شناسهٔ خبر: 38247773 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

با آرزوی امپراطوری، جهان را بی‌ثبات می‌کنند

اظهارات‌پمپئو علیه حکومت‌های روسیه،‌ایران و چین

صاحب‌خبر -
 مایک پمپئو، که در نشست امنیتی مونیخ سخن می‌گفت با اشاره به رفتار روسیه در ضمیمه کردن کریمه به خاکش، جنگ تجاری چین با آمریکا و تهدیدات امنیت سایبری از سوی ایران، آنها را کشورهایی در «آرزوی امپراطوری» نامید که جامعهٔ قانون‌بنیاد بین‌المللی را بی‌ثبات می‌کنند. پمپئو، که ریاست سازمان سیا را نیز در کارنامه دارد گفت:‌ «شرکت‌های دولت‌محوری نظیر هواوی، اسب تروایِ دستگاه‌های اطلاعاتی چین ‌اند. ‌روسیه با کارزار اطلاعات گم‌راه‌کننده می‌خواهد شهروندان ما را به‌جان هم بیاندازد و حملات سایبری ایران آفت شبکهٔ رایانه‌های خاورمیانه است.» وی همچنین در پاسخ به انتقادهای سران اروپا از جمله رئيس جمهوری آلمان نسبت به رفتار خودمحورانهٔ ایالات متحده،‌ اعلام کرد دیدگاه این منتقدان بازتاب دهندهٔ «واقعیت نیست.» وی با دفاع از نقش ایالات متحده در برابر نفوذ چین و روسیه گفت: «این ایده که پیمان آتلانتیک شمالی خواهد مُرد بسیار اغراق‌آمیز است. غرب در حال پیروزی است و ما با هم پیروز می‌شویم.» فرانک اشتاین‌مایر،‌ رئيس جمهوری آلمان روز گذشته در مونیخ گفت به یکجانبه‌گرایی آمریکا در سیاست خارجی و نیز اقدامات روسیه به ویژه در تغییر خشونت‌آمیز مرزهای اروپا انتقاد کرده بود.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ نسبت به انتقادهای ناظر بر سیاست خارجی دولت آمریکا و همچنین تاثیرات مخرب سیاست‌های دولت ترامپ بر همکاری آمریکا با کشورهای غربی واکنش نشان داد و این انتقادها را بیاساس دانست. فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهوری آلمان، امانوئل مکرون، همتای فرانسوی او و برخی دیگر از شرکت‌کنندگان در کنفرانس امنیتی مونیخ از تضعیف ناتو و کاهش سطح همکاری کشورهای اروپایی با آمریکا در اثر سیاست‌های خارجی دولت ترامپ انتقاد کرده بودند. مایک پمپئو از کشورهای اروپایی خواست تا همراه با آمریکا برای آزادی سیاسی پیکار کنند. او گفت که انتقادهای ناظر بر سیاست‌های تک‌روانه دولت آمریکا در جهان را برنمی‌تابد. پمپئو گفت: «غرب در این مبارزه پیروز می‌شود. ما همراه با هم در این مبارزه پیروز خواهیم شد.»

انتقاد شدید امانوئل مکرون
فرانکوالتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهوری آلمان روز جمعه ۱۴ فوریه، در چند بخش از سخنرانی خود از اوضاع حاکم بر جهان انتقاد کرده بود. پمپئو در واکنش به سخنرانی اشتاین‌مایر گفت: «هنوز هم کسانی پیدا می‌شوند که همه چیز را تیره و تار می‌بینند.» وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ممکن است آمریکا با متحدان غربی خود در بسیاری از مسائل اختلافات تاکتیکی داشته باشد، اما بر سر تحلیل کلی اوضاع اتفاق نظر وجود دارد.
پمپئو کشورهای غربی را فراخواند تا با عزمی راسخ در پی حل مشکلات جهانی برآیند. او گفت: «یک نمونه در تاریخ به من نشان دهید که نیروهای ضعیف و ترس‌خورده پیروز شده باشند.» وزیر امور خارجه آمریکا گفت این ادعا که آمریکا از همراهی و تعامل با جامعه جهانی سر باز می‌زند، ادعایی غلط است. حتی این ارزیابی که گویا پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو به پایان خود رسیده نیز، صحت ندارد. اشاره پمپئو در مورد ناتو به اظهارات اخیر امانوئل مکرون است. پمپئو از همه متحدان غربی خود خواست تا در مبارزه با سیاست‌های خصمانه و تهاجمی کشورهایی همچون چین، روسیه و ایران متحدا عمل کنند. وزیر امور خارجه آمریکا از سوی دیگر شرکت‌های فن‌آوری چینی همچون شرکت "هواوی" را "اسب ترویای" سازمان‌های جاسوسی چین خواند. این در حالی است که امانوئل مکرون، رئيس جمهوری فرانسه  از تضعیف غرب در سایه سیاست‌های آمریکا سخن گفته است. مکرون گفته است که آمریکا ظرف سالیان گذشته سیاستی را دنبال کرده است که عملا برخاسته از تجدید نظر در تعامل این کشور با اروپا است.

سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری
مایک پمپئو در بخش دیگری از سخنرانی خود به وابستگی انرژی اروپا به گاز روسیه اشاره کرد و بار دیگر از پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان در چارچوب پروژه "نورد‌استریم دو" انتقاد کرد. وزیر امور خارجه آمریکا گفت که این کشور بر آن است تا یک میلیارد دلار در بازار انرژی اروپا تزریق کرده و از این طریق استقلال کشورهای شرق این قاره به نفت و گاز روسیه را ممکن سازد. پمپئو تاکید کرده است که این پول صرف تقویت بخش خصوصی و اقتصاد انرژی کشورهای ارپای شرقی می‌شود. لازم به یادآوری است که آمریکا بارها از وابستگی اتحادیه اروپا در سایه اجرای پروژه "نورداستریم دو" انتقاد کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما