شناسهٔ خبر: 37788228 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

حجت الاسلام رییسی:

شوراهای حل اختلاف نقش صلح و سازش را ایفا کنند

رئیس دستگاه قضا گفت: شورای حل اختلاف به منزله توسعه و ایجاد شعبه‌ای از دادگستری نیست بلکه نقش آن صلح و سازش در اختلافات است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیس دستگاه قضا در دیدار با قضات و کارکنان قوه قضائیه در استان یزد با بیان اینکه کارکنان این سازمان بی نام و نشان و مخلصانه در زمینه گره گشایی از کار مردم تلاش می‌کنند افزود: مفاسد اقتصادی زبینده دارالعباده نیست.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: با تلاش پیشینیان استان یزد به نام دارالعباده مزین شده  است که باید هویت فرهنگی دارالعباده حفظ شود.

او تصریح کرد: برخی سعی در خدشه دار کردن استان دارالعباده  در حوزه اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی دارند که مسئولان باید تلاش کنند از این میراث کهن صیانت شود.

رئیس دستگاه قضا عنوان کرد: این کوی و این دیار به نام عبادت مزین شده و باید از این دار و از این شهر و از این دیار صیانت شود که همچنان هویت و فرهنگ عبادتی خود را داشته باشد و اگر صیانت نشود، رهزنان و شیاطینی هستند که این هویت را تهدید می‌کنند.

او بیان کرد: مسئولیت پیشگیری بر عهده همه دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی است و در نظام پولی و مالی هم باید پیشگیری شود و در تصمیم گیری‌های مسائل اجتماعی باید تلاش شود تا ناهنجاری‌های اجتماعی کاهش پیدا کند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی ادامه داد: دیده بانان تیزبینی که در جایگاه رصد تکیه زدند باید از دارالعباده صیانت کنند و در این مجموعه همچنانی که چهره‌های اثرگذار و نورانی پرورش پیدا کردند، باید باز هم شاهد درخشش چهره‌های نورانی باشیم.

رئیس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: قاضی نفوذ ناپذیری که در این استان حتی حب و بغض شخصی خود را در تصمیم گیری خود تأثیر نمی‌دهد، قوت این مجموعه و افتخار مجموعه ماست و باید دست او را به عنوان قاضی نمونه و کارمند نمونه بوسید که با عزت و شجاعت به رغم نیاز‌های زندگی خود با عزت نفس کار خود را انجام می‌دهد.

او تاکید کرد: آمار ورودی پرونده در استان یزد باید مدنظر قرار بگیرد و راهکاری برای کاهش جرم و کاهش ورودی پرونده پیدا کنیم، زیرا یزد همیشه در زمینه خانواده و بنیان آن، خداترسی و دین مداری زبانزد بوده و باید با تلاش مضاعف تابلوی قنات، قنوت و قناعت یزد حفظ شود.

حجت الاسلام رئیسی خاطرنشان کرد: ما رویش‌های بسیاری از استان یزد داشتیم و چهره اثرگذار در حوزه‌های مختلف در جبهه و جنگ و بعد از آن حوزه‌های فرهنگی و دفاع از حریف شریف داشتیم و باید تلاش کرد که این استان به برکت تلاش پیشینیان و به برکت خون شهدا و به برکت مجاهدان بماند و از این دارالعباده صیانت شود.

رئیس دستگاه قضا اضافه کرد: دستگاه‌های الگو ساز باید با همکاری دستگاه‌های فرهنگی پیش گیری از وقوع جرم را در دستور کار خود قرار دهند.

او به اهمیت شورای حل اختلاف اشاره و تاکید کرد: شورای حل اختلاف به منزله توسعه و ایجاد شعبه‌ای از دادگستری نیست بلکه نقش صلح و سازش در اختلافات و عدم ورود به دادگستری است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به ارتقای کارمندان گفت: مشکلی با ارتقای کارمندان قضائی که مدرک تحصیلی مناسب را کسب کرده  و صلاحیت لازم را دارند، وجود ندارد.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: کوچکترین کوتاهی در انجام امور دادگستری مورد قبول نیست و نظارت بر آن بر عهده تک تک کارکنان است.

او افزود: نقش عدلیه و دادگستری و سازمان‌های وابسته به قوه قضائیه در این زمینه بسیار مهم است و باید مجدانه بخش‌های پیشگیری از وقوع جرم فعالیت کنند و با کمک دستگاه‌های اجرایی و دستگاه‌های فرهنگ ساز و الگوساز، پیشگیری از وقوع جرم را به عنوان یک اصل مهم مدنظر قرار دهند تا شاهد کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی، طلاق، اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی باشیم.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: از قدیم کار‌های ریش سفیدی در یزد و سایر نقاط مرسوم بوده و اساس شورای حل اختلاف از همین فرهنگ سرچشمه گرفت و قرار نبود این شورا‌ها کار قضائی انجام دهند که اگر اینگونه بود، دادگستری را توسعه می‌دادیم، که این کارکرد باید مدنظر باشد و کارکرد اصلی آن به کار گرفته شود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی عنوان کرد: برای ساماندهی شورا‌های حل اختلاف لایحه‌ای به دولت داده ایم تا کارکرد اصلی خود را داشته باشند.

انتهای پیام/ غ

نظر شما