شناسهٔ خبر: 38576905 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

گندزدایی معابر عمومی در شهرهای مختلف ایران

ضدعفونی از زمین و آسمان

صاحب‌خبر -

سلامت نیوز: ‌نگرانی‌ها با شیوع کرونا ویروس در ایران افزایش پیدا کرده و تا حدودی زندگی و فعالیت افراد جامعه را دچار اختلال کرده است. حدود 600 نفر در کشور به این ویروس دچار شدند و 22 استان درگیر شیوع کرونا هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،ضدعفونی‌کردن خیابان‌ها و معابر عمومی از همان روزهای ابتدایی در ایران آغاز شده و حالا با شناسایی این ویروس در هر شهر، مسوولان شهری به کمک نیروهای ارتش، سپاه و نیروی انتظامی آنجا را به‌طور روزانه ضدعفونی می‌کنند.


حدود سه ماه از شیوع ویروس کرونا در جهان می‌گذرد و حالا این ویروس بیش از 55 کشور جهان را در بر گرفته است. اقدامات زیادی برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس در کشورهای مختلف انجام شده است، با این وجود روز‌به‌روز سیطره این ویروس ناشناخته گسترده‌تر می‌شود. سازمان بهداشت جهانی راهکارهای مخلتفی را برای جلوگیری از این ویروس اعلام کرده است و کشورهای مختلف در رسانه‌های خود آنها را به شهروندان‌شان آموزش داده‌اند.

با این وجود شیوع این ویروس بسیار بالاست و خیلی زود انتقال پیدا می‌کند و حتی روزها روی سطوح باقی می‌ماند. همین موضوع سبب شده تا پیشگیری از آن سخت و حتی غیرممکن شود. ضدعفونی‌کردن اماکن عمومی یکی از اولین و در واقع بهترین راهکارهایی بود که در ووهان چین مرکز شیوع ویروس کرونا انجام می‌شد.

با ورود این ویروس به ایران، شهرداری تهران هم اقدام به ضدعفونی‌کردن حمل‌و‌نقل عمومی کرد.در واقع بعد از درخواست وزارت بهداشت از شهرداری تهران برای مقابله با ویروس کرونا اولین جلسه روز پنجشنبه، یکم اسفند برگزار شد و مسوولان کنترل کرونای وزارت بهداشت در این جلسه توضیحاتیدر خصوص آخرین وضعیت شهر تهران و شیوع کرونا ارائه کردند.

در آن‌جلسه قرار شد مدیران پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، اداره کل سلامت، شرکت مترو، تاکسیرانی و سازمان زیباسازی پیشنهاد‌هایی را برای کنترل شیوع ویروس کرونا ارائه کنند. آقای رضا کرمی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت شهر تهران در این خصوص گفته است: «تصمیم‌هایی اتخاذ شد که از ظرفیت‌های بسیار مهم ارتش جمهوری اسلامی استفاده کنیم؛ این ظرفیت‌ها به‌ویژه در رابطه با ضد‌عفونی‌کردن انبوه مراکز نیازمند پاک‌سازی و ضدعفونی،کنترل معابر و ورودی‌های شهر‌ها و مراکز مهمی که ما از این مجموعه باید کمک بگیریم، وجود دارد.» وی گفته است:

«فرمانداری تهران برای برقراری و اعمال محدودیت‌ها در بازار بزرگ ‌تهران و بازار‌های بهاره و برای حل معضل معتادان نیز شورای تامین استان تدابیر و تصمیماتی را اخذ کند. حدود 6 هزار دستگاه اتوبوس در بخش عمومی و خصوصی داریم که هر روز دو نوبت در ایستگاه ابتدایی و انتهایی عملیات ضدعفونی‌کردن آنها انجام شود و این اقدام حجم زیادی از مواد ضدعفونی‌کننده را نیاز دارد و ما فقط دو روز ابتدایی طرح مواد ضد‌عفونی‌کننده در اختیار داشتیم.»


شست‌و‌شوی شهری در قم

ویروس کرونا به هرجا که رسید، مسوولان شهری اقدام به ضدعفونی‌کردن آن محل کردند. قم اولین شهری بود که افراد مبتلا به این ویروس در آن شناسایی شد. از روز هشتم اسفند سامانه سبک رفع آلودگی از زمین گروه پدافند جنگ نوین بعثت ۲۴ نیروی زمینی سپاه با استقرار در این شهر عملیات ضدعفونی و رفع آلودگی را از معابر و مکان‌های آلوده انجام خواهند داد.بنا برآنچه مطرح شده رفع آلودگی و گندزدایی از معابر و اماکن آلوده به ویروس کرونا با این سامانه در حال انجام است.

خوزستان گندزایی شد

همزمان با شناسایی افراد مبتلا به کرونا در شهرستان شوش استان خوزستان، مدیریت شهری این شهر با تمام امکانات به‌منظور پیشگیری از انتشار این ویروس با اولویت اماکن و فضاهای عمومی به میدان آمده و ضدعفونی‌کردن شهر را در دستور کار خود قرار داده است. در این طرح اماکن عمومی، شهرداری شوش اقدام به ضدعفونی‌کردن مساجد، دانشگاه‌ها، پارک‌های عمومی، بازارهای روز این شهر، شبکه بهداشت و سرویس‌های بهداشتی کرده است.


گیلان هم ضدعفونی شد

در استان گیلان هم عملیات ضدعفونی‌کردن اماکن عمومی شهرهای گیلان از دهم اسفند شروع شد. در این‌باره استاندار گیلان به ایرنا گفته است: «انجام این کار در اماکن عمومی خصوصا جاهایی که مردم در تماس مستقیم هستند؛ یک دستورالعمل بین‌المللی و از پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی است.»

علاوه بر تهران، گیلان، قم و خوزستان؛ استان مازندران و شهرهایی که ویروس در آنجا شناسایی شده، ضدعفونی شده است. خطوط هوایی در مبارزه با ویروس کرونا به سمت استفاده از قوی‌ترین ضدعفونی کننده‌های دنیا تمایل پیدا کرده‌اند؛ موادی که قادر به از بین بردن هرگونه ویروس و باکتری است. ایرلاین‌های هوایی داخلی و خارجی پس از هر سفر هواپیمای خود را با موادضدعفونی‌کننده شست‌وشو می‌کنند.


استفاده از ظرفیت‌های نظامی

سردار کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه نیروی انتظامی گفته است: «یگان‌های ویژه آماده‌اند خودروهای سبک و سنگین خود مانند خودروی ضد‌شورش آب‌پاش «راتق» را برای ضدعفونی‌کردن شهرها در اختیار نهادهای درمانی و بهداشتی و متولیان امر قرار دهند تا شیوع این بیماری در کشور کاهش پیدا کند.

نیروی انتظامی در پیش‌بینی حوادث و کاهش هزینه‌های احتمالی در بحران‌ها آماده است؛ لذا با توجه به این سیاست، یگان‌ویژه درتمام عرصه‌ها حاضر به جانفشانی برای مردم است و همانگونه که در حوادث آبان و دی، محافظ جان و در کنار مردم بود، امروز هم آمادگی خود را برای مقابله با این ویروس اعلام می‌کند.» کرمی، یگان‌های ویژه را نگهبان امنیت مردم و یکی از عوامل ثبات در کشور دانست و گفت:

«یگان‌ویژه با ارتقای آمادگی خود و بهره‌گیری از آخرین تکنولوژی روز و برترین تجهیزات، به دنبال آرامش مردم در سراسر کشور و به صورت 24 ساعته آماده خدمت‌رسانی است که با تدابیر صورت‌گرفته مانند همیشه، ملت ایران از این مشکل هم سربلند خارج خواهد شد.»

نظر شما