شناسهٔ خبر: 37722444 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

وجود ۲۲۰ بقعه متبرکه همدان پناهگاه امن مردم به دور از هیاهوی زندگی ماشینی

امروزه حرم های ائمه اطهار(ع) پناهگاهی امن است و مردم در غم و شادی خود به این اماکن مقدس مشرف می شوند که البته به همت سازمان اوقاف و امور خیریه برنامه های فرهنگی خوبی در این بقاع متبرکه تدارک دیده شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان همدان-  اشرفی طاهرپور- امروز حرم های ائمه اطهار (ع) پناهگاهی امن برای مردم است و مردم در غم و شادی خود به این اماکن مقدس مشرف می شوند که البته به همت سازمان اوقاف و امور خیریه برنامه های فرهنگی خوبی در این بقاع متبرکه تدارک دیده شده است.

امامزادگان و بقاع متبرکه همواره از جایگاه والایی در میان مردم برخوردار هستند که بیشتر آنها در مکان‌های خوش آب و هوا واقع شده‌اند و می‌تواند مکان مناسبی جهت دست یابی به آرامش خاطر و لذت بردن از لحظه‌ها در کنار یکدیگر باشد، حال به معرفی تعدادی از امامزادگان و بقاع شاخص این استان می‌پردازیم؛

 

 

امامزاده عبدالله(ع)

امامزاده عبدالله(ع) در شهرستان همدان و در وسط میدانی به همین نام قرار دارد، در سال‌های اخیر، تغییر و تحول بسیاری در این بنا صورت گرفته و بنای کنونی به جای بنای قدیمی که طاق سنگی چهار ضلعی با گنبدی از شیروانی بود، ساخته شد، مزارها متعلق به پدر و پسری از سادات به نام‌های احمد و عبدالله‌بن‌احمد از اولاد با واسطهٔ امام موسی‌بن‌جعفر(ع) است.

 

 

شاهزاده حسین(ع)

امامزاده حسین یا شاهزاده حسین(ع) در ابتدای خیابان شهدا همدان قرار دارد که قدمت آن به دوره صفویه باز می‌گرد،ساختمان مقبره شمالي است واز يك ايوان كوچك، ورودي و حرم با پلان‌هاي صليبي و هشت ضلعي منظم تشكيل شده است، اين محل مدفن امامزاده حسين(ع) يكي از نوادگان امام حسن مجتبي(ع) يا پسر امام حسن عسگري(ع) است، در اين مقبره يكي از احفاد خواجه نصير‌الدين طوسي و آباقاخان فرزند هلاكوخان مغول نيز مدفون است.

امامزاده یحیی(ع)

امامزاده یحیی(ع) در محله‌ای به همین نام در حاشیه شمالی بلوار آیت‌الله مدنی شهر همدان قرار دارد، بقعه در وسط حیاطی بزرگ و مستطیل شکل قرار دارد و با توجه به تزئینات بنا، به نظر مى‌رسد این بنا از آثار سده‌هاى هشتم تا دهم هجرى قمری است، نسب این امامزاده با هشت واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد، در سمت شرقی حیاط مسجدی است با شبستان بزرگ که قبلاً جزء حیاط زیارتگاه بوده است، بنای این مسجد از آثار دوره صفویه است، بنا به اظهار‌نظر امامان ‌جماعت مسجد، در سمت غربی حیاط امامزاده، غسالخانه‌ای بوده است که آب آن از چشمه‌ای به نام «چشمه خانم یزدی» تأمین می‌شد که تا اواخر دوره قاجار چشمه و غسالخانه وجود داشت.

 

امامزاده محسن(ع)

 امامزاده کوه یا امامزاده محسن(ع) در روستای فرجین، در ۱۶ کیلومتری همدان، در یکی از دره‌های باصفا و دلگشای دامنه کوه الوند قرار دارد و به همین دلیل به امامزاده کوه هم مشهور است، این بنا از آثار دوره مغول و قرن هشتم هجری است، ساختمان بقعه از جبهه بیرون به شکل مستطیل است، نمای آن از یک ایوان بزرگ که بر بالای ورودی مقبره احداث شده و اتاق‌هایی دو طبقه، که در دو سوی ایوان آن قرار دارد، تشکیل شده است.

 

امامزاده اسماعيل(ع)

در محوطه گورستان قديمي همدان (انتهاي خيابان باباطاهر) بناي آجري امامزاده اسماعيل قرارگرفته است، اين امامزاده با پلان مربع شكل ساخته شده و گنبد نسبتاً موزوني برفراز آن قرار دارد و نسبت امامزاده بنا به اظهارات اهالي به اولاد حضرت موسي بن جعفر(ع) مي رسد.

 

 

امامزاده‌هادی بن علی(ع)

بقعه این امامزاده در قسمت شمال غربى شهر همدان و در محدودة فضای سبز بقعه بابا طاهر عریان واقع شده است، بناى اصلى شمالی و اتاقى به طول و عرض حدود پنج متر با گنبد آجرى شانزده ترکى بر بالاى آن است، نسب صاحب مرقد نیز، هادى فرزند امام سجاد(ع) معرفى شده است که به فرزند علی معروف است.

 

آرامگاه حیقوق نبی(ع) در تویسرکان، امامزاده خضر(ع)، زبیده خاتون، امامزاده قاسم(ع)، اما‏مزاده سید جلال الدین(ع)، خاتونیه، بقعه خانم گرجى، امامزاده اظهر(ع) و امامزاده ناصر از دیگر بنا‌های مذهبی و تاریخی استان به شمار می‌رود.

 

 ثبت ۷ وقف فاطمی در همدان/ برگزاری سوگواره یاس فاطمی در بقاع متبرکه همدان

 

حجت‌الاسلام« سیدعلی حسینی» ، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار شبستان در همدان گفت: ویژه‌برنامه «سوگواره یاس نبوی» همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا(س) در ۶۵ امامزاده و بقعه متبرکه استان همدان برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به اینکه ۷ بقعه در شهر همدان مجری این طرح است، افزود: مراسم دهه دوم فاطمیه از ۱ بهمن ماه به مدت ۱۰ روز در قالب برنامه سوگواره یاس نبوی در آستان مقدس امامزادگان استان همدان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در هر شهرستان در یکی از بقاع متبرکه شاخص، خیمه معرفت برپا خواهد شد، گفت: در شهر همدان خیمه معرفت در آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) برپا خواهد شد.

وی از اعزام مبلغان به امامزادگان و بقاع متبرکه در ایام فاطمیه خبر داد و گفت: تبیین و ترویج فرهنگ وقف چشمه همیشه جاری، فرهنگ فاطمی، فرهنگ حجاب و عفاف، قرائت زیارتنامه خطبه فدکیه و خطبه حضرت زهرا(س) از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در ویژه برنامه سوگواره یاس نبوی است.

 

 

معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به اینکه یکی از اهداف سوگواره یاس نبوی، ترویج فرهنگ وقف فاطمی است ،گفت: در سطح استان ۷ وقف فاطمی ثبت شده است.

حجت الاسلام حسینی بیان کرد: اقامه نماز جماعت، سخنرانی، مرثیه سرایی، اطعام دهی از محل اجرای نیات واقفین و ... از دیگر اهدافی است که طرح سوگواره یاس نبودی دنبال می‌شود.

وی اظهار داشت: به مناسبت ایام فاطمیه و تفویت باورهای دینی و ترویج فرهنگ معارف نورانی امام معصوم و اهل بیت(ع) سوگواره یاس نبوی در بقاع متبرکه شاخص استان همدان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی تصریح کرد: به مناسبت ایام فاطمیه برپایی خیمه‌های معرفت و ایستگاه وقف، برگزاری همایش رهروان یاس نبوی و اطعام عزاداران فاطمی از محل نیات واقفان خیراندیش انجام می‌شود.

«حجت‌الاسلام سید علی حسینی»، گفت: 225 بقعه متبرکه و امامزاده در استان همدان وجود دارد که برخی از این بزرگواران فرزندان بلافصل ائمه اطهار (ع) هستند.

 

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان همدان افزود: امامزاده شاهزاده حسین واقع در ابتدای خیابان شهدا یکی از شاخص‌ترین امامزاده‌های شهر همدان است که با توجه به متن شجره‌نامه، امامزاده حسین‌بن‌علی‌النقی عموی بزرگوار امام زمان(عج) و فرزند بلافصل امام هادی(ع) است و بی‌تردید زیارتگاهی است مناسب برای دوستداران حضرت قائم (عج) و منتظران واقعی ایشان.

 

 

 

پایان پیام/ 89

نظر شما