شناسهٔ خبر: 38351797 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پزشک ایرانی و یک عمل جراحی ویژه در انگلیس

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از لندن، پرفسور کیومرث اشکان پزشک ایرانی هنگام عمل جراحی مغز یک زن ۵۳ ساله در لندن، شرایطی فراهم کرد تا به پیشنهاد بیمار او بتواند در حین عمل جراحی ویولن بنوازد تا معلوم شود مهارت‌های دستش آسیب نمی‌بیند.
داگمار ترنر از حدود هفت سال پیش از تومور مغزی رنج می‌برد و دکتر اشکان برای رهایی این بیمار تصمیم گرفت تومور را از سر وی خارج کند. این تومور در بخش راست مغز و نزدیک ناحیه مربوط به کنترل حرکات دست چپ وی قرار داشت.
این جراح ایرانی در تشریح عمل جراحی به رسانه‌ها گفت: ابتدا و در شرایطی ویژه بیمار بی هوش شد تا عمل باز شدن جمجمه او انجام شود و پس از این مرحله و در اواسط جراحی بیمار به گونه‌ای به هوش آورده شد تا بتواند نوازندگی کند تا همزمان با عمل جراحی حرکات دست بیمار معلوم و اطمینان حاصل شود آسیبی به بخش کنترل دستش نمی‌رسد.
پس از این عمل رسانه‌ها با بیمار در حالی که ویولن می‌نواخت مصاحبه کردند و او نشان داد که مهارتهایش را در پی این عمل حساس از دست نداده است.
حساسیت و خطر پذیری بالای این عمل به گفته جراحان، موجب شده بود نوعی نگرانی در بیمار از بیم از دست دادن توانایی دست چپش ایجاد شود.
دکتر کیومرث اشکان پس از این جراحی در مصاحبه با رسانه‌ها گفت: بیش از نود درصد تومور از سر فرد بیمار خارج شده است بدون اینکه به مغز او آسیبی برسد و عملکرد دست او نیز که نگرانش بود به طور کامل حفظ شده است.

نظر شما