شناسهٔ خبر: 38480030 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گزارش رای الیوم :

سال ششم جنگ یمن با سال‌های دیگر متفاوت است

تهران - ایرنا - پایگاه اطلاع رسانی رای‌ الیوم در مقاله‌ای نوشت: تحولات به وجود آمده در جنگ یمن و دستیابی حوثی‌ها و نیروهای انصار الله به فناوری ساخت موشک‌های پیشرفته‌تر پیش بینی می‌شود سال ششم این جنگ با سال‌های گذشته آن متفاوت باشد.

صاحب‌خبر -

این پایگاه اطلاع رسانی در این مقاله پیش بینی کرد که با نزدیک شدن روزهای پایانی سال پنجم جنگ یمن و با وارد شدن به ششمین سال آن، درگیری‌ها بین نیروهای ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی و جنبش انصار الله و متحدانش در روزها و هفته‌های آینده افزایش یابد و توافق نامه صلح استکهلم و ماموریت " مارتین گریفیتس " نماینده ویژه سازمان ملل برای دستیابی به هرگونه موفقیت با شکست مواجه شود.

به اعتقاد نویسنده، سه اتفاق اساسی در صحنه جنگ یمن بوجود آمده است که با در نظر گرفتن آنها چنانچه اتفاقات غیر منتظره رخ ندهد شرایط میدان برای ائتلاف سعودی بسیار دشوار خواهد شد.

رای الیوم، بهره برداری از سامانه های جدید پدافند هوایی، انجام عملیات‌های دریایی با استفاده از قایق های تندرو و هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی آرامکو در خاک عربستان را از جمله اتفاقاتی دانست که طی یکسال گذشته تاکنون توسط ارتش و کمیته های مردمی یمن رقم خورده است. 

نویسنده مقاله به اظهارات طرفین طی‌روزها و ماه های گذشته اشاره کرد و نوشت:  ائتلاف " انصار الله" از چهار سامانه موشکی دفاع هوایی پرده برداری و اعلام کرد که 2020 سال برتری دفاع هوایی برای این گروه خواهد بود، از سوی دیگر سرتیپ " ترکی مالکی " سخنگوی رسمی ائتلاف سعودی اعلام کرد که چند روز قبل نیروهای ائتلاف یک حمله قریب‌الوقوع در باب المندب در جنوب دریای سرخ که قرار بود توسط یک قایق از راه دور انجام شود را خنثی کرده اند. وی مدعی شد که این قایق قرار ماموریت داشت از بندر الحدیده با موشک کشتی های ائتلاف را هدف قرار دهند. 

موضوع سومی که باید به آن اشاره کرد اینکه موشک‌های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین انصارالله یمن تاسیسات نفتی آرامکو در بندر ینبع واقع در  سواحل دریای سرخ در غرب عربستان را که  1400 کیلومتر از  صنعا فاصله دارد هدف قرار دادند.

رای الیوم اضافه کرد: آنچه که دقت چهار سیستم دفاع هوایی رونمایی شده توسط انصارالله را تایید می‌کند، سقوط هواپیمای جنگنده تورنادو ( Tornado ) عربستان سعودی در تاریخ 14 فوریه در آسمان  هوایی " الجوف " است که مورد اصابت موشک قرار گرفت. این نوع هواپیمای ساخت انگلیس از نظر فناوری پیشرفته است و سرنگونی آن با سلاح های مبتدی کار ساده‌ای نیست.

در ادامه این مطلب آمده است: شاید دومین چیزی که نگرانی فرماندهان ارتش سعودی را برانگیخته است و نباید آن را کم اهمیت دانست، استفاده انصار الله از قایق‌های تندرو قابل حمل موشک برای حمله به اهداف در جنوب دریای سرخ باشد به این معنی که حوثی‌ها می‌توانند کشتی‌های ائتلاف را تهدید کنند و اگر بخواهند بدون اینکه یک سرباز خود را از دست بدهند، باب‌ المندب را بر روی کشتی‌های ائتلاف بندند.

این پایگاه اطلاع رسانی به آغاز جنگ یمن از سوی متجاوزان سعودی و همپیمانان آنها اشاره کرد و افزود: ائتلاف به رهبری عربستان که جنگ " توفان قاطع " را در مارس 2015 با مشارکت هواپیماهای پیشرفته از 10 کشور از جمله امارات و قطر برای بازگرداندن رئیس جمهور فراری یمن راه انداخت گمان می‌کرد حوثی‌ها از لحاظ امکانات نظامی ضعیف هستند و می‌تواند جنگ را به نفع خود طی چند هفته به پایان برساند اما پایداری ارتش یمن و نیروهای مردمی تحت حمایت انصارالله و پیشرفت‌هایی که آنها طی پنج سال گذشته کرده‌اند معادلات را به نفع ایشان تغییر داد. 

 رای الیوم اضافه کرد: افزون بر تحولاتی که در میدان جنگ رقم زده‌اند آنها ( ارتش و کمیته های مردمی یمن ) توانسته‌اند به وسیله موشک و هواپیماهای بدون سرنشین اهداف استراتژیک عربستان سعودی از جمله تاسیسات نفتی آرامکو در بقیق و خُرَیس که مرکز عصبی صنعت نفت عربستان محسوب می‌شوند را در عمق خاک این کشور هدف قرار دهند و تولیدات این مراکز را برای چند هفته مختل کنند. 

داشتن سیستم‌های پدافند هوایی که انصار الله بر کارایی و دقت آنها تاکید دارد، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را قادر می‌کند تا عملکرد هواپیماهای آمریکایی عربستان از جمله "F-16" در آسمان یمن را خنثی کنند و این به معنای پایان برتری جنگ هوایی عربستان است.

 نویسنده مقاله به هزینه‌های نظامی هنگفت عربستان سعودی طی چند سال گذشته اشاره کرد و نوشت: مقامات سعودی در چند سال گذشته بیش از 200 میلیارد دلار برای خرید هواپیماها و تجهیزات بسیار پیشرفته نظامی از آمریکا، انگلیس و فرانسه هزینه کرده‌اند  اما تجربیات جنگ پنج ساله یمن عملکرد ضعیف آنها را نشان می دهد زیرا ارتش و کمیته های مردمی یمن که ضعیف پنداشته می‌شدند توانسته‌اند با توسعه موشک‌های بالستیک فرودگاه‌های ریاض، جده، طائف، خمیس مشیط، جیزان، نجران و ابها را هدف قرار دهند و ناوبری این فرودگاه‌ها را مختل کنند و اسطوره بودن موشک‌های گرانقیمت "پاتریوت" آمریکایی را از میان ببرند.

وی در عین حال به خارج شدن نیروهای امارات از جنگ یمن هم اشاره کرد و افزود: دولت امارات عربی متحده که در این جنگ متحمل خسارت‌های انسانی و مالی شد چند هفته قبل بازگشت همه نیروهای خود از جنگ یمن را جشن گرفت تا از خسارت‌های نظامی و اقتصادی بیشتر جلوگیری کند. 

رای الیوم با اشاره به اینکه ممکن است تصمیم امارات برای خروج از یمن بدون مشورت با عربستان سعودی انجام نشده باشد، اضافه کرد: این احتمال را رد نمی‌کنیم که نیروهای عربستان سعودی نیز در ماه‌های آینده از پرونده و فرمول مناسبی که برای صلح ارائه می‌شود پیروی نکنند و از درخت این جنگ پر از خار که پنج سال پیش با تمام و کمال از آن بالا رفتند، پایین نیایند.

نظر شما