شناسهٔ خبر: 38255562 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

بحران‌های جهانی منجر به تنش‌های لفظی شده است

سایه بحران‌های رنگارنگ بر کنفرانس امنیتی مونیخ

صاحب‌خبر -

پنجاه و ششمین کنفرانس امنیتی مونیخ امسال با شرکت روسای جمهوری و وزرای امور خارجه کشورهای مختلف جهان در مونیخ به موضوعاتی همچون غیرغربی سازی، چگونگی حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای، مسئله فلسطین، مقابله با ویروس کرونا و اختلافات آمریکا با اروپا و چین می‌پردازد.
«کنفرانس امنیتی مونیخ» که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نشست برای رایزنی درباره بحران‌های سیاسی و نظامی جهان و چاره‌جویی برای آنها است، امسال در شرایطی آغاز به‌کار کرد که این نشست به شدت تحت تاثیر بحث‌های امنیت جهانی از بحران منطقه ای گرفته تا فناوری شبکه نسل پنج ارتباطات، موضوع کنترل تسلیحات هسته ای، تغییرات اقلیمی و شیوع ویروس کرونا است. کنفرانس سالانه امنیتی مونیخ که به «داووس امنیتی معروف» است، امسال نیز به سنت هرساله از روز جمعه ۲۵ بهمن ‌ماه آغاز شده و تا یکشنبه ۲۷ بهمن ماه در شهر مونیخ آلمان ادامه خواهد داشت.
نزدیک به ۵ دهه است که این کنفرانس در مونیخ برگزار می‌شود و هر چند هیچ‌وقت یک نتیجه آنی از این کنفرانس‌های سالانه انتظار نرفته و نمی‌رود ولی به جهت ملاقات‌ها و رایزنی‌هایی که در طول کنفرانس و درحاشیه آن بین‌ سران و دیپلمات‌های ارشد کشورهای مختلف صورت می‌گیرد تاثیرات خود را در سطح جهانی و منطقه‌ای بر جای می‌گذارد.
کنفرانس دفاعی و امنیتی مونیخ از سال ۱۹۶۳میلادی تاکنون هرسال در این شهر آلمان برگزار شده و هدف کنفرانس، گفت وگوی مسؤولان و رؤسای سیاسی، اقتصادی، علمی و نظامی سراسر جهان درباره حفظ صلح و برقراری امنیت است.
در نشست امسال کنفرانس امنیتی مونیخ پیرامون موضوع‌های بی‌شماری رایزنی می‌شود. در دستورکار کنفرانس ۲۰۲۰ شرکت کنندگان در مورد موضوعاتی مانند «چرایی دوری کشورها از غرب» (Westlessness) مسائل مربوط به عراق، سوریه، افغانستان، لیبی، پرونده هسته‌ای ایران، یمن و چندین موضوع دیگر به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.
بی کفایتی اروپا
ولفگانگ ایشینگر رییس کنفرانس امنیتی مونیخ روز جمعه به عنوان نخستین سخنران در این کنفرانس با اشاره به بحران‌های منعدد جهانی گفت: ما بحران‌ زیادی داریم، بحران‌های جدی‌تر و وقایع وحشتناک‌تر از آنچه که تصور می‌شود.
وی گفت: ما بحران‌ زیادی داریم، بحران‌های جدی‌تر و وقایع وحشتناک‌تر از آنچه که تصور می‌شود. پیش از این امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه خواهان استقلال دفاعی کشورهای اروپایی از آمریکا شده بود.
هایکو ماس وزیر خارجه آلمان نیز روز جمعه پس از مواضع فرانسه برای استقلال دفاعی از آمریکا، خواستار نقش بیشتر کشورهای اروپایی در حوزه امنیت بین‌الملل شده‌ است.ماس با توجه به تحول روابط با آمریکا و تغییر ماهیت نظم بین‌الملل افزود: برای مدت طولانی ما اروپایی‌ها چشم خود را به واقعیت ناراحت کننده بسته‌ایم. خروج آمریکا از توافقات نظامی و از معاهدات بین‌المللی برای ما چه معنایی دارد.  
وی در ادامه خواستار ایجاد اتحادیه امنیتی و دفاعی اروپا به عنوان ستون قدرتمند اروپایی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شد.  
گفتنی است که «فرانک والتر اشتاین‌مایر» رییس‌جمهوری آلمان در سخنرانی‌اش در اولین روز کنفرانس امنیتی مونیخ، انتقادات تندی علیه سیاست قدرت‌های جهانی مطرح کرد. اشتاین‌مایر، وظیفه اصلی آلمان در این میانه را «حفظ یک اروپای متحد» دانست.
از سوی دیگر، «سباستین کورتس» صدراعظم اتریش در جریان سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: به عنوان مثال اگر به چین نگاه کنیم آنها قادر هستند ظرف ۱۰ روز یک بیمارستان بسازند اما در اروپا ما باید ۱۰ روز بحث کنیم تا بتوانیم یک جلسه تشکیل دهید و در مورد آن صحبت کنیم. و سپس سال‌ها طول می‌کشد تا تصمیم‌گیری شود و احتمالا چند سال دیگر نیز ساخت آن بیمارستان طول خواهد کشید.
سکوت درباره دیدار پمپئو و لاوروف
وزارت امور خارجه آمریکا هیچ اطلاعیه‌ای درباره نشست «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه با مایک پامپئو، همتای آمریکایی او در محل استقرار لاوروف در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ منتشر نکرد و مشاوران پامپئو نیز پس از این نشست جزییاتی از آن ارائه نکردند. به گزارش پایگاه خبری پولیتیکو، خبرنگاران روس که به همراه لاوروف سفر کرده بودند، پیش از دیدار او با پمپئو از این نشست مطلع بودند و پس از برگزاری این دیدار در این باره نوشتند.
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با تایید این نشست در فیس‌بوک، عکسی از پامپئو و لاوروف در هتل اقامت این وزیر خارجه منتشر کرد.
یک مقام وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پایگاه خبری پولیتیکو درباره این نشست تایید کرد که «دیداری غیررسمی» میان این دو وزیر برگزار شده اما اطلاعات بیشتری ارائه نکرد. دلیل عدم اطلاع رسانی درباره این نشست از سوی آمریکا هنوز مشخص نیست.
ویروس کرونا، چالش جدید جهانی
علاوه بر بحران‌های جهانی موضوع گسترش ویروس کرونا در چین و دیگر کشورهای جهان از موضوعات مهم دیگر نشست امنیتی مونیخ خواهد بود. ویروس تنفسی کرونا که نخستین بار در دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (دی ماه) در ووهان چین ظاهر شد، تا زمان نگارش این گزارش یک هزار و ۵۲۶ قربانی برجای گذاشته و ۶۷ هزار و ۱۰۵ تن را آلوده کرده است.
گسترش ویروس کرونا و واکنش کشورهای غربی به ویژه دولت ترامپ به اقدامات چین، چالش‌های بسیاری را برای دولت پکن ایجاد کرده است. وانگ یی وزیر خارجه چین در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ، از اقدامات افراطی معدودی از کشورها از جمله محدودیت‌های مسافرتی آنها علیه شهروندان چینی انتقاد کرد.
وزیر خارجه چین به آمریکا هشدار داد که اگر علیه تدابیر مقابله جویانه چین برای مهار ویروس کرونا گامی بردارد، به توافق اولیه تجاری دو کشور لطمه شدیدی وارد خواهد شد. آمریکا جزو اولین کشورهایی بود که ورود اتباع چینی به این کشور را پس از شیوع کرونا محدود کرد و همین باعث شد تا پکن هم حاضر به پذیرش درخواست کمک‌های این کشور نشود.
کنفرانس امنیتی مونیخ را شاید بتوان گفت مهمترین لابی قدرتمند امنیتی در سطح جهانی است که بسیاری از روسیای جمهور و وزرای امور خارجه برای پیگیری سیاست خارجی و امنیتی به  این نشست دعوت می‌شوند.
در نشست امسال اگرچه موضوعاتی مانند ویروس کرونا، بحران‌های منطقه ای و مشارکت کشورها در حل و فصل آن نقطه تمرکز نشست قرار دارد اما بسیاری از مقامات امنیتی کشورها با انتقاد از سیاست خارجی دولت ترامپ، دولت ترامپ را بخشی از این معضلات می‌دانند.     
سیاست خارجی دولت ترامپ با افزونش تنش‌ها به معضلات و مشکلات جهانی، تنش‌ها و چالش‌های بیشتری را برای جهان به ارمغان آورده است؛ این تنش‌ها و شکاف‌ها، از روابط فرا آتلانتیک، ناتو، برجام و مناسبات اروپایی گرفته تا جنگ تجاری با اروپا و چین و خروج از توافق‌های بین المللی، همه مقصری جز آمریکا و دولت ترامپ نداشته است. به نظر می‌رسد که جهان باوجود آمریکا و ترامپ مکان خطرناکتری برای زندگی خواهد بود.
 

نظر شما