شناسهٔ خبر: 40214298 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با دانشجو مطرح شد؛

خوش چشم: هرگونه تعدی به کشتی‌های ایران با واکنش جدی مواجه می‌شود / عدم پاسخ به آمریکا، گستاخشان می‌کند

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: هرگونه تعدی آمریکا نسبت به کشتی‌های ایرانی باید با پاسخ جدی مواجه شود، ضرورت این پاسخ قاطع آنجاست که آمریکایی‌ها اگر جواب متناسب نگیرند گستاخی خود را نه تنها ادامه می‌دهند بلکه تشدید خواهند کرد .

صاحب‌خبر -

سیدمصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، درباره تهدید مقامات دولت آمریکا به ایجاد مزاحمت برای تانکر‌های حامل سوخت ایران به ونزوئلا گفت: اساسا تمام کشور‌های مستقل دنیا از حق تجارت و کشتیرانی در آب‌های آزاد برخوردارند و هیچ کشور دیگری نمی‌تواند مانع تجارت آزاد سایر کشور‌ها شود.

وی ادامه داد: به ویژه اینکه ادعای آمریکایی‌ها در مورد تحریم ایران ادعایی غیرقانونی است چرا که تحریم‌های آمریکا خارج از منشور سازمان ملل و به صورت یک جانبه در حال اعمال است و تاییدیه نهاد‌های بین المللی از جمله شورای امنیت و سایر کشور‌ها را ندارد.

خوش چشم افزود: براساس این روند خود تحریم‌های آمریکا اقدامی غیرقانونی به لحاظ حقوق بین الملل و قابل تنبیه است این در حالی است که اگر کشور دیگری دست به این اقدام زده بود قطعا از طرف شورای امنیت سازمان ملل تنبیه می‌شد، اما به دلیل هژمونی آمریکا بر سازمان‌های بین المللی از جمله سازمان ملل و قدرت سیاسی اقتصادی آمریکا نه تنها تنبیهی برای این کشور وجود ندارد بلکه با سکوت نهاد‌های بین المللی نیز مواجه می‌شود.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه آمریکایی‌ها به صورت روزمره در حال نقض قوانین بین المللی هستند و هیچ تنبیهی از طرف نهاد‌های ذیربط دریافت نمی‌کنند، گفت: همین موضوع باعث می شود که انها به یاغی گری خود ادامه می‌دهند.

وی تصریح کرد: دو کشور تحریمی از طرف آمریکا یعنی ایران و ونزوئلا در حال تبادل کالا هستند و این می‌تواند راهگشای بسیاری از کشور‌های دیگر باشد که توسط آمریکا تحریم شدند و در حقیقت عرف و الگوی جدیدی برای این قبیل کشور‌ها به منظور تجارت و بی اثر کردن فشار‌های آمریکا ایجاد کند. براین اساس آمریکایی‌ها با اطلاع از این موضوع خواستار آن هستند که قدرت و قوانین یک جانبه آن‌ها به لحاظ قوانین بین المللی بی اعتبار نشود و بتواند فشار‌های خود بر سایر کشور‌ها را حفظ کند لذا دست به اقدامات غیرقانونی می‌زند.

خوش چشم با تاکید بر اینکه قطعا هرگونه تعدی آمریکا نسبت به کشتی‌های ایرانی باید با پاسخ جدی مواجه شود، یادآور شد: ضرورت این پاسخ قاطع آنجاست که آمریکایی‌ها هم در این مقوله و هم در موارد متعدد دیگر که در ماه‌ها و سال‌های اخیر شاهد آن بودیم اگر جواب متناسب نگیرند گستاخی خود را نه تنها ادامه می‌دهند بلکه آن را تشدید خواهند کرد و لذا نظام، ارتش، نیرو‌های مسلح و سپاه پاسداران موظف به دفاع از منافع ملی و تجارت آزاد کشور هستند.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه گریزی به نامه روز گذشته ظریف به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل زد و گفت: همانطور که وزیر امور خارجه و دیگر مقامات کشور تاکید کردند اگر مزاحمتی برای کشتی‌های ایرانی ایجاد شود عمل مقابله به مثل با مزاحمین صورت خواهد گرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته مقابله با مزاحمت احتمالی آمریکایی‌ها کار سختی نخواهد بود، چون آمریکایی‌ها کشتی‌های بازرگانی بسیاری در اقیانوس هند، خلیج فارس، دریای عمان و آبراه‌های نزدیک به ایران دارند و اقدام متقابل جمهوری اسلامی بسیار محکم و قابل تحقق است.
 

نظر شما