شناسهٔ خبر: 3698087 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

«سازینه» در تالار وحدت روی صحنه رفت

جشن موسیقی نواحی در شب پروین بهمنی

کنسرت گروه موسیقی نواحی «سازینه» شب گذشته با تجلیل از پروین بهمنی پژوهشگر پیشکسوت موسیقی قشقایی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، محمد رضا درویشی در ابتدای این مراسم در نماهنگی که به مناسبت تجلیل از پروین بهمنی آماده شده بود، گفت: بهمنی موفق شد موسیقی زنان قشقایی را به طور کامل یاد بگیرد اما به همین بسنده نکرد و نواهای عاشیقی را نیز آموخت.

وی افزود: او موسیقی‌دانان قشقایی به خارج از فرهنگ قشقایی معرفی کرد، شاید مهمترین کسی که در شناخت موسیقی قشقایی تاثیرگذار بوده پروین بهمنی بوده است برای من افتخاری است که هم اکنون درباره او صحبت می‌کنم.

در ادامه این مراسم پروین بهمنی به روی صحنه رفت و لوح یادبودی را از دستان علی مرادخانی دریافت کرد.

بهمنی در سخنانی کوتاه گفت: خوب یادم هست وقتی آقای مرادخانی مدیر مرکز موسیقی بودند همیشه من را تشویق می‌کردند و من هیچگاه تنها نبودم جوانان قشقایی هم با تشویق‌ها و محبت‌هایشان در بهبود یافتن بیماری من کمک زیادی کردند.

علی مرادخانی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پروین بهمنی برای تحقق امری که هویت ما را با خود دارد زحمت زیادی کشید، کشور ما باید به داشتن چنین ستاره‌هایی افتخار بکند هویت یک کشور را برج‌های یا ساختمان‌های آن نمی‌سازند بلکه این هویت را مردمان و هنرمندانش می‌سازند.کسانی که تمام تلاششان را می‌کنند و با سختی‌ها می‌سازند باید به وجود امثال بهمنی‌ها افتخار کنند.

در ادامه این مراسم گروه سازینه به اجرای برنامه پرداخت و رنگواره‌هایی از موسیقی مناظق و اقوام ایرانی را به نمایش گذاشت. پیمان بزرگ‌نیا سرپرست این گروه در پایان این کنسرت گفت: گروه «سازینه» نواحی بر اساس پژوهش‌های میدانی و نوع سازبندی که برای گروه خود در نظر گرفته، با کمک وزارت ارشاد، خانه موسیقی، دفتر موسیقی و دبیرخانه جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به بخش‌های مختلفی از موسیقی نواحی می‌پردازد.

وی ادامه داد: هنرمندانی که امروز در کنسرت گروه «سازینه» نواحی ایران مشاهده می‌کنیم، همگی به نوعی آخرین بازمانده‌های موسیقی اقوام منطقه خود هستند که امروز به مناسبت بزرگداشت استاد پروین بهمنی، پژوهشگر همیشه پاسدار از فرهنگ قشقایی دور هم جمع شده‌اند و این کنسرت را برای بزرگداشت او برگزار کرده‌اند.

انتهای پیام/

 

نظر شما