شناسهٔ خبر: 37750023 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پایلوت نیمه‌صنعتی جلبک در مازندران در کشور نظیر ندارد

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران گفت: افتتاح پایلوت تولید جبلک نیمه صنعتی اسپیرولینا در جویبار همزمان با رونمایی از یادمان نامگذاری شهید سپهبد سلیمانی اقدامی در راستای عمل به بیانات مقام رهبری در گام دوم انقلاب است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، واحد عبدالهیان رئیس جهاد کشاورزی مازندران بعدازظهر امروز در مراسم افتتاح پایلوت نیمه صنعتی تکثیر و پرورش ریز جلبک اسپیرولینا و رونمایی از یادمان نامگذاری مجتمع تحقیقاتی تولیدی با نام سردار سلیمانی در جویبار گفت: رونمایی از یادمان نامگذاری مجتمع جهاد دانشگاهی جویبار با نام سردار شهید سلیمانی به معنای اعتقاد و باور قلبی ما به این اسطوره ایرانی است.

وی افزور: در شرایط حال حاضر کشور تحول بخشیدن در راه تولید و پیاده‌سازی قدرت جهادی و انقلابی ماندن نهادهای انقلابی چون جهاد دانشگاهی ضرورت دارد، که جز با کار و تلاش در شرایط روز میسر نمی‌شود.

عبداللهیان تصریح کرد: جهاد دانشگاهی مازندران در راستای توجه به اهمیت فناوری و خلاقیت در راستای رونق کسب و کارهای دانش بنیان و ارائه الگوهای عملی و پیاده‌سازی شده به سرمایه‌گذران بخش خصوصی و بخش‌های عمومی و تعاونی چند پایلوت را تعریف و نیمه صنعتی کرده است.

این مسؤول اظهار کرد:‌ این پایلوت‌ها شامل؛ تولید جلبک نیمه صنعتی، مزرعه طرح تلفیقی، پرورش ماهیان خاویاری، کشت گل نرگس، مزرعه، فاز مولد و چند مورد دیگر که این پایلوت‌ها در مجتمع تحقیقاتی تولیدی سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در حال پیگیری است.

وی اضافه کرد: دو مورد از این پایلوت‌ها به صورت ۱۰۰ درصد پیاده سازی شدند که در مراسم امروز از پایلوت تولید و تکثیر جلبک اسپیرولینا به صورت رسمی بهره‌برداری می‌شود که دوره آزمایشی را طی کرده است.

عبدالهیان عنوان کرد: اجرای موقت و پیاده‌سازی پرورش و تکثیر حلبک بعد از حدود سه سال پژوهش و مطالعات آزمایشگاهی صورت گرفت و دستاورد مهمی داشت چرا که اول به همت پژوهشگران و اعضای پرتلاش جهاد دانشگاهی  در بخش مطالعات و تولید بهینه‌سازی کشت و تکثیر در شرایط و ابعاد متفاوت حاصل شد.

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران گفت: در بخش مهندسی هم بهینه‌سازی محیط کشت و ساخت استخرهایی با پوشش ثابت حاصل شده که این حرکت در نوع خودش در کشور بی‌نظیر است، مرکز استانداردی با این ویژگی در این کشور نیست.

وی یادآور شد: مراکز دیگر در کشور از مسیر وارداتی عمل می‌کنند، ما با عنایت به وارداتی بودن محصول جلبک و همچنین گستره وسیع استفاده از این محصول و همچنین تولید محصولات ثانویه و اینکه جهاددانشگاهی توانستیم دانش فنی را راه‌اندازی کرده و تولید نیمه صنعتی جبلک را داشته باشیم.

عبدالهیان اعلام کرد: خوشبختانه آمادگی ایجاد سایت‌های جدید وجود دارد و راه‌اندازی فاز صنعتی تولید جبلک انجام می‌شود، از طرفی با تحریم‌های ظالمانه جهانی در کشور که می‌تواند شرایط را برای جهش ملی ایجاد کند هم‌افزایی در جهت افزایش تولید ملی اهمیت ویژه‌ای دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران در پایان اعلام کرد: جهاد دانشگاهی مازندران اعلام آمادگی می‌کند که بدون هیچ‌گونه محدودیتی تمام تجزبیات خودش رادر اختیار بخش‌های مختلف از جمله بخش خصوصی قرار دهد.

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج

نظر شما