شناسهٔ خبر: 38305422 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با دانشجو مطرح شد؛

خوش‌چشم: اینستکس حتی یک درصد تعهدات غرب را پوشش نمی‌داد / اروپا دنبال مقصر تراشی برای پایان برجام است

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: اروپا به دنبال مقصر تراشی است تا بتواند بار شکست برجام را به دوش ایران بیندازد. این در حالی است که ایران به هیچ عنوان عامل شکست برجام نبوده است و همه تعهدات خود را عملیاتی کرد.

صاحب‌خبر -

سید مصطفی خوش چشم کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص دیدار ظریف و لودریان وزیر خارجه فرانسه در حاشیه اجلاسیه مونیخ و اظهارات لودریان پس از این دیدار، مبنی بر اینکه نگران نقض برجام توسط ایران است گفت: مشخص است که اروپا به دنبال حفظ برجام، حداقل به شکل قانونی نیست.

وی با تاکید براینکه اروپایی‌ها به دنبال انجام تعهدات برجامی خود نیستند و فقط می‌خواهند ایران به شکل تمام عیار متعهد به برجام باشد، گفت: اروپایی‌ها خواهان آن هستند که ایران به صورت یک طرفه در توافق نامه برجام باقی بماند و با روند کنونی کاهش تعهدات برجامی اروپا به خوبی می‌داند که اگر اقدامی در جهت حفظ برجام انجام ندهد ایران به زودی و به طور کامل پرونده برجام را مختومه اعلام خواهد کرد.

سید مصطفی خوش چشم تصریح کرد: از این منظر اروپا الان به دنبال مقصر تراشی است تا بتواند بار شکست برجام را به دوش ایران بیندازد. این در حالیست که ایران به هیچ عنوان عامل شکست برجام نبوده است، جمهوری اسلامی به مدت طولانی همه تعهدات خود را در حوزه برجام عملیاتی کرد و هنوز هم بحث نظارت‌ها را بدون اینکه طرف مقابل به هیچ یک از تعهدات خود پایبند باشد انجام می‌دهد.

وی افزود: جمهوری اسلامی در حال انجام تعهدات در حوزه نظارت و بازرسی هاست و لذا به نظر می‌رسد اروپا همان خط سابق را دنبال می‌کند و انتظار دارد بدون عمل به تعهدات خود ایران به صورت یک طرفه متعهد به برجام بماند که پر واضح است ایران چنین مسیری را نخواهد رفت.

خوش چشم تصریح کرد: براساس این سناریو، اروپا به دنبال آن است که زمینه‌ای را مهیا کند تا زمانی که ایران به پایان برجام رسید تقصیر شکست آن  خواه ناخواه به گردن ایران بیفتد، البته این خلاف واقع است و بعید به نظر می‌رسد که اروپا بتواند دنیا را در این زمینه مجاب کند.

این کارشناس مسائل بین الملل در خصوص پیش بینی خود از به نتیجه رسیدن کانال مالی موسوم به اینستکس که بنا بود از طرف اروپایی‌ها راه اندازی شود نیز گفت: اینستکس حتی یک درصد تعهدات برجامی اروپا و غرب را پوشش نمی‌داد گذشته از این مدت هاست که در مورد این کانال مالی خبری شنیده نمی‌شود و از زمان طرح آن هیچ حرکت روبه جلویی در خصوص آن به چشم نمی‌خورد.

وی ادامه داد: همین بی خبری حکایت از آن دارد که این راهکار به صورت واقعی روی زمین دنبال نمی‌شود و کانال مالی که مکرون می‌خواست آن را با مشارکت اینستکس راه اندازی کند نیز در شهریور ماه با مخالفت آمریکا روبه رو شد و در نتیجه آن نیز شکست خورد.

خوش چشم در پایان با تاکید براینکه این روند حکایت از آن دارد که هیچ احتمال عملی برای اینکه اینستکس یا سایر راههایی که فرانسه به دنبال آن بود به نتیجه برسد گفت: احتمالا اتحادیه اروپا روی زمین به دنبال انجام هیچ بخشی از تعهدات خود در قبال جمهوری اسلامی نمی‌باشد.

نظر شما