شناسهٔ خبر: 66610265 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تارنمای نشریه «The Cradle» عنوان کرد؛

اعتراضات دانشجویی در آمریکا قدرت نرم مقاومت است

تهران- ایرنا- نشریه «The Cradle»نوشت: تحولاتی همچون «طوفان الاقصی»، حمله موشکی و پهپادی ایران و جنبش دانشجویی در سراسر جهان در حمایت از غزه موجب شد تا اندوخته‌های چند ده ساله رژیم صهیونیستی از قدرت سخت و نرم در مدت کوتاهی نابود شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا، تارنمای نشریه «The Cradle» اعتراضات اخیر در آمریکا را «انتفاضه دانشجویی ایالات متحده، اهرم جدید قدرت نرم فلسطین» خواند و نوشت: موج بی‌سابقه اعتراضات دانشجویان آمریکایی در حمایت از غزه، قدرت نرم اسرائیل را از بین برد و این ظرفیت را به فلسطینی‌ها اعطا کرد.

«محمدحسن سویدان» نویسنده این گزارش تحلیلی معتقد است: در کمتر از ۲هفته تظاهرات دانشجویی به سرعت از دانشگاه کلمبیا به سایر دانشگاه‌های برتر ایالات متحده از جمله دانشگاه‌های نیویورک، ییل، موسسه فناوری ماساچوست (MIT) و دانشگاه کارولینای شمالی گسترش یافت و درخواست‌ها برای پایان دادن به جنگ و حمایت از دولت اشغالگر شدت گرفت.

طبق گزارش فوق، این موج فزاینده فعالیت دانشجویی در ایالات متحده و جهان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و نشان دهنده تأثیرگذاری قدرت نرم عملیات مقاومت با عنوان «طوفان الاقصی» می باشد که پیامدی همچون جنبش‌های تاریخی و دانشجویی ایالات متحده علیه آپارتاید آفریقای جنوبی و جنگ ویتنام دارد. برای چند دهه، ایالات متحده، اسرائیل را به عنوان الگوی دموکراسی در منطقه تبلیغ می‌کرد و همین امر به توجیهی بر حمایت بی دریغ از آن تبدیل شد. با این حال، تغییرات اخیر در نگاه افکار عمومی، به ویژه در میان جوانان غربی موجب شده است تا اسرائیلی‌ها به طور فزاینده ای به عنوان «تروریست» و «استعمارگر» نشان داده شوند. این دگرگونی در گفتمان از گسترش جهانی اطلاعات و کنشگری ناشی شده که تأثیر قابل توجهی بر موجودیت صهیونیست‌ها خواهد داشت.

نویسنده در گزارش خود بر این باور است چند دهه ابتکارات قدرت نرم تل‌آویو در غرب، با هدف تثبیت اسرائیل به عنوان «تنها دموکراسی» در غرب آسیا برای یک دولت اشغالگر به کار گرفته شد اما نمایش قدرت سخت فلسطینی‌ها قفل این داستان را باز کرد. تنها چند هفته پس از عملیات طوفان الاقصی، مردم کشورهای غربی برای اولین بار چهره واقعی صهیونیسم را مشاهده کردند، چهره ای که با یورش نظامی گسترده به بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها، زیرساخت‌ها و جمعیت غیرنظامی غزه همراه بود.

مقاومت با این عملیات در حوزه قدرت نرم، فلسطین را دوباره در نقشه جهان مطرح کرد. امروزه اسپانیا، ایرلند، مالت، اسلوونی و نروژ تمایل خود را برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین نشان داده اند. اکنون تغییری اساسی حتی در شورای امنیت سازمان ملل علیه اسرائیل آن هم تحت تأثیر بحران انسانی در غزه و شکست استراتژیک ماشین نظامی اسرائیل صورت گرفته است.

Cradle افزود: حتی بریتانیا که در ایجاد اسرائیل نقش داشت، حال آمادگی خود را برای به رسمیت شناختن یک کشور فلسطینی بلافاصله پس از آتش‌بس در غزه بدون انتظار برای پایان مذاکرات طولانی‌مدت صلح ابراز کرده است. همچنین تأثیر جنگ غزه با نمایش تضاد در آرای شورای امنیت سازمان ملل متحد بیشتر برجسته شد. پیش نویس قطعنامه‌ای که در سال ۲۰۱۴ حداقل حمایت را دریافت کرد اکنون با حمایت اکثریت قاطع اعضا در مورد عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل در آوریل ۲۰۲۴ مواجه شد و تنها ایالات متحده با آن مخالفت کرد.

نویسنده در بخش دیگر این گزارش جامع آورده است: هزاران دانشجو در سراسر ایالات متحده برای پایان دادن به نسل کشی در غزه تجمع کردند و خواستار توقف کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل و استقلال بودجه دانشگاه از نهادها، شرکت‌ها و دانشگاه‌های اسرائیلی شدند و از حق خود برای اعتراض آزاد در محوطه دانشگاه حمایت می‌کنند. یکی از جنبه‌های قابل توجه این تظاهرات، وجود پرچم‌های مرتبط با جنبش‌های مقاومت مانند حزب‌الله لبنان بود که از مدت‌ها قبل از سوی دولت آمریکا ممنوع بود. این تغییر نشان می‌دهد که چگونه جنبش‌های مقاومت در غرب آسیا که زمانی بدنام نشان داده می‌شدند، در میان دانشجویان دانشگاه‌های آمریکایی، نفوذ اخلاقی پیدا کرده‌اند و می توانند بر طرز فکر رهبران آینده ایالات متحده تأثیر بگذارند.

این درحالی است که در طرف مقابل، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیلی متولد ایالات متحده که تاکنون هیچ دستاوردی را کسب نکرده، اعتراضات دانشگاه‌ها را «وحشتناک» توصیف کرد و فعالان دانشجویی را که بسیاری از آنها یهودی هستند، «یهودستیز» خواند. تل آویو این اعتراضات دانشگاهی را یک تهدید موجودیتی درازمدت برای اسرائیل می‌بیند، زیرا از تأثیری که این جوانان ممکن است در آینده بر سیاست خارجی ایالات متحده داشته باشند، بیم دارد.

طبق تحلیل فوق، اینکه حمایت از فلسطین فراتر از دانشگاه‌های ایالات متحده رفته و با تظاهرات قابل توجهی در آلمان، فرانسه، ایتالیا، بریتانیا و ایرلند درکنار ژاپن و کره جنوبی همزمان شده، نشان دهنده تغییر گسترده‌تری است که در افکارعمومی از زمان آغاز جنگ غزه رخ داده است. علاوه بر این، جنگ غزه و دیگر رویدادهای منطقه بر درک آسیب پذیری اسرائیل تأثیر عمیقی داشته است. حوادثی مانند عملیات ۷ اکتبر و حمله تلافی جویانه ایران در ۱۳ آوریل، وابستگی مطلق اسرائیل به دولت‌های غربی را در حیطه‌های تسلیحاتی و سیاسی، آشکار کرده است. حال همین کشورهای حامی اسرائیل برای سرکوب منتقدان به استفاده از زور روی آورده‌اند.

گزارش در پایان تصریح دارد: هر بحثی در مورد کاهش قدرت نرم اسرائیل و جنبش اعتراضی جهان به رهبری جوانان باید به قدرت سختی که محور مقاومت در پیشبرد آزادی ملی فلسطین نشان داده، توجه داشته باشد. در واقع، هر روز که با کشتار اسرائیل همراه است، قدرت نرم فلسطین قوی تر می‌شود و فشار جهانی علیه رفتارهای نظامی اسرائیل تشدید می‌گردد.

نظر شما