شناسهٔ خبر: 37859375 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

سهراب مرادی یا کیانوش رستمی

سکانس پایانی دو اسطوره

سهراب یا رستم؟اینکه کدامیک المپیکی می شوند را کسی نمی‌داند.

صاحب‌خبر -

برای سهراب مرادی و کیانوش رستمی، رقابت برای کسب سهمیه المپیک 2020 توکیو، می تواند سکانس پایانی تقابل  دو تاریخ ساز بزرگ وزنه برداری ایران باشد: سهراب یا کیانوش؟!
هفتاد و پنج سال پیش، زمانی که وزنه برداری ایران هنوز رنگ اعزام بین المللی به خود ندیده بود، محمود نامجو در پر وزن (60 کیلوگرم) حرف اول را می زد که یکهو سروکله جعفر سلماسی پیدا شد. او در تمرینات سنگین تر از نامجو وزنه می زد و این حیرت خیلی ها را برانگیخته بود. نامجو سه سال متوالی (1323، 1324 و 1325) در مسابقات قهرمانی کشور به سلماسی باخت تا اینکه از فدراسیون جهانی خبر آمد اوزان وزنه برداری تغییر کرده و دسته خروس وزن (56) به جمع اوزان اضافه شده است. نامجو تا این خبر را شنید از وزن بدنش کاست که بتواند در یک دسته دیگر آقایی کند. همین هم شد. نامجو و سلماسی، دیگر با هم رقابت نکردند و هر دو، در سالهای 1326 و 1327 قهرمان کشور شدند. اولی در پر وزن و دومی هم در خروس وزن. بعد هم سلماسی شد نخستین مدال آور تاریخ ورزش ایران در المپیک و نامجو لقب نخستین طلایی تاریخ ورزش ایران در مسابقات جهانی را گرفت. با این حال آنهایی که با نامجو و سلماسی دوستی داشتند، همیشه می گفتند، دل این دو قهرمان هیچ وقت با هم صاف نشد و رقابتی که بین آنها بود، هرگز رفاقت نیاورد برایشان. آری! انگار همیشه اینطور نیست که بتوان رقابت کرد در عین رفاقت. 
همان رقابت بدون رفاقت را حالا میان سهراب مرادی و کیانوش رستمی شاهد هستیم: دو اسطوره بزرگ دیگر از جنس پولاد سرد. هشت سال پیش، هر دو در یک وزن روی تخته المپیک ظاهر شدند که سهراب اوت کرد و کیانوش برنزی شد. چهار سال بعد، صحنه المپیک، محلی شد برای قدرت‌نمایی هر دو قهرمان. سهراب و کیانوش هر دو طلایی شدند تا برای آخرین بار در کنار هم بخندند. اما حالا و در آستانه المپیک 2020 یک چیز کاملا روشن است، اینکه توکیو یا جای سهراب است یا جای کیانوش. 
هر دو قهرمان جهانند، هر دو قهرمان المپیک، هر دو رکورددار، هر دو مدعی و هر دو تاریخ ساز... اما در بهترین حالت فقط یکی مسافر توکیو می شود. کدام سهمیه می گیرد: سهراب یا کیانوش؟
این بار هم رفاقت کمرنگ است بین دو اسطوره اما تا دلتان بخواهد رقابت هست. بی شک یکی از مدال های ایران در توکیو، از دل همین رقابت بی رحمانه بیرون می آید و بی شک این سکانس پایانی تقابل دو اسطوره بزرگ وزنه برداری ایران و جهان است... اگر کتف سهراب یاری کند و اگر کیانوش به رکوردهایی که می خواهد برسد، دنیای وزنه برداری از این رقابت تمام ایرانی سیراب خواهد شد...

251 251 

نظر شما