شناسهٔ خبر: 38280159 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

موبایل و تبلت

وضعیت گارانتی دارندگان گوشی سامسونگ و ال‌جی بعد از قطع همکاری با ایران

در پی انتشار خبرهای مربوط به تغییر تابلوی شرکتهای سامسونگ و ال جی در ایران، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی خاطرنشان کرد که این مسأله مربوط به لوازم خانگی است و در ارائه خدمات و گارانتی گوشی های موبایل تغییری ایجاد نخواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در روزهای گذشته تغییر تابلوهای سامسونگ و ال جی از سطح شهر و فروشگاه ها خبر ساز شد و در پی آن رییس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران اعلام کرد که این برندها با نام های سام و جی پلاس جایگزین می شود. علت این تغییر نیز از طرف رییس هیئت مدیره اتحاديه صنف فروشندگان لوازم خانگی ، حضور ناو کره ای در خلیج فارس و افزایش قاچاق عنوان شده است.در این میان هم مقامات صنفی و هم شرکت سامسونگ در مورد عرضه خدمات پس از فروش و گارانتی به خریداران قبلی خود اطمینان خاطر دادند.

اما برای بعضی از مخاطبان درباره احتمال تغییر در بخش خدمات مربوط به گوشی های همراه این برندها ایجاد شده بود که به گفته دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی از حدود دو سال پیش خدمات پس از فروش تلفن های همراه از سوی شرکت های واردکننده ارائه می شود؛ بنابراین تغییری در این زمینه رخ نمی دهد.

امیر اسحاقی در گفت وگویی اظهار کرد :سازمان حمایت ضابطه مشخصی درباره ارائه خدمات بعد از فروش دارد که بر اساس آن شرکتهای واردکننده به دولت تعهد محضری می‌دهند که کلیه موارد مرتبط با خدمات کالایی که می خواهند وارد کنند مربوط به شرکت است.وی با بیان اینکه شرکت های واردکننده طبق تعهدشان مکلف به ارائه خدمات هستند، ذکر کرد:نحوه ارائه خدمات و سرویس به شرکت ها مربوط می شود، اما با توجه به نظارت شدید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مشکلی در این زمینه وجود ندارد.دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی با اشاره به لزوم ارائه گزارش های سالانه به شرکت های بازرسی، تصریح کرد :در حال حاضر سه شرکت بازرسی وضعیت سرویس دهی به مردم را بررسی می کنند و شرکت ها را بر اساس ارائه خدمات رتبه بندی می کنند.

اسحاقی همچنين با اشاره به راه اندازی سامانه جامع گارانتی که اخیرا رونمایی شد، بیان کرد :این سامانه برای همه بخش ها طراحی شده، اما فعلا به صورت پایلوت در بخش تلفن همراه فعالیت می کند که به سامانه همتا نیز وصل شده است.به گفته وی اکنون خریداران میتوانند کد آی ام ای آی محصول خریداری شده را به* ۷۷۷۷# پیامک کنند و اطلاعات مربوط به وضعیت و مدت گارانتی، شرکت واردکننده و شرکت گارانتی را دریافت کنند.

اسحاقی با بیان این که همه فرآیندهای مربوط به خدمات بعد از فروش گوشی های همراه در سامانه جامع گارانتی اتفاق می افتد که تحت نظر سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد، گفت:بنابراین مشکلی در زمینه خدمات بعد از فروش گوشی های سامسونگ و ال جی ندارد و تغییری در این زمینه رخ نمی دهد.به گفته دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، دو سال است که خدمات بعد از فروش تلفن های همراه از سوی شرکتهای واردکننده ارائه می شود و تقریبا نمایندگی شرکت های کره ای در بخش موبایل فعالیتی در این زمینه ندارد و تقریباً همه خدمات دهندگان در این بخش ایرانی هستند.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی با اشاره به تغییر رویه دولت در بخش واردات موبایل از سال ۱۳۹۷، اظهار کرد :از اوایل سال پیش اجازه داد تعداد شرکتهای واردکننده از ۳۹ به ۲۴۰ برسد. این شرکت ها می توانند هر برندی که توان واردات آن را دارند وارد کنند و خدمات لازم را عرضه دهند.وی افزود:برخی از شرکت های واردکننده خودشان مستقیما برای کالایی که وارد می کنند خدمات می‌دهند و بعضی با شرکتهای خدمات دهنده مشهور قرارداد می بندند و آن ها متعهد خدمات میشوند ، اما در هر دو حالت تعهد نامه محضری امضاء می شود.

اسحاقی با بیان این که بازار موبایل رویه خود را پیدا کرده هیچ مشکلی در این زمینه ایجاد نمی شود، عنوان کرد :از آنجا که همه مسایل مربوط به عرضه خدمات تلفن های همراه در سامانه جامع گارانتی مکانیزه شده، همچنين مقدار زیاد واردکنندگان و رقابت آنها شد و نظارت سازمان حمایت بر این بخش مصرف کننده ایرانی به خدمات مورد نیاز خود میرسد و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.هفته گذشته هم قطع ارائه سرویس های نرم‌افزاری پولی سامسونگ به کاربران ایرانی خبرساز شد که علت آن از طرف این شرکت" محدودیت های موجود در زمینه انتقال پول" عنوان شد.

نظر شما