شناسهٔ خبر: 36991841 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده مرکز مستند سازی بالکان :

نمی دانستم مستند در ایران تا این اندازه طرفدار دارد

تهران- ایرنا- نماینده مرکز مستند سازی بالکان، گفت: دیدن این جمعیت علاقمند به سینمای مستند در ایران مرا خوشحال و هیجان زده کرد و برای همین تصمیم گرفتیم سال آینده برنامه راف کات را در جشنواره سینماحقیقت هم اجرا کنیم.

صاحب‌خبر -

ندا میلانوو، نماینده مرکز مستند سازی بالکان، که برای معرفی مرکز مستندسازی بالکان به جشنواره سینماحقیقت آمده است درباره وضعیت سینمای مستند در کشور بلغارستان، گفت: در کشور ما تعداد کمی جشنواره مستند داریم که البته هیچکدام رقابتی نیستند و تنها نمایش مستند داریم. دیدن این مستند ها ده سال قبل ما را به این نتیجه رساند که کیفیت فیلم های حوزه بالکان بسیار پایین آمده، برای همین تصمیم گرفتیم با سرمایه گذاری هایی که انجام می دهیم به فیلم های که به مرحله راف کات رسیده اند کمک کنیم تا با تدوین بهتر بتوانند به سطح کیفی مناسب و روایت بهتری دست پیدا کنند.

میلانووا اصغر فرهادی را از جمله کارگردانان معروف در کشور بلغارستان دانست و ادامه داد: نمی دانستم در ایران تا این حد علاقمند به سینمای مستند زیاد باشد، دیدن این جمع مرا خوشحال و هیجان زده کرد و برای همین تصمیم گرفتیم سال آینده برنامه راف کات را در جشنواره سینماحقیقت هم اجرا کنیم. به این شکل که پنج فیلم را انتخاب، افراد را گروه بندی و برای گروه ها سرپرست آموزشی بگذاریم و در انتها از میان آنها فیلم هایی را برای انجام مونتاژ انتخاب کنیم.

نماینده مرکز مستند سازی بالکان، خاطرنشان کرد تمرکز داشتن جشنواره دریک محل برای فیلم دیدن، غذا خوردن، کارگاه برگزار کردن و دید و بازدید افراد با هم فکر بسیار خوب و از نکات مثبت این جشنواره برای من بوده است. همچنین سرعت در شهر، فرهنگ مردم و تفاوت هایی که دیدم بسیار برای من جالب بود.

سیزدهمین و جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در بخش مسابقه ملی شامل ۶۲ فیلم است. از این تعداد ۲۷ فیلم به گونه مستند کوتاه، ۱۵ فیلم به گونه مستند نیمه‌بلند و ۲۰ فیلم به گونه مستند بلند اختصاص دارند که کامران شیردل، یونس شکرخواه، سیف‌الله صمدیان، پیروز کلانتری، حبیب احمدزاده، محمدحسین مهدویان و مونا زندی داوری برای انتخاب برترین مستندها را در این بخش به عهده دارند.

همچنین در بخش مسابقه بین‌الملل امسال که حدود شش هزار فیلم از بیش از ۱۰۰ کشور جهان متقاضی شرکت در آن بوده اند، ۵۴ فیلم در ۷ بخش مسابقه و غیررقابتی  پذیرفته شده‌اند. زلاتینکا روسوا، کارول پیشاروک و مهرداد اسکویی داوران این بخش هستند.

در بخش مسابقه بین‌الملل به تفکیک ۸ مستند کوتاه، ۸ مستند نیمه‌بلند و ۸ مستند بلند نمایش دارند. همچنین نمایش‌های ویژه ۸ فیلم و پرتره شامل ۸ فیلم می شود. 

جایزه شهید آوینی ویژه‌ نمایش و تقدیر از فیلم‌های مستند منتخب حوزه‌ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در منطقه نیز برای ششمین سال متوالی، به عنوان بخش‌ ویژه‌ جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت برگزار می‌شود و امسال ۲۹ فیلم در آن شرکت دارند و داوری این بخش به عهده محمدمهدی طباطبایی نژاد، مسعود فراستی و مهدی قربان‌پور است.

نظر شما