شناسهٔ خبر: 37790127 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

رییس قوه قضاییه:

کوچک‌ترین ناسلامتی در دادگستری قابل قبول نیست/ انتظار داریم در دوماه پایانی سال پرونده معوقه نداشته باشیم

فارس

رییس قوه قضاییه در جمع قضات دادگستری استان یزد، گفت: نسبت به‌سلامت دستگاه قضایی همواره تأکید داشته‌ایم و باید ارتباطات قانونمند و ضابطه‌مند باشد و کوچک‌ترین ناسلامتی در دادگستری قابل قبول نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، آیت الله رئیسی، عصر امروز در جمع قضات دادگستری استان یزد ضمن تقدیر و تشکر از ریاست دادگستری استان یزد و همه‌کسانی که در دستگاه قضای استان یزد از کار مردم گره‌گشایی می‌کنند اظهار داشت: حفظ دارالعباده یک التزامات و اقتضایانی دارد، در دارالعباده باید مدیریت فرهنگی حفظ و صیانت شود همانگونه که پیشینیان حفظ کردند و با قنوت خود و دلدادگی به خدا و با اتکال به حضرت حق و جان‌فشانی درراه خدا توانستند این دیار را به دارالعباده نام‌گذاری کنند.

رئیس قوه قضاییه گفت: باید از این هویت و فرهنگ عبادی دارالعباده صیانت شود چون رهزنان و شیاطینی هستند که این هویت را تهدید می‌کنند تا این نام بلند برای دارالعباده نماند و همه‌کسانی که در حوزه قضایی، اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی فعالیت دارند تلاش کنند تا آسیب‌های اجتماعی و مفاسد اقتصادی در این جا باشد.

رئیسی ادامه داد: ناهنجاری‌هایی که مردم را رنج می دهد متناسب با تابلوی زیبای دارالعباده نیست و باید برای رفع ناهنجاری‌ها تلاش شود و همه مسؤولان در این صیانت نقش ایفا کنند و مدیرانی که در حوزه پیشگیری فعالیت دارند باید تلاش مضاعف نمایند.

وی گفت: گرچه همه مسئولان وظیفه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را دارند بلکه همه تصمیم سازان فرهنگی و اجتماعی هم باید تلاش کنند و دیده بان های تیزبین هم که در جایگاه رصد و دیده بانی تکیه زدند باید از مجموعه دارالعباده صیانت کنند و از چهره‌های نورانی جامعه مثل آیت الله حایری یزدی و سرداران رشید اسلام و با اخلاص حفاظت کنند و کسی مثل آیت الله شهید صدوقی(ره) فقط به یزد خلاصه نمی‌شد و اثرگذاری او مال شهر یزد نبود بلکه در همه جا مثل زلزله طبس کمک می‌کرد.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: قاضی نفوذناپذیری که حب و بغض شخصی خود را هم در رأی دادگاه دخالت نمی‌دهد باعث افتخار دستگاه قضای استان یزد است و این عزت نفس بسیار مهم است.

وی گفت: آمار ورودی پرونده در استان یزد را دیدیم و باید برای کاهش پرونده‌ها تلاش کنیم چون دارالعباده از گذشته در زمینه خانواده سابقه خوبی داشته و سه واژه قنات و قنوت و قناعت را باید در این دیار حفظ کنیم و ارتقا دهیم.

رئیسی گفت: ما رویش های زیادی در همه کشور و استان یزد داشته‌ایم همچون جوانان برومندی که در حوزه علم و دانش و قرآن و دفاع مقدس و دفاع از حریم اهل بیت (ع) باعث افتخار این دیارند و باید تلاش کرد تا این استان که به برکت تلاش پیشینیان و خون شهیدان و مجاهدان از آن صیانت و حفاظت شده است، باز همین‌گونه باشد و نقش دادگستری و سازمان های وابسته به قوه قضائیه در این صیانت بسیار مهم است.

وی ادامه داد: یکی از نقش‌های اثرگذار دادگستری استان یزد پیشگیری از وقوع جرم است و همه بخش‌های تصمیم‌ساز، پیشگیری از وقوع جرم را سرلوحه کار خود قرار دهند تا شاهد کاهش همه نوع از آسیب های اجتماعی در این استان باشیم.

رئیس گفت: از قدیم حضور ریش سفیدان در هر کوی و برزن عامل صلح و سازش بوده و شورای حل اختلاف نیز برای کار قضایی تأسیس نشده و قرار ما این بود که شورای حل اختلاف به معنای واقعی کلمه باشد که ریشه در فرهنگ ملی و مذهبی ما دارد.

رئیس قوه قضاییه اظهار داشت: لایحه جدیدی که ایجادشده است افرادی که به معنای واقعی دنبال حل اختلاف هستند به عنوان نیروهای اختلافی وارد می شوند و دیگر کادر نیستند و نباید قضات ما درگیر مسائل شورای حل اختلاف شوند از جمله هر چه اختلاف در بازار هم وجود دارد باید با صلح و سازش حل شود.

وی گفت: رسیدگی به معنای قضاوت کار قاضی است و لایحه جدید شورای حل اختلاف به دولت ارسال می شود و به‌زودی در مجلس بررسی می شود.

رئیسی گفت: نسبت به‌سلامت دستگاه قضایی همواره تأکید داشته‌ایم و باید ارتباطات قانونمند و ضابطه‌مند باشد و کوچک‌ترین ناسلامتی در دادگستری قابل قبول نیست.

وی تاکید کرد: به برخورد و تمام رفتارهای ما با مردم باید توجه شود و خداوند متعال به بهترین خلقش این گونه خطاب می‌کند که اگر بداخلاق باشی مردم از اطراف تو کنار می روند، و ما هم به عنوان امت پیغمبر (ص) باید خوش اخلاق باشیم و برخورد متناسب با مردم داشته باشیم و مردم به دستگاه قضایی پناه می‌آورند باید با مردم مهربان بود.

رئیسی گفت: نظام بهره وری را باید عادلانه کرد هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی و آمار در هر جای کشور باید دقیق باشد چون اگر آمار نادرست باشد همه مسئولان را به‌اشتباه می‌اندازد و آمار دقیق منشأ تصمیم‌گیری دقیق و عادلانه است و در یزد عدد و رقم پرونده‌های معوقه نباید زیاد باشد و انتظار داریم در دوماه پایانی سال پرونده معوقه نداشته باشیم.

نظر شما