شناسهٔ خبر: 38242862 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سودان جنوبی اصلی‌ترین مانع در تشکیل دولت را برطرف کرد

رئیس جمهوری سودان جنوبی از موافقت خود با درخواست اصلی مخالفان به خاطر برقراری صلح خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از فرانس ۲۴، سالوا کر، رئیس‌جمهوری سودان جنوبی امروز (شنبه) در نشستی در جوبا خطاب به مسئولان دولتی و ارتش این کشور، خاطرنشان کرد: ما به خاطر برقراری صلح به توافقی دست یافتیم و از مخالفان انتظار داریم که همین کار را انجام دهند.

رهبران رقیب در سودان جنوبی به نظر می‌رسد امروز مانع اصلی بر سر راهشان را، تنها یک هفته مانده به پایان ضرب‌الاجل تشکیل یک دولت ائتلافی، برداشته‌اند و رئیس‌جمهوری آن از سازش "دردآوری" روی مساله تعداد ایالت‌ها که به لحاظ سیاسی از حساسیت برخوردار است، خبر داد.  

سالوا کر جمعه پس از دیدار با ریک مچارگفت او به بازگشت این جوانترین کشور جهان به ۱۰ ایالت به علاوه سه منطقه اداری مصمم است که مساله چالشی پیش رو را هموار می‌کند، آن هم در شرایطی که این کشور به سمت برون‌رفت از جنگ داخلی حرکت می‌کند.   

فشار بین‌المللی ایالات متحده و دیگران روی سالوا کر و مچار برای تحقق ضرب‌الاجل ۲۲ فوریه برای الحاق دوباره نیروها در یک دولت انتقالی وجود دارد. این ضرب‌الاجل در سال گذشته دو مرتبه تمدید شد. مچار به عنوان معاون سالوا کر باز می‌گردد؛ سمتی که دو بار زمینه درگیری را فراهم کرد.   

شمار ایالت‌ها چندین سال یک مساله جنجال‌برانگیز در سودان جنوبی بوده است. توافق صلح ناکام سال ۲۰۱۵ شمار ایالت‌های سودان جنوبی را از ۱۰ ایالت به ۳۲ ایالت افزایش داد. تا به امروز، دولت روی حفظ این تعداد تاکید داشت، در حالی که اپوزیسیون مچار گزینه‌های ۲۳ یا ۱۰ ایالت را می‌خواست.

جزئیات اطلاعیه امروز بعدا با نهاد منطقه‌ای شرق آفریقا و طرف مچار به اشتراک گذاشته می‌شود.  

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما