحان نهایی دارند، تمرکز شد، گفت: در همه رشتههای شاخه نظری، توجه یکسانی به آموزش دروس شده است و در هفته دوم همه دروس مدنظر قرار خواهد گرفت.
کمرئی اذعان کرد: در شاخه فنی حرفهای وکاردانش بخش اعظمی از آموزشها کارگاهی است و ١٠٠۵ماده درسی داریم که ٢٢درس عمومی و ۵ درس شایستگیهای غیرفنی را داریم و به این دلیل در این بخش کار کمی مشکل شده است.
وی تاکید کرد: باید راههای متفاوتتری از شرایط مرسوم در پیش بگیریم و به همین دلیل آموزش حسابداری و کامپیوتر را در دستور کار قرار دادیم تا اگر فرصت حضور در مدرسه بود تمرکز برآموزش کارگاهی باشد.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: باید توجه کنیم که در دوره متوسطه آموزشها جنبه مکمل ندارد و برای تعمیق یادگیری به کار گرفته میشود و ما تلاش میکنیم که آموزشها کامل انجام بگیرد و البته در دوره ابتدایی شاید کمی متفاوت باشد و اطلاق مکمل توجیهی داشته باشد.
وی تصریح کرد: اگر قرار است این آموزشها تخصصی باشد باید به آن توجه جدی کنیم و تلاش کنیم تا بیشترین پوشش را برای یادگیری ایجاد کنیم.
کمرئی اضافه کرد: در ادامه کار شبکه آموزش و شبکه چهار برنامههای آموزشی از رسانه ملی را ادامه خواهند داد.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: باید اطمینان پیدا کنیم که برنامههای آموزشی به صورت کفایت بوده است چرا که آموزشهای مبتنی بر رسانه تصویری میتواند اثر بخشتر باشند چون امکان استفاده از حافظه دیداری دانش آموزان و تکرار برنامههای آموزشی درآن وجود دارد.
کمریی با بیان اینکه استراتژی اصلی ما حفظ پویایی مدارس و تحرک یادگیری است، گفت: اصول اطمینان از انجام آموزشهای لازم صورت بگیرد و آمار صحیح از شرایط داشته باشیم و از استانهای میخواهیم تا محتویات آموزشی و تجربیات غنی را بارگذاری کنند و دراختیار دانش آموزان و خانواده قرار بدهند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: استفاده از فضای مجازی قانونی یکی از فرصتهایی است که باید از آن برای آموزش دانش آموزان استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه باید گروههای درسی در استانها فعال شوند و برای تولید محتوا همکاری کنند، تاکید کرد: پیامکهایی از طریق مدارس به خانوادهها ارسال شود تا به فرصتهای آموزشی از رسانه ملی و فضای مجازی اهمیت داده شود واز اثربخشی آموزشها حمایت و مراقبت کنیم.
کمرئی با بیان اینکه در انتخاب معلمان دقت لازم و کافی انجام شده است، تصریح کرد: قصد داریم روند آموزشی را تا پایان سال تحصیلی ادامه دهیم و برای زمان پایان سال تحصیلی و امتحانات بررسیهایی انجام خواهد شد و اطلاع رسانی میکنیم.