شناسهٔ خبر: 37861659 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

آیت‌الله سبحانی:

تعرض به کتاب‌های علوم طبیعی بر خلاف روح اسلام است

یک مرجع عظام تقلید ضمن محکوم کردن کتاب‌سوزی بیان کرد: کتاب­‌های علوم طبیعی و پزشکی که به نیت کشف علل پدیده‌­ها نگاشته می‌­شود از احترام برخوردار و هر نوع تعرض به آن‌ها بر خلاف روح اسلام و دعوت اسلام به علم و دانش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، در پی آتش زدن یک کتاب مرجع پزشکی توسط یک روحانی که در زمینه طب اسلامی، فعالیت دارد، آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید بیانیه‌ای صادر کرد.

در ابتدای این بیانیه آمده است: در روایات از پیشوایان معصوم نقل شده است که فرموده­‌اند؛ «اُطلُبوا العِلمَ ولَو بِالصِّینِ». مسلماً علمی که باید در صین آموخت، علوم دینی نیست، بلکه دانش‌هایی است مربوط به جهان آفرینش و سنت‌های خلقت که خداوند منان در نهاد موجودات قرار داده است.

آیت‌الله سبحانی در بخش دیگری از این بیانیه آورده است:‌ بنابراین تلاش دانشمندان برای کشف ضوابط موجودات و علل و معالیل آن‌ها، کاملاً محترم است هر چند که محتمل است که برخی از آن‌ها ناصواب باشد. اما این تلاش‌های آمیخته با درست و نادرست سبب پیدایش یک رشته حقایق می‌گردد.

این بیانیه می‌افزاید: بنابراین کتاب‌های علوم طبیعی و پزشکی که به نیت کشف علل و معالیل پدیده‌ها نگاشته می‌شود از احترام کامل برخوردار است. و هر نوع تعرض به آن‌ها بر خلاف روح اسلام و دعوت اسلام به علم و دانش است. انتقاد از محتوا شیوه پسندیده‌ای است، اما تعرض نامعقول شیوه جاهلانه‌ای است که اتفاقاً در گذشته نیز بسیاری از کتابخانه‌های بر اساس انگیزه‌های غلط طعمه حریق شده است.

گفتنی است، عباس تبریزیان که خود را متخصص طب اسلامی سنتی معرفی کرده است، در فیلمی که چند روز پیش منتشر شد اقدام به آتش زدن کتاب طب داخلی هاریسون کرد که این اقدام انتقادات و واکنش‌های بسیاری را در پی داشت. 

انتهای پیام/4028/

نظر شما