شناسهٔ خبر: 37829704 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

سهمیه‌بندی ثبت طلاق آغاز شد

بر اساس بخشنامه رئیس قوه قضائیه از امروز 5 بهمن، برای ثبت طلاق در هر یک از دفاتر ، محدودیت و سقف معینی تعیین شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دو،سه ماه پیش بود که اعلام کرد: اکثر دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق از توزیع ناعادلانه درآمدها ناراضی هستند و اعتقادشان این است برخی ها از رانت های استفاده می کنند تا افراد را به سمت برخی دفاتر سوق دهند.

اخبار اجتماعی -​ وی تاکید کرده بود که در صدد هستند تا سامانه ای را در این رابطه ایجاد کنند تا بدین ترتیب، سقف درآمدی برای دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق تعیین شود.

به گفته مسؤولان ثبت اسناد،  در شش ماهه نخست امسال ۳۱۶ هزار و ۷۱۶ واقعه ازدواج ثبت شده است که ۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد و در همین مدت ۱۰۱ هزار طلاق ثبت شده است که ۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

براین اساس سازمان ثبت به دنبال کاهش زد وبند ها در دفاتر طلاق و ازدواج برآمد به گونه ای که اعلام شد در ۶ ماهه نخست امسال برای ۲۷۰ سردفتر و دفتریار متخلف حکم انفصال موقت صادر شد و برای ۲۳ نفر نیز حکم صلب صلاحیت صادر شده است.

همچنین بیش از ۵۰ نفر از دلالان و کارچاق کن‌ها در این مدت شناسایی شدند و پرونده‌های آن‌ها برای تحویل به دستگاه قضا آماده شده است.

حالا پس از گذشت چندماه از این اظهارنظر، علی مظفری رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق به خبرنگار فارس از اعلام سقف ثبت طلاق در دفاتر خبر داد.

وی گفت: بر اساس بخشنامه جدید قوه قضائیه، ثبت طلاق در دفاتر اسناد رسمی با محدودیت و سقف معینی انجام خواهد شد.

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق در مورد تعیین سقف ثبت طلاق گفت: سقف تعیین شده بر اساس شاخص های مختلفی خواهد بود و در هر شهری متفاوت است اما این گونه است که در سال نباید از یک میانگینی افزایش یابد، به طور مثال در یک شهر یک تعداد ثبت طلاق مجاز شناخته می شود و در صورتی که دفاتر از این سقف عبور کرده و طلاق بیشتری را ثبت کنند، متخلف شناخته می شوند.

پس از این اظهار نظر و سروصدا کردن موضوع مسقف شدن ثبت طلاق، خبر رسید که از امروز 5 بهمن 98، دفاتر دارای محدودیت برای ثبت طلاق شده اند.

در این بخشنامه آمده که با درخواست کانون سردفتران ازدواج و طلاق و موافقت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و بر اساس بخشنامه رئیس قوه قضائیه برای ثبت طلاق در هر یک از دفاتر طلاق محدودیت و سقف معینی تعیین شد.

بر این اساس برای ثبت طلاق در هر استان با توجه به میزان جمعیت سقفی تعیین شده است و دفترخانه‌های طلاق مجاز به ثبت طلاق بیشتر از حد مجاز نیستند.

 میزان ثبت طلاق در دفترخانه‌های طلاق استان‌های مختلف به شرح ذیل است: 

علی مظفری رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق دراین باره به فارس گفت: بحث الکترونیکی شدن حوزه ثبت اسناد و دفاتر ازدواج و طلاق از سال 92 به موجب قانون حدنگار الزامی شد، اما به دلایلی به تعویق افتاد.

وی ادامه داد:‌سال گذشته دفتر الکترونیک ثبت طلاق راه‌اندازی و بدین ترتیب یک گام برای الکترونیکی شدن دفاتر برداشته شد.

رئیس کانون سردفتران طلاق و ازدواج گفت: سند طلاق نیز از هفته آینده حذف می‌شود و به صورت کاملا الکترونیکی، تک برگی و به صورت پرینت از سامانه قابل دریافت خواهد بود، در واقع سند طلاق به صورت صد درصد الکترونیکی ارائه خواهد شد.

وی همچنین گفت: اعمال محدودیت ثبت طلاق از امروز(شنبه) ۱۳۹۸.۱۱.۵ در دفاتر طلاق سراسر کشور اجرایی می‌شود.

 

نظر شما