شناسهٔ خبر: 37850233 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

معادلات انرژي

صاحب‌خبر -

 معاون وزير نفت:

پيگيري مستمر مشکلات صنايع پايين‌دستي پتروشيمي ضروري است

مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي گفت: مشکلات و چالش‌هاي صنايع پايين‌دستي پتروشيمي بايد به‌طور مستمر پيگيري شود تا توليد پايدار صنايع تکميلي تداوم داشته باشد. به گزارش شانا به نقل از شرکت ملي صنايع پتروشيمي، بهزاد محمدي در ديدار با جمعي از مديران عامل بنگاه‌هاي توليدي فعال در صنايع پايين‌دستي پتروشيمي، با تاکيد بر حمايت NPC از اين صنايع در راستاي تکميل زنجيره ارزش و توليد محصولات نهايي گفت: دفتر توسعه صنايع پايين‌دستي پتروشيمي به دنبال تسهيل فعاليت‌هاي توليدکنندگان است.

وي افزود: بايد زمينه را براي توليد مستمر صنايع پايين‌دستي فراهم کرد و مجتمع‌هاي پتروشيمي خوراک مورد نياز را با بالاترين کيفيت و با توجه به شرايط بازار و عرضه و تقاضا در موعد مقرر براي شرکت‌هاي فعال در بخش پايين‌دستي تامين کنند.مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي ادامه داد: نقش انجمن‌ها و تشکل‌هاي صنايع پايين‌دستي پتروشيمي در تنظيم بازار بسيار مهم است و در صورتي که مشکلات و چالش‌هاي توليد کنندگان از طريق اين نهادهاي صنفي پيگيري شود، مي‌توان در زمان کمتري بررسي و تصميم گيري‌هاي لازم را اعمال کرد.

محمدي با بيان اينکه هفته گذشته در نشست هم‌انديشي با مديران تشکل‌ها و انجمن‌هاي پتروشيمي بسياري از مشکلات مطرح شد، گفت: بحث بازار داخل اولويت نخست ما است و با تداوم اين گونه نشست‌ها مي‌توان زمينه را براي فعاليت صنايع تکميلي تسهيل کرد.

وي گفت: تکميل زنجيره ارزش در صنعت پتروشيمي يک راهبرد ملي است.

در هيئت مديره شرکت ملي نفت ايران

خريد تجهيزات مقابله با آلودگي نفتي محيط‌هاي آبي تصويب شد

تامين اعتبار مورد نياز براي خريد تجهيزات مقابله با آلودگي نفتي در محيط‌هاي آبي به تصويب هيئت مديره شرکت ملي نفت ايران رسيد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملي نفت ايران، ماني عبدالله‌زاده‌راد، مدير اچ‌اس‌يي شرکت ملي نفت ايران گفت: تامين اعتبار مورد نياز براي خريد تجهيزات مقابله با آلودگي نفتي در محيط‌هاي آبي پس از پيگيري‌ها و مکاتبات انجام‌شده از سوي اين مديريت، در دي‌ماه امسال در نشست هيئت مديره شرکت ملي نفت ايران مطرح شد و به تصويب اعضا رسيد.

وي افزود: با توجه به گستردگي فعاليت‌هاي نفتي و بهره‌برداري از ميدان‌هاي نفتي مشترک با کشور عراق و استقرار تاسيسات و خطوط لوله انتقال نفت ميدان‌هاي نفتي در حوزه تالابي غرب کارون (هورالعظيم)، به استناد ماده (1) قانون حفاظت، احيا و مديريت تالاب‌هاي کشور، هرگونه بهره‌برداري و اقدامي که سبب تخريب و آلودگي غيرقابل جبران تالاب‌ها شود ممنوع است، به همين دليل به‌منظور حفظ آمادگي و پيشگيري از انتقال هرگونه آلودگي ناشي از فعاليت‌هاي نفتي به تالاب هورالعظيم و کنترل و کاهش پيامدهاي حاصل از آن، داشتن تجهيزات مقابله با آلودگي نفتي در محيط‌هاي آبي الزامي است.

عبدالله‌زاده‌راد تصريح کرد:‌ با تصويب اين مصوبه، شرکت نفت و گاز اروندان مي‌تواند به‌منظور کاهش پيامدها و تبعات زيست‌محيطي ناشي از انتشار آلودگي‌هاي نفتي احتمالي در رودخانه‌ها و تالاب‌هاي مجاور تاسيسات آن شرکت نسبت به خريد تجهيزات درخواستي در حد اعتبار مصوب اقدام کند.

قيمت نفت در سطوح پايين باقي مي‌ماند

قيمت نفت با وجود پيش‌بيني سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش درباره رشد 1.22 ميليون بشکه‌اي تقاضاي روزانه نفت، در کوتاه‌مدت پايين باقي مي‌ماند و در بازه محدودي معامله مي‌شود.

به گزارش روزنامه خليج تايمز، قيمت نفت در کوتاه‌مدت پايين باقي مي‌ماند، زيرا عرضه مازاد، ويروس کورونا و افزايش شمار دکل‌هاي حفاري نفت در آمريکا، فشار بر قيمت نفت را در آينده نزديک حفظ مي‌کند.

تحليلگران باور دارند اگرچه تنش بين آمريکا و ايران در حال کاهش است، ويروس کورونا که روز به روز وخيم‌تر مي‌شود، فشار بيشتري بر قيمت نفت وارد مي‌کند، زيرا تقاضاي نفت در چين را به دليل هشدار درباره سفر در کشورهاي آسيايي، کاهش مي‌دهد.

برآورد مي‌شود قيمت شاخص نفت خام برنت در بازه 60 تا 65 دلار باقي بماند، زيرا سرمايه‌گذاران باور دارند که چالش‌هاي ژئوپوليتيک، شيوع ويروس کرونا، اختلاف تجاري آمريکا و چين و کند شدن رشد اقتصاد جهاني سبب مي‌شوند قيمت نفت در سه ماه نخست 2020 در بازه مشخصي باقي بماند.پس از درگيري نظامي ايران و آمريکا، قيمت شاخص نفت خام برنت در هفته‌هاي گذشته به بالاي 70 دلار و بالاترين حد خود در هفت ماه اخير رسيد، اما پس از آن به‌تدريج کاهش يافت و اکنون به حدود 60 دلار بازگشته است.

نظر شما