شناسهٔ خبر: 37757286 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

کشف تازه در سیستم ایمنی بدن در راه درمان همه سرطان ها

BBC

کشف تازه در سیستم ایمنی بدن که 'شاید همه سرطان‌ها را معالجه کند'

صاحب‌خبر -

اهمیت این موضوع چیست؟

شیو‌های درمانی سرطان با سلول تی، هم اکنون هم وجود دارد و توسعه ایمنی درمانی در معالجه سرطان یکی از جالب‌ترین پیشرفت‌ها در این حوزه بوده است.

شناحته شده‌ترین مثال "CAR-T" یک داروی حاوی سلول زنده است که طی فرایند مهندسی ژنتیک بر سلول‌های تی بیمار تهیه می‌شود تا سلول‌های سرطانی را جست وجو و نابود کند.

این شیوه نتایج جالبی به همراه دارد که می‌تواند بعضی از بیماران را از حالت لاعلاج درآورده در مسیر بهبود قرار دهد.

ولی این روش درمان بسیار خاص و تنها برای معدودی از سرطان‌ها کارساز است. همچنین موفقت چندانی در زمینه سرطان‌های که همراه با تومور هستند، در مقایسه با سرطان خون، نداشته است.

پژوهشگران می‌گویند یافته اخیر آن‌ها می‌تواند برای معالجه همه سرطان‌ها به کار رود.

در عمل این روش چگونه عمل می‌کند؟

در این شیوه ابتدا باید نمونه خون بیمار گرفته شود. سپس سلول‌های تی از آن مشتق و تغییرات ژنتیکی در آن‌ها اعمال می‌شود تا بتوانند گیرنده‌های یابنده سرطان را بسازند.

سلول‌های ارتقاء یافته می‌توانند در مقادیر زیاد در آزمایشگاه تکثیر شوند و دوباره به بیمار تزریق شوند. به همان صورتی که در شیوه CAR-T انجام می‌شود.

نظر کارشناسان

"لوچیا موری" و "جنارو دیلیبرو" از دانشگاه بازل سوئیس میی گویند که این پژوهش "ظرفیت بالایی" دارد، ولی هنوز بسیار زود است که بگوییم در معالجه همه سرطان‌ها موفق خواهد بود.

"دانیل دیویس"، پروفسور ایمنی‌شناسی در دانشگاه منچستر، می‌گوید که هم اکنون این تحقیق در مرحله پایه‌ای است و هنوز تا اینکه دارویی به دست بیمار برسد، کار زیادی لازم است.

به گفته او "در این مورد شکی نیست که این یافته بسیار جالب است، هم برای پیشبرد دانش ما درباره سیستم ایمنی بدن و هم درباره احتمال تولید دارو‌های تازه در آینده. "

نظر شما