شناسهٔ خبر: 37861889 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی:

کتاب‌های علوم طبیعی و پزشکی از احترام کامل برخوردارند/ تعرض نامعقول شیوه جاهلانه‌ای است

یک مرجع تقلید عالم تشیع با صدور بیانیه‌ای در محکومیت اقدام به آتش زدن یک کتاب مرجع پزشکی، نوشت: کتاب‌های علوم طبیعی و پزشکی که به نیت کشف علل و معالیل پدیده‌ها نگاشته می‌شود از احترام کامل برخوردار است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان ، گروه اندیشه: حضرت آیت الله العظمی «جعفر سبحانی (دام عزه)» در پی آتش زدن کتاب پزشکی توسط یکی از کارشناسان حوزوی طب سنتی بیانیه ای صادر کرده است.

 

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

 

«بسم الله الرحمن الرحیم

در روایات از پیشوایان معصوم نقل شده است که فرموده اند: «اطلبو العلم ولو بالصین». مسلماً علمی که باید در صین آموخت، علوم دینی نیست، بلکه دانش هایی است مربوط به جهان آفرینش و سنت های خلقت که خداوند منان در نهاد موجودات قرار داده است.

بنابراین تلاش دانشمندان برای کشف ضوابط موجودات و علل و معالیل آنها، کاملاً محترم است هر چند که محتمل است که برخی از آنها ناصواب باشد. اما این تلاش های آمیخته با درست و نادرست سبب پیدایش یک رشته حقایق می گردد. بنابراین کتاب های علوم طبیعی و پزشکی که به نیت کشف علل و معالیل پدیده ها نگاشته می شود از احترام کامل برخوردار است. و هر نوع تعرض به آنها بر خلاف روح اسلام و دعوت اسلام به علم و دانش است. انتقاد از محتوا شیوه پسندایده ای است، اما تعرض نامعقول شیوه جاهلانه ای است که اتفاقاً در گذشته نیز بسیاری از کتابخانه ها بر اساس انگیزه های غلط طمعه حریق شده است .

بااحترام

جعفر سبحانی

پایان پیام/ 9

نظر شما