شناسهٔ خبر: 37867059 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

وابستگی درآمدی دانشگاه‌های بزرگ کشور به منابع دولت از میانگین دانشگاه‌های برتر دنیا بالاتر است

معاون اداری و مالی وزارت علوم گفت: به طور میانگین دانشگاه‌های برتر دنیا حدود 50 درصد به منابع دولتی وابسته‌اند اما این رقم در دانشگاه‌های بزرگ کشور حدود 70 درصد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، احمد نظرپور معاون اداری و مالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در کنفرانس ملی توسعه نیروی انسانی با بیان اینکه تحقیقات جهانی نشان می‌دهد که به طور متوسط دانشگاه‌های برتر دنیا حدود ۵۰ درصد درآمد خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از کمک‌های دولتی و عمومی دریافت می‌کنند، گفت: بررسی وضعیت دانشگاه‌های بزرگ در ایران نشان می‌دهد میانگین بودجه دولتی این دانشگاه‌ها ۷۰ درصد است.

وی با تاکید بر اینکه با مقایسه وضعیت منابع درآمدی دانشگاه‌های بزرگ دنیا و ایران متوجه وابستگی بیشتر دانشگاه‌های کشور به منابع دولتی می‌شویم گفت: روند فعلی حاکم بر دانشگاه‌های بزرگ جهان نشان می‌دهد که باید تغییراتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در شیوه تامین مالی دانشگاه‌ها داشته باشیم.

معاون اداری و مالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توضیح داد: این مقایسه بر ضرورت کاهش وابستگی به بودجه عمومی دولت در دانشگاه‌ها تاکید می‌کند.

* لزوم تامین منابع مالی جدید در آموزش عالی

به گفته نظرپور دانشگاه‌ها باید روش‌های جدیدی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای تامین منابع مالی اتخاذ کنند که استقرار نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد یکی از بخش‌های زنجیره تامین منابع مالی جدید در دانشگاه‌ها است.

وی تاکید کرد: موضوع استقرار نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد که مورد تاکید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم هست، یکی از الزامات قانونی است که باید به سمت اجرای کامل آن پیش برویم.

معاون اداری و مالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: جهت‌گیری افزایش سهم درآمدها از پژوهش و فناوری یکی دیگر از راه‌های تامین منابع مالی جدید در آموزش عالی است.

به گفته نظرپور در نتیجه این اقدامات انتظار تنوع‌بخشی به منابع و طراحی مدل جامع درآمدزایی در دانشگاه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داریم.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌  

نظر شما