شناسهٔ خبر: 37888029 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

وزیر بهداشت اعلام کرد:

طرح تحول آموزش ادامه می‌یابد/ آخرین خبرها درباره مقابله با کرونا

زهره بال

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طرح تحول آموزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی ادامه می‌یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سعید نمکی در حاشیه «اختتامیه یکصد و دهمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور» در محل دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: دانشگاه‌های علوم پزشکی گزارشی از فعالیت‌های مختلف خود را در سال ۹۸ ارائه داده‌اند.

وی افزود: گزارش‌های خوبی شامل تشکیل پرونده الکترونیک سلامت در رابطه با اعمال دستورالعمل‌های بالینی، کنترل هزینه‌ها و سیلاب‌ها و پیشگیری از اپیدمی‌ها در فصول بهار و زمستان ارائه شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در رابطه با طرح «بسیج ملی فشار خون» و اقدامی که استان‌ها در نگهداری این پروژه انجام دادند و همچنین گزارش وضعیت سه میلیون و نیم زائر اربعین حسینی، گزارش‌های بسیار خوبی از سوی دانشگاه‌ها ارائه شد.

نمکی گفت: دانشگاه‌ها در مورد کنترل آنفلوآنزا که یکی از سخت‌ترین کارهای حوزه سلامت بود نیز عملکرد خوبی داشتند.

وی یادآور شد: حدود ۵۸هزار ایرانی به بیماری آنفلوآنزا مبتلا شده بودند. حال شاهد خواهیم بود که تمام سیستم بهداشت و درمان کشور چین با رقمی حدود ۳۰۰۰ مراجعه با چه مشکلاتی مواجه شده‌اند. ما با ۵۸هزار مورد مراجعه و ۱۳هزار و ۲۰۰ مورد بستری در بیماری آنفلوآنزا مواجه بودیم. همکاران به این موضوع به خوبی رسیدگی کردند و کمترین میزان مرگ و میر را داشتیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی با ضیق منابع و افزایش ۴۰ درصدی تعداد دانشجو توانستند گزارش‌های خوبی را ارائه کنند.

نمکی گفت: آنچه برای سال آینده به عنوان سیاستگذاری در نظر گرفته‌ایم، در همه بخش‌ها از جمله تحول آموزش پزشکی ادامه می‌یابد تا بتوانیم نیروهایی را تربیت کنیم که کارآیی لازم را برای نظام سلامت داشته باشند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: طب‌های سنتی و مکمل و جایگاهشان در نظام آموزش پزشکی مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گفته نمکی، بحث جمعیت که مورد توجه سیاستگذاران و سیاستمداران کشور و توصیه اکید مقام معظم رهبری است، به عنوان یکی از موضوعات مهم در سیاست‌های آینده وزارت بهداشت به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: بحث رسیدگی به بیماران و تأمین داروهای آنها و مدیریت نظام دارویی کشور و صرفه‌جویی‌های نظام سلامت کشور، از جمله سیاست‌های آینده وزارت بهداشت به شمار می‌رود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ایجاد «هر خانه، یک پایگاه سلامت» را یکی از محوری‌ترین برنامه‌های سال آینده وزارت بهداشت برشمرد و گفت: اتمام طرح «مدارس بدون پوسیدگی» تا اردیبهشت سال آینده اجرایی می‌شود.

نمکی همچنین در مورد ویروس کرونا گفت: رسیدگی به بیماری‌های واگیردار و بخصوص موج جهانی ویروس کرونای جدید، یکی از مسائل مهم در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها بود.

وی اظهار داشت: ما از زمانی که از خیز جدید این ویروس باخبر شدیم، تمهیدات لازم را برای پیشگیری از این موضوع اندیشیده‌ایم. با توجه به اینکه نمی‌توان از بیماری‌های ویروسی و عفونی به این شکل دروازه‌بانی کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: ما تیم‌هایمان را بسیج کرده‌ایم و آموزش همگانی را به کمک رسانه‌ها و صدا و سیما در پیش گرفته‌ایم.

نمکی گفت: نمونه‌برداری از تمام موارد مشکوک و تشدید نظارت‌ها و مراقبت‌ها از تمام مبادی ورودی کشور را انجام داده‌ایم و خوشبختانه تاکنون نتیجه مثبتی از ویروس کرونا در کشور نداشته‌ایم.

وی با اشاره به موضوع دو جهانگرد در یزد اظهار داشت: سه روز پیش یک جهانگرد چینی در شهر یزد با تب و گلودرد مراجعه کرد که سریعاً قرنطینه و آزمایش‌های لازم برای وی انجام شد و هیچ‌گونه نتیجه مثبتی از ویروس کرونا یافت نشد. یک توریست آلمانی نیز که با این توریست چینی خوش و بش داشت، مورد بررسی قرار گرفت و خوشبختانه موردی مشاهده نشد. در نهایت نتیجه آزمایش هر دوی این افراد منفی بود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: پیش از این گفته می‌شد که کرونا یک دوره کومون ۱۴ روزه دارد اما سازمان بهداشت جهانی نیز تائید کرد که یک دوره سه تا چهار روزه است. این مسئله به ما کمک می‌کند که پایش را سریعاً انجام دهیم. در رابطه با این توریست‌ها نیز باید گفت که این افراد دو هفته پیش وارد کشور شده بودند، موارد مشکوکی وجود داشت که این شبهه نیز کاملاً در مورد آنها رفع شد.

نمکی در مورد داروی مؤثر در مبارزه با ویروس کرونا گفت: کرونا مانند بیماری H۱N۱، داروی ویروسی کاملاً مشخصی ندارد ولی باید به شکل علامتی، مبتلایان را درمان کرد که اگر بیماری در فرد بروز کرد، به شیوه خودش با آن مقابله کرد. ویروس کرونا مانند تهاجمی بودن آنفلوآنزای H۱N۱ نیست و سرکشی آن ویروس را ندارد اما قدرت بیماری‌زایی آن به مراتب از H۱n۱ کمتر است و سرایت بالاتری دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که شهروند مبتلا به ویروس کرونا در کشور نداشته باشیم.

نظر شما