شناسهٔ خبر: 38349889 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش مکتوب؛

هر روز 50 نفر جان می دهند

آمارها بیانگر آنست که به طور میانگین همه ساله در هر روز از تعطیلات نوروز حدود 50 نفر بر اثر تصادفات در جاده های کشور جان خود را از دست می دهند که شادی خانواده ها به عزا مبدل می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی؛

صبح جمعه دوّم فروردین سال هر روز 50 نفر جان می دهند1398

مسیر اتوبان  باغچه _ مشهد  (45کیلومتری مشهد)

عقربه های ساعت، حدود ساعت ده و نیم صبح را نشان می دهد.

هوا سرد و بارانی و مه غلیظی سر تا سر بزرگراه را پوشانده است.

خانواده آقای احمدی هم پس از 3 روز طی مسیر از ارومیه کم کم به مشهد نزدیک و نزدیک تر می شوند.

آنها در ماشین لحظه های شیرین و به یاد ماندنی سفر خود به شهرهای تهران و قم را مجدد باهم مرور و برای ادامه مسیر برنامه ریزی می کنند.

آقای احمدی می گوید: ان شاء الله پس از مشهد از جاده شمال به جنگل گلستان، تله کابین رامسر و بعد هم به سرعین می رویم.

صدای قهقهه، شوخی و خنده های دختر و پسر و همسر آقای احمدی فضای خودرو را پر کرده است.

همه چیز حکایت از صبحی آرام همچون روزهای قبل سفر داشت؛

که ناگهان! ... 

صداهای پی در پی مهیبی سکوت جاده و آرامش خانواده آقای احمدی را به هم می ریزد!هر روز 50 نفر جان می دهند

آقای احمدی پدال ترمز را می فشارد اما خودرو متوقف نمی شود و پس از طی چند متری به ماشین جلویی که توقف کرده به شدت برخورد می کند!

هنوز خانواده آقای احمدی در شوک این اتفاق هستند که ناگهان چند ماشین دیگر هم از عقب و طرفین با خودروی آنها به شدت برخورد می کنند!

مابقی خودروهای سواری هم هر کدام برای نجات جانشان، خود را شتابان به شانه خاکی می کشند.

با متوقف شدن خودروها پس از تصادف زنجیره ای سیل مردم از همه جا به صحنه حادثه سرازیر شد.

مردم در حالیکه متحیّر و نگران از داخل خودروها و برخی نیز از محلی ها از خانه و مغازه های نزدیک جاده بیرون آمده بودند هنوز به درستی نمی دانستند که چه اتفاقی افتاده است!هر روز 50 نفر جان می دهند

کمی جلوتر، بوی دود و آتش و صدایِ ناله کودکان و ضجه بلندِ زنان و فریادهای مردانی که مُدام کمک می خواستند فَضای اتوبان را پُر کرده بود.

دقایقی بعد از دور دست صدایِ آژیرهای ممتد به گوش می رسید که هر لحظه به محلِ حادثه نزدیک و نزدیک تر می شد.

لحظاتی بعد؛ ... صفِ طولانی ماشین های آتش نشانی، آمبولانس و پلیس برای امداد رسانی به حادثه دیدگان ایجاد شد.

با باز شدن پای نیروهای امداد و نجات به صحنه، جمعیت تماشاگران کنار رفته و متفرق شدند.

آتش‌نشانان بلافاصله واردعمل شدند و به سمت خودروهای آسیب‌دیده رفتند.

زمان و لحظات طلائی برای مصدومان این تصادف مرگبار به‌ سرعت و برای امدادگران به کندی می‌گذشت.

مأموران با استفاده از تجهیزات خود حادثه‌دیدگان را رها سازی کردند اما آنچه از بدن‌های خونین می‌شد فهمید این بود که تعدادی از آنها بی هوش شده بودند و شاید هم متاسفانه حیات نداشتند.هر روز 50 نفر جان می دهند

عملیات رها سازی سرنشینان محبوس در خودروهای مچاله شده با تلاش نیروهای آتش نشانی بادقت کامل انجام شد.

گرچه خودروی آقای احمدی خسارت دیده بود اما  به او و خانواده اش آسیبی وارد نشده است.

او به طرف یکی از آتش‌نشانان که به صحنه آمده بود می رود تا علت تصادف زنجیره ای را جویا شود.

آتش نشان به آقای احمدی می گوید: به‌علت مه‌آلوده بودن و لغزندگی جاده، ابتدا دو خودروی پراید، بعد یک اتوبوس مسافری و به‌دنبال اون هم چندین دستگاه خودروی سواری دیگه به شدت با هم برخورد می کنن!هر روز 50 نفر جان می دهند

او ادامه می دهد: همچنین در پایان چند تا از این خودروها به علت عدم کنترل در وسیله نقلیه خود وارد کانکس عوارضی اتوبان باغچه می شوند و متاسفانه با یک سرباز نیروی انتظامی برخورد می کنند.

آتش نشان می گوید: البته کارشناسان همچنان در حال بررسی علت این حادثه دلخراش تا روشن شدن وضعیت این سانحه‌ هستند.

در همین حین بود که یکی از نیروهای جمعیت هلال احمر که از نزدیک شاهد گفتگوی ما بود جلو آمد و گفت:  متاسفانه بیشتر اوقات به ویژه روزهای نخست فروردین هرسال در همینجا (عوارضی بزرگراه باغچه - مشهد) همه ساله ابر و باد و مه و باران کار دست مسافران نوروزی مشهد می دهند!

او که خود را محمودی معرفی کرد ادامه داد: مثلا چهارم فرودین سال 96 حدود ساعت 12 و نیم ظهر بود که بدتر از حادثه امروز اتفاق افتاد.هر روز 50 نفر جان می دهند

امدادگر افزود: متاسفانه در این تصادف زنجیره‌ای ده ها خودروی سواری به شدت باهم تصادف کردند که منجر به فوت یک کودک و مصدوم شدن بیشتر از 60 نفر شد.

و اینچنین بود نتیجه تصادف زنجیره‌ای  دوم فروردین 98 در عوارضی اتوبان مشهد باغچه:

کشته و مصدوم شامل: در دم فوت شدنِ یک مرد و مصدوم شدنِ حداقل 13 زن و مرد و کودک و نوجوان و نیز  وارد شدن میلیون ها تومان خسارت به خودروهای مسافران و عوارضی اتوبان.

 

                                                                  "مردم گلایمندند"

به بهانه وقوع این حوادث به شهر مُلک آباد و محل عوارضی باغچه می روم و با مردم درباره موضوعِ تردد خودروهای سنگین و تصادفات به ویژه در ایام نوروز در این مکان همکلام می شوم.هر روز 50 نفر جان می دهند

بیشتر آنها از تردد خودروها سنگین در محل زندگیشان و وقوع تصادفات مرگبار در این منطقه گلایمندند.

يک شهروند مشهدی ساکن مُلک آباد: تصوّرِ رفت و آمد تریلی، کامیون و جرثقیل ها آنهم با سرعتِ زیاد از کنارِ خودروهای سبک در طول شبانه روز از این عوارضی و از کنار این شهر خیلی ترسناک و دلهره آور است.

او که خودش را حمید رسولی زاده معرفی می کند ادامه می دهد: نمی توانم بپذیرم که همه ساله در ایام نوروز هنگامی که هوا بارانی و همراه با مه غلیظ است باید شاهد وقوع تصادفات و حوادث تلخی در این مکان باشیم.

یک شهروند دیگر مشهدی نیز می گوید: برخی رانندگان این خودروها چون مسافت های طولانی را یکسره طی می کنند خواب آلودند و چرت می زنن.

آقای علیزاده می افزاید: آنها در لحظه مواجهه ناگهانی با عابر پیاده و یا ماشین سواری که سد راهشان شده، به علت سنگین بودن بار، قادر به کنترل نبوده و حادثه آفرین می شوند.هر روز 50 نفر جان می دهند

کاسب منطقه مُلک آباد: رانندگان کامیون ها و خودروهای سنگین افراد شریف و زحمت کشی هستند که به سختی در سرما و گرما خطر همه جاده ها را به جان می خرند تا نان حلال سر سفره خانواده شان ببرند.

آقای محمدی می افزاید: آنها باید به محض احساس خستگی خودروی خود را کناری بزنند و استراحت کنند تا شاهد حوادث تلخ اینچنینی نباشیم.

 

 

 "جاده های سرخ، لحظه های مرگ"

تصادفات جاده‌ای سومین عامل مرگ و میر در ایران است.

روزانه بین ۴۵ تا ۵۵ نفر در تصادفات جاده ای کشور کشته و حدود هزار نفر نیز مجروح می شوند که از این تعداد ۱۰ درصد آنها ویلچری می شوند.

۱۰ تا ۱۲ درصد کشته های تصادف ها  را کودکان تشکیل می دهند، که حدود ۵۱ درصد کشته های ناشی از تصادفات در سرصحنه، هفت درصد در مسیر و مابقی در بیمارستان ها فوت می کنند.

سالانه هفت درصد تولید ناخالص ملی در تصادفات از بین می رود که حدود ۷۰ درصد تصادف جاده‌ای به دلیل خطاهای انسانی است.

نخستین عامل تصادفات در کشور به دلیل عدم توجه به جلو به هنگام رانندگی و ۱۰ درصد نیز به دلیل تغییر مسیر است.

 ۸۰ درصد تصادفات به علت چهار عامل سرعت و سبقت غیرمجاز، خستگی، خواب آلودگی و عدم توجه به جلو در رانندگی است.

بی شک  جاده ها  اگر جان داشتند از حوادثی كه هر روز شاهد آن ها هستند، حكایت ها می گفتند.

در حالی شاهد این تعداد كشته به صورت روزانه آن هم به علت تصادفات جاده ای در كشور هستیم كه 94 درصد از حمل و نقل كشور به صورت زمینی و جاده ای انجام می شود.هر روز 50 نفر جان می دهند

هر چند میزان جانباختگان جاده ای نسبت به سال های گذشته به رغم افزایش خودرو كاهش یافته است اما همچنان خودرو و جاده در ایران قربانی می گیرد.

در سال 84 سالانه 27 هزار نفر درجاده های كشور بر اثر حوادث رانندگی كشته می شدند.

این رقم پارسال به حدود 16 هزار نفر رسید این در حالیست كه در سال 84، فقط 7 میلیون و نیم خودرو در كشور تردد می كرد و امروز این آمار بیش از سه برابر افزایش یافته است.

بر اساس آمار سازمان پزشكی قانونی در ایام نوروز 10سال گذشته متاسفانه 11هزار و 870 نفر از هموطنانمان در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند.

در این سال‌ها  آمار تلفات تصادفات نوروز هر سال با سیر نزولی نسبت به سال قبل از آن مواجه بوده است.

در 10سال گذشته بیشترین آمار تلفات حوادث رانندگی در ایام نوروز مربوط به سال 1387 با هزار و 535 كشته و كمترین آن مربوط به سال 1396 با 874 كشته است.هر روز 50 نفر جان می دهند

نوروز سال 1396، (25 اسفند 95 تا 15 فروردین 96) 874 نفر یعنی به طور متوسط روزانه 41.6 نفر در حوادث رانندگی كشته شدند.

این تعداد نسبت به متوسط روزانه ایام مشابه در سال گذشته كه آمار تلفات 48.2 نفر بود، 13.7درصد كاهش یافته است.

 

 

"خراسان رضوی در صدر آمار تلفات"

با مدیر کل پزشکی قانونی خراسان رضوی درباره آمار تلفات تعطیلات نوروز گفتگو می کنیم: دکتر سید آریا حجازی می گوید:

استان خراسان رضوی با 72 کشته و صدها مصدوم دارای بیشترین آمار تلفات تصادفات در ایام تعطیلات نوروز امسال در کشور بوده است.

وی ادامه می دهد: استانهای سیستان و بلوچستان و کرمان پس از استان خراسان رضوی بیشترین آمار کشته و مصدوم را در تعطیلات نوروز سال 98 داشتند.

مدیر کل پزشکی قانونی استان خراسان رضوی می گوید: در ایام نوروز امسال (25 اسفند97 تا 15 فروردین98)، 915 نفر، در حوادث رانندگی کشته شدند که این تعداد نسبت به ایام مشابه پارسال که هزار و 109 نفر بود  17.5 درصد کاهش یافته است.هر روز 50 نفر جان می دهند

دکتر حجازی می افزاید: بیشترین درگذشتگان حوادث رانندگی در روزهای 26 اسفند و سوم فروردین بوده اند.

او ادامه می دهد: بر اساس این گزارش بیشترین فوتی های حوادث رانندگی در روزهای 26 اسفند (64 نفر)، سوم فروردین(63 نفر) و 29 اسفند(62 نفر) و کمترین فوتی ها در روزهای ششم فروردین(22 نفر) و نهم فروردین(29 نفر) رخ داده است..

مدیر کل پزشکی قانونی خراسان رضوی می گوید: تلفات در نیمه دوم تعطیلات نوروزی سال 98 نسبت به نیمه اول آن کاهش نشان می دهد.

دکتر حجازی ادامه می دهد: تلفات حوادث رانندگی در نیمه اول ایام نوروز (25 اسفند تا 5 فروردین ) 529 نفر بوده که در نیمه دوم این ایام (6 فروردین تا 15 فروردین) با کاهش 27 درصدی مواجه شده و به 386 نفر رسیده است.

هر روز 50 نفر جان می دهند

وی می افزاید: این بررسی نشان می دهد در نوروز سال 1398، 69.9 درصد از کشته­ های ناشی ازحوادث رانندگی مرد و 30.1 درصد زن بوده اند.

حجازی می گوید: حوادث ترافیکی چهارمین علت مرگ و میر در ایران است.

در آستانه مسافرت های نوروزی با معاون اداره کل پزشکی قانونی خراسان رضوی با موضوع بررسی علل تصادفات جاده ای گفتگو کردیم.

دکتر حمید عطاران گفت: طبق آمار پارسال بیش از هزار و 100 نفر بر اثر سوانح رانندگی در استان خراسان رضوی جان خود را از دست دادند.

او افزود: از این تعداد حدود دو سوم مربوط به حوادث رانندگی برون شهری است.

معاون پزشکی قانونی استان با اشاره به نقش مهم رعایت قوانین و مقررات رانندگی در پیشگیری از حوادث و سوانح ترافیکی گفت: طبق آمار بیش از 55 درصد از کشته شدگان سوانح جاده ای در مشهد مربوط به رانندگان و 45 درصد مربوط به سرنشینان است.

دکتر عطاران افزود: بیش از 40 درصد آنان در اثر ضربه سر دچار مرگ شده اند که می توان عامل اصلی این رخداد را عدم استفاده از کمربند ایمنی دانست.

او ادامه داد: چنانچه ناحیه سر و گردن سرنشینان خودرو به درستی محافظت شود میتوانیم شاهد کاهش مرگ میرهای اینچنینی باشیم که مؤثرترین راه بستن کمربند است.

معاون مدیرکل پزشکی قانونی استان همچنین گفت: فضای خودرو در هنگام واژگونی می تواند به حفظ افراد کمک کند که چنانچه کمربند توسط سرنشینان استفاده نشود امکان پرت شدن به بیرون زیاد است.

عطاران افزود: طبق آمار از هر 4 نفری که به بیرون پرت شده اند 3 نفر فوت می شوند.

 وی ادامه داد: بی شک بستن کمربند به ویژه برای سرنشینان عقب و به صورت خاص برای کودکان و اطفال که دارای جثه و اندام کوچک و ضعیفی هستند و هنگام سانحه امکان پرت شدنشان به بیرون زیاد است ، توصیه اکید میشود.

موضوعی دیگر که دکتر عطاران به آن پرداخت بحث نگهداری اطفال در آغوش مادران و در صندلی جلوی خودرو بود که از این کار به عنوان سپر بلای مادر توسط کودک یاد کرد و این کار را یک اشتباه و خطای بزرگ عنوان کرد.

 

"مسافرت های بی مورد انجام نشود"

یکی از مراجع تقلید گفت: این برای ما بد است که عید ملی خود را با عزا سپری کنیم و در پایان تعطیلات هم این همه کشته و زخمی داشته باشیم.

آیت الله سبحانی با اشاره به قرار گرفتن در آستانه تعطیلات نوروزی افزود: این عید یک عید ملی به شمار می رود و باید از این فرصت استفاده کرده و دید و بازدید کنیم.

وی گفت: باید در این ایام صله رحم کرد و به فقرا کمک کنیم و مهمترین امر این است که به درد یکدیگر برسیم تا همگان عید داشته باشند.

این مرجع تقلید با اشاره به تبلیغات صورت گرفته برای سفر نورزی گفت: متاسفانه به گونه ای این تبلیغات صورت می گیرد که نتیجه آن این می شود که نه راه ها کشش این همه ماشین را دارد و نه ماشین ها در حد و اندازه استاندارد کافی هستند.

آیت الله سبحانی افزود: در کنار آن برخی راننده ها نیز هستند که خبره نبوده که نتیجه همه اینها آمار نگران کننده پلیس از کشته شدن مردم را می دهد.

وی گفت: باید به گونه ای تبلیغ شود که مردم در شهر و روستای خود مانده و صله رحم کنند کسانی هم که مسافرت برای آنها ضرورت دارد به سفر بروند اما زمانی که ضرورتی برای سفر نیست؛ چرا مدام تبلیغ بر سفر می کنید.

این مرجع تقلید افزود: باید رسانه برنامه های خود را تغییر دهد و مردم را به ماندن در خانه و شهرها و انجام صله رحم دعوت کند.

 

 "مواظب خودتان و دیگران باشید"

عید نوروز که می رسد، در کنار تمام شادی ها و شادکامی ها ، "فصل خون" نیز در جاده ها رقم می خورد.

در تصادفات رانندگی جاده، راننده و خودرو ۳ ضلع مثلث تصادف هستند .

طبق آمار بیش از 6 درصد کل تصادفات رانندگی در سال ، فقط در ایام نوروز رخ می دهد.هر روز 50 نفر جان می دهند

خیلی از کسانی که در تصادفات نوروزی جان خود را از دست داده اند و اینک در آستانه نوروز در گورستان آرمیده و به قول پروین اعتصامی "سائل فاتحه و یاسین" اند وقتی خبرهای مربوط به تصادفات را می خواندند یا تصاویرش را می دیدند، هرگز گمان نمی کردند که روزی خودشان هم در سانحه رانندگی وحشتناکی کشته شوند و تبدیل به یکی از اعداد در آمارهای تصادفات شوند.

دیدن عکس های حوادث رانندگی که رنج و مرگ مردمان را به تصویر می کشد، به ویژه در ایام منتهی به جشن نوروز، هرگز خوشایند نیست.

اما اگر این تصاویر تصادفات دلخراش نوروز سال98 تلنگری باشد بر فرد فرد ما که بیشتر احتیاط کنیم و باعث شود که دچار سانحه نشویم، حتماً مفید است.

 آن 50 نفری که قرار است خدای نا کرده در هر روز از تعطیلات عید باستانی سال 99 جان خود را در تصادفات جاده ای از دست بدهند هنوز زنده اند، نفس می کشند، بدنشان گرم است و مثل همه ما امید به زندگی و آینده ای بهتر دارند.

اگر هر کدام از ما نکات ایمنی را که بایددر سفرها رعایت کنیم به خوبی به خاطر بسپاریم و به دیگران نیز توصیه به رعایت آن داشته باشیم حتما از آمار تلفات آن 50 نفر در هر روز از تعطیلات نوروز کاسته ایم.

پس چه خوب است که در رانندگی ها اصلا عجله نکنیم؛ چرا که به قول قدیمی ها عجله کار شیطان است.

هر روز 50 نفر جان می دهند

اگر ماشین تان از نظر ایمنی ضعیف است، بیشتر دقت کنید تا قربانی نشوید.

اگر بدنه خودروی قوی دارید، باز هم بیشتر مراقب باشید تا خدای ناکرده کسی را نکشید. مواظب خودتان و دیگران باشید.

یکی از کارشناسان پلیس راه گفت: یادتان باشد که وقتی سرعت خودرویی به بیش از 80 کیلومتر در ساعت رسید، هر تصادفی می تواند خطرناک باشد.

محمدی ادامه داد: هیچگاه به آهن و لاستیک اطمینان نکنید.

وی افزود: خودروهای جدید به لحاظ خوش ساخت بودنشان، صدا و لرزش کمتری را به درون اتاق منتقل می کنند و همین، باعث می شود راننده و سرنشینان خودرو ، سرعت برق آسای خودرو را احساس نکنند مگر در لحظه ای که خدای ناکرده، تصادفی رخ بدهد.

این کارشناس پلیس راه گفت: فریب سکوت و آرامش درون خودرو را نخورید؛ کافیست کنار جاده بایستید و ببینید خودروها با چه سرعت وحشتناکی از کنارتان می گذرند.

او توصیه کرد: دوست داریم بعد از عید نیز با سلامتی کامل در کنار هم باشیم بی آن که عزیزی از بین ما رفته باشد. 

                          

                                                         "سریال دنباله دار تصادفات نوروزی"

متاسفانه سالانه صدها نفر بر اثر تصادف در خراسان رضوی جان خود را از دست می دهند که آمار تصادفاتی که یک سر آن خودروهای سنگینند قابل توجه است.

امروز سناریوی تصادفات در ایام تعطیلات نوروز در جاده های استان خراسان رضوی  "سریالِ داستانیِ دنباله دار و تمام ناشدنی" است.

به ویژه در شهری مانند مشهد که وضعیت ترافیک در مبادی ورودی و خروجی آن در برخی از اوقات واقعاً وحشتناک می شود!

به نظر می رسد شاید بتوان با اجرای  مدیریت صحیح از افزایش آمار تصادفات جاده ای در ایام تعطیلات نوروز در استان کاست.

گرچه تا کنون تلاش های بسیاری برای پیشگیری از وقوح حوادث جاده ای انجام  شده اما شاید آنچنان که باید کافی نبوده است.

بی شک باید به این نکته نیز ایمان داشت که انجام این طرح ها همواره نیازمند "عزمی جهادی"بوده ست و بس.

عزمی همچون اتحاد و همدلی مردم و مسئولان برای حل مشکلات کشور در دوران هشت سال دفاع مقدس.هر روز 50 نفر جان می دهند

 

 

نظر شما