شناسهٔ خبر: 38502327 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گزارشی از رای الیوم

تحولات سه گانه ای که چهره نبرد در یمن را تغییر می دهند

تهران – ایرنا –روزنامه فرامنطقه ی «رأی الیوم» چاپ لندن در گزارشی به سه تحول اساسی در صحنه یمن اشاره کرد که اثبات می کند وضعیت میدانی ائتلاف سعودی در آینده بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

صاحب‌خبر -

رای الیوم در افتتاحیه شماره امروز (چهارشنبه) خود افزود: البته تحولات سه گانه یاد شده ممکن است در آینده نزدیک با خود حوادث غیرمنتظره ناخوشایندی برای ائتلاف سعودی به همراه داشته باشد.

بر اساس این گزارش، تحولات سه گانه اساسی یاد شده عبارتند از :

نخست: سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نظامی ائتلاف انصارالله فاش کرد که این جنبش چهار سامانه دفاع هوایی موشکی جدید به دست آورده است. وی تاکید کرد که سال ۲۰۲۰ صد در صد سال دفاع هوایی خواهد بود.

دوم: سرهنگ «ترکی المالکی» سخنگوی رسمی ائتلاف سعودی از ناکام ماندن حمله یمنی ها در باب المندب واقع در جنوب دریای سرخ سخن به میان آورد که طی آن یمنی ها با به حرکت درآوردن یک قایق سریع السیر هدایت شونده از راه دور از بندر « الحدیده» قصد داشتند کشتی های متعلق به ائتلاف را هدف قرار دهند.

سوم : یمنی ها با موشک های بالستیک بالدار و پهپادهای خود تاسیسات نفتی متعلق به شرکت آرامکو در بندر « ینبع » واقع در غرب عربستان در سواحل دریای سرخ در فاصله ۱۴۰۰ کیلومتری صنعا را هدف قرار دادند.

رای الیوم افزود: آیا تحولات یاد شده می تواند ششمین سال جنگ در یمن را به سالی متفاوت در مقایسه با پنج سال گذشته تبدیل کند؟ آیا سامانه های موشک های هوایی یمنی ها می تواند به « یک رویداد غیرمنتظره بزرگ » تحقق ببخشد و نیروی هوایی سعودی را خنثی کند همان گونه که موشک های بالستیک به افسانه « پاتریوت » پایان دادند.

همزمان با نزدیک شدن به پایان یافتن پنجمین سال جنگ و ورود آن به ششمین سال ، شدت درگیری ها میان نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان و نیروهای مردمی و ارتش یمن شدت می گیرد. این امر از روزها و هفته های آینده داغ تر خبر می دهد به ویژه با توجه به اینکه توافقنامه صلح استکهلم فروپاشیده است و « مارتین گریفیث » فرستاده سازمان ملل در ماموریت خود جهت دستیابی به راه حل مسالمت آمیز برای بحران یمن با شکست مواجه شد.

نیروهای یمنی در چهاردهم فوریه گذشته توانستند جنگنده « تورنیدو» سعودی را بر فراز « الجوف» سرنگون کرده و دو خلبان آن و یا دستکم یکی از آنان را به اسارت بگیرند. این امر از دقت سامانه های چهارگانه دفاع هوایی یمنی ها حکایت دارد زیرا تورنیدو از نظر فناوری پیشرفته ترین جنگنده ساخت انگلیس به شمار می رود و سرنگون کردن آن با تجهیزات دفاعی سنتی رایج و مشهور کار سخت و دشواری است.  

بر اساس این گزارش دومین رویداد غیرمنتظره ای که از نظر اهمیت دستکمی از سامانه دفاع هوایی یمنی ها ندارد ، استفاده جنبش انصارالله از قایق های تندرو هوشمند کنترل از راه دور برای حمله به اهداف دشمن در جنوب دریای سرخ است . این امر نشان می دهد که انصارالله هم اکنون از توان حمله به کشتی های ائتلاف سعودی و غرق کردن آنها و بستن گذرگاه دریایی باب المندب در صورت تمایل بدون تحمل تلفات انسانی برخوردار شده است.  

۱۴۸۷

نظر شما