شناسهٔ خبر: 37727830 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هنگ کنگ، پیوند ناگسستنی با سرزمین مادری

پکن-ایرنا- اعتراضات و نا آرامی های هنگ کنگ که از ماه ژوئن سال گذشته میلادی شروع شد و همچنان ادامه دارد اکنون به موضوعی مرتبط با امنیت ملی این منطقه و سرزمین مادری (چین) تبدیل شده است هرچند برخی کشورها از جمله آمریکا به دنبال تبدیل این منطقه به زمین بازی خود در برابر پکن هستند.

صاحب‌خبر -

از زمانی که خانم «کری لم» رییس اجرایی منطقه اداری ویژه هنگ کنگ، قانون استرداد مجرمان این منطقه به چین را معرفی کرد اعتراضات بتدریج شکل گرفت در برخی ماه ها به اوج رسید و رنگ و بوی خشونت نیز باعث شد تا ماموران پلیس با اقتدار بیشتری با معترضان و برخی از آشوبگران و فرصت طلبان برخورد کنند.

اگرچه رییس اجرایی منطقه هنگ کنگ بعد از مدتی اعتراضات، این قانون جدید را پس گرفت و گفت که دیگر چنین موضوعی در میان نیست اما معترضان که به نقض دموکراسی اعتراض داشتند و در میان شعارهایشان محورهای اقتصادی و اجتماعی نیز نهفته بود به اعتراضات و تجمعات ادامه دادند.


لغو لایحه استرداد 

شهریور امسال و سه ماه بعد از آغاز اعتراضات بود که خانم «کری لم» مدیر اجرایی منطقه هنگ کنگ اعلام کرد لایحه استرداد مجرمان از هنگ کنگ به چین به طور کامل لغو می شود اما معترضان همچنان به اعتراضات ادامه دادند.

رهبر هنگ کنگ تلاش داشت با اعلام کنار گذاشتن لایحه استرداد مجرمان به چین به چند ماه ناارامی متوالی در این شهر جنوبی چین پایان دهد اما شماری از رهبران معترضان اعلام کردند که آنها غیر از باطل اعلام کردن لایحه استرداد چهار خواسته دیگر هم دارند که باید اجابت شود در غیر این صورت تظاهرات ادامه خواهد یافت.

آنچه بیشتر در این میان باعث نگرانی چین شد اینکه مساله هنگ کنگ به اصل یک چین و سیاست چین در این منطقه و ماکائو و تایوان مرتبط است این اصل زیربنایی روابط سیاسی چین با دیگر کشورها محسوب می شود و برای همین چین هر آنچه در توان دارد برای پایان دادن مسالمت آمیز به اعتراضات بکار گرفته است.

در میان خشونت های فزاینده که چین برخی اوقات آنها را اقداماتی افراطی و تروریستی توصیف کرده بود شماری از آشوبگران وارد میدان شده و تلاش برای صحنه گردانی داشتند در همین راستا به مکان های عمومی، ادارات، نهادهای دولتی، ساختمان های خبرگزاری ها،  رسانه ها و متروها حمله بردند و آنها را به آتش کشیدند و باعث مسدود شدن فرودگاه هنگ کنگ شدند و خسارات اقتصادی و اجتماعی فراوانی به این شهر وارد کردند.

پلیس اگرچه هزاران نفر از این آشوبگران را دستگیر کرده است اما تداخل آشوب ها با اعتراضات عمومی کار را برای برخورد مسالمت آمیز با این تجمعات سخت کرده است بخصوص آنکه فرصت طلبان دراین میان بارها ماموران پلیس را مورد حمله قرار داده و زخمی کرده اند.

تغییر فرستاده چین به هنگ کنگ

ادامه اعتراضات نهایتا باعث شد تا چین فرستاده خود در این منطقه را تغییر دهد با این اقدام چین، اوضاع تا اندازه ای آرامتر از هفت ماه قبل شد ولی به نظر می رسد که چین هنوز از وضعیت منطقه ناراضی است.

چین، اواخر پاییز امسال اقای «لو خویی نینگ» را به عنوان رییس دفتر ارتباطی چین در هنگ کنگ و نماینده پکن در این منطقه منصوب کرد او می گوید که هنگ کنگ فاقد یک قانون مرتبط با امنیت ملی است و همین باعث شده است تا آشوب ها ریشه دار شده و شکل خشن بخود بگیرد.

به نظر می رسد که مقام های چین و هنگ کنگ به این نتیجه رسیده اند باید یک قانون امنیت ملی برای این منطقه تدوین و وضع شود تا مقررات اجرایی و اجباری آن باعث شود معترضان در هر زمانی که مایلند و می خواهند باعث خشونت و بی ثباتی و ناآرامی نشوند افزون بر این، وجود این قانون به چین امکان می دهد که از مداخله کشورهای دیگر بخصوص آمریکا و انگلستان در امور داخلی این منطقه جلوگیری کند.

تصویب لایحه حمایت از دموکراسی توسط آمریکا

آمریکا در جریان همین اعتراضات تلاش کرد تا به جو ناامنی در این منطقه با تصویب لایحه حمایت از دموکراسی و حقوق بشر هنگ کنگ دامن بزند و در واقع می کوشد تا جلوی استفاده چین از قدرت بیشتر در این منطقه را برای آرام کردن اوضاع بگیرد بر اساس این لایحه اگر چین بخواهد به سمت استفاده از زور برای آرام کردن شرایط برود، مورد تحریم قرار خواهد گرفت.

نبود یک قانون امنیت ملی در هنگ کنگ برای این منطقه یک خلاء بزرگ است به این معنا که آشوبگران و فرصت طلبان می توانند از این راه برای براندازی استفاده کنند این موضوعی است که چین را بشدت آزرده خاطر کرده است.

لو هم تایید می کند که نبود قانون امنیت ملی در درازمدت باعث نفوذ بیگانگان و بدخواهان در هنگ کنگ می شود تا به دنبال طرح ها و دسیسه هایی برای براندازی باشند.

هنگ کنگ از سال ۱۹۹۷ میلادی به حاکمیت چین بازگشته است اما نبود قانون امنیت ملی خطر براندازی را در این منطقه به بیشترین حد رسانده و اصل یک چین را در معرض نابودی قرار داده است.

اصل چین واحد

چین بر این باور است که هنگ کنگ به برنامه های آموزشی میهن پرستانه نیاز دارد تا بر اساس آن از اصل چین واحد حراست شود «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین وجود این نظام در منطقه ماکائو را که به همین شکل اداره می شود یک الگو برای هنگ کنگ دانسته است.

بالا بردن آگاهی در میان جوانان، ارایه آموزش های میهن پرستانه، تغییرات اداری و اجتماعی، اجرای طرح های اقتصادی بخصوص برای جوانان، تقویت روحیه و هویت ملی، افزودن بر علاقه میان مردم هنگ کنگ با مردم چین، آموزش جوانان هنگ کنگی با تاریخ چین و افزایش آگاهی های آنها در باره قانون اساسی چین از دیگر اقداماتی است که چین برای پایان دادن مسالمت آمیز به این اعتراضات درازمدت اتخاذ کرده و پیشنهاد داده است.

افزون بر همه موضوعاتی که در فوق به آنها اشاره شد مساله نفوذ بیگانگان و برخی از کشورهای غربی در هنگ کنگ نیز مد نظر چین است به طوری که رییس جمهوری چین در ملاقات با مقام های این کشور تاکید کرده است به هیچ وجه نباید اجازه داد خارجیان در امور هنگ کنگ و ماکائو دخالت کنند.

نظر شما