شناسهٔ خبر: 36991735 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارگردان هنری جشنواره‌ مستند کوزُوو :

 اینجا هستم تا فیلم هایتان را به جشنواره کوزوو ببرم

تهران- ایرنا- کارگردان هنری جشنواره‌ مستند و فیلم ‌کوتاه کوزُوو در نشست بازار فیلم، گفت: می‌دانم فرستادن فیلم به کشورهای دیگر برای ایرانی‌ها سخت شده، برای همین من اینجا هستم تا بدون هیچ هزینه‌ای فیلم هایتان را به جشنواره کوزوو ببرم.

صاحب‌خبر -

وتون نورکلاری، کارگردان هنری بزرگ‌ترین جشنواره‌ مستند و فیلم ‌کوتاه کوزُوو در دومین نشست بازار مستند ضمن معرفی جشنواره کوزوو به بحث و گفت و گو با مستندسازان پرداخت.

وی در این نشست، گفت: ما از سال ۲۰۰۲ کارمان را آغاز کردیم و تا به امروز هجده دوره جشنواره مان برگزار شد. شهری که جشنواره ما در آن برگزار می شود بسیار کوچک است و تا آن روز هیچ سالن نمایش و هیج فستیوالی در آن شهر و کل کشور وجود نداشت اما امروز نزدیک به ۴۰ سالن در کشورمان داریم. هیچ کدام از ما هم که جشنواره را راه انداختیم تجربه ای در این زمینه نداشتیم و تنها ایده ای جنون آمیز در ما بود برای شهری که نه سینما می دانست چیست و نه جشنواره!

نورکلاری افزود: الان بعد از هجده دوره برگزاری، جشنواره ما نه تنها در کشور کوزوو که  در منطقه و در سطح دنیا شناخته شده است و از آن به عنوان رویداد سینمایی بزرگ یاد می شود. همچنین در سال ۲۰۱۲ جزو ۲۵ فستیوال برتر فیلم های مستند قرار گرفتیم و امسال به انتخاب مووی مگزین امریکا یکی از ۲۰ جشنواره باحال دنیا معرفی شدیم.

کارگردان هنری جشنواره‌ مستند و فیلم ‌کوتاه کوزُوو با بیان این مطلب که سال گذشته افرادی را مامور بررسی تاثیر اقتصادی جشنواره بر موقعیت منطقه کرده اند، گفت: طبق گزارش دقیقی که داریم جشنواره توانسته حدود ۵ میلیون دلار درآمدزایی برای منطقه داشته باشد و با اینکه دور از ذهن است اما از نظر علمی اثبات شده و در روزهای جشنواره هتل های شهر به سختی جای خالی برای مسافران دارند.

موسس جشنواره‌ مستند و فیلم ‌کوتاه کوزُوو زمان ارسال فیلم به جشنواره را تا اول فوریه دانست و اظهار کرد: در این جشنواره به کودکان هم توجه ویژه ای کرده ایم و حدود پنجاه فیلم مختص بچه ها نمایش می دهیم، کارگاه باله برای آنها داریم و انیمیشن هایی را که با کمک ما ساخته اند در اختتامیه ها نمایش می دهیم چون می دانیم آنها این راه را در آینده ادامه می دهند. همچنین با معلم  ها در ارتباط هستیم برای اینکه بدانند چطور از فیلم های مستند در سیستم آموزشی استفاده کنند.

نورکلاری ادامه داد: در آخرین جشنواره ۲۸۰ فیلم شرکت کردند که از این تعداد ۱۰۶ فیلم در رقابت اصلی حضور داشتند.

این مستند ساز فیلم های ایرانی را مورد توجه جشنواره کوزوو دانست و گفت: سال گذشته بخشی مخصوص دو فیلمساز ایرانی - علی عسگری و فرنوش صمدی- داشتیم و برای سینما ایران ارزش زیادی قایل هستیم. ضمن اینکه ما فیلم های عباس کیارستمی را بارها نمایش داده ایم.

وی خاطرنشان کرد: امروز که برای دیدن موزه سینما رفته بودم خیلی اتفاقی خانه عباس کیارستمی را هم دیدم که این دیدار حال بسیار عجیبی برای من داشت زیرا فیلم های طعم گیلاس و کلوزآپ او را بارها دیده ام.

سیزدهمین و جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در بخش مسابقه ملی شامل ۶۲ فیلم است. از این تعداد ۲۷ فیلم به گونه مستند کوتاه، ۱۵ فیلم به گونه مستند نیمه‌بلند و ۲۰ فیلم به گونه مستند بلند اختصاص دارند که کامران شیردل، یونس شکرخواه، سیف‌الله صمدیان، پیروز کلانتری، حبیب احمدزاده، محمدحسین مهدویان و مونا زندی داوری برای انتخاب برترین مستندها را در این بخش به عهده دارند.

همچنین در بخش مسابقه بین‌الملل امسال که حدود شش هزار فیلم از بیش از ۱۰۰ کشور جهان متقاضی شرکت در آن بوده اند، ۵۴ فیلم در ۷ بخش مسابقه و غیررقابتی  پذیرفته شده‌اند. زلاتینکا روسوا، کارول پیشاروک و مهرداد اسکویی داوران این بخش هستند.

در بخش مسابقه بین‌الملل به تفکیک ۸ مستند کوتاه، ۸ مستند نیمه‌بلند و ۸ مستند بلند نمایش دارند. همچنین نمایش‌های ویژه ۸ فیلم و پرتره شامل ۸ فیلم می شود. 

جایزه شهید آوینی ویژه‌ نمایش و تقدیر از فیلم‌های مستند منتخب حوزه‌ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در منطقه نیز برای ششمین سال متوالی، به عنوان بخش‌ ویژه‌ جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت برگزار می‌شود و امسال ۲۹ فیلم در آن شرکت دارند و داوری این بخش به عهده محمدمهدی طباطبایی نژاد، مسعود فراستی و مهدی قربان‌پور است.

نظر شما